Brno zavede spolu se začátkem nového školního roku rezidentní parkování. V centru zaparkují jen registrovaní lidé, kteří tam bydlí nebo podnikají. Ostatní budou muset využít parkovací domy. Kampaň, která bude obyvatele informovat o konkrétních detailech, plánuje radnice spustit v červnu, tři měsíce před začátkem omezení.
Od září už přespolní auto v centru Brna neodstaví. Město odstartuje rezidentní parkování
Objíždění ulic a hledání volného místa, problém, se kterým se lidé, kteří bydlí v centru Brna, potýkají každý den. Míst ubývá, na Dominikánském náměstí už vůbec nebudou. Část z nich také zabírají lidé, kteří v centru nebydlí. „Samozřejmě každého zatěžuje, když má hodinu a půl kroužit a hledat parkovací místo. Nehledě na to, že tím komplikujeme dopravu v centru Brna,“ řekl jeden z rezidentů brněnského městského centra Petr Mašek.
Od září by rezidenti měli místo najít snáz. V historickém centru zaparkují jen lidé zaregistrovaní v systému, který město v současnosti připravuje - tedy ti, kdo v oblasti bydlí nebo podnikají. Ostatním bude hrozit pokuta. „V průběhu prázdnin budeme umisťovat dopravní značení. To znamená jak svislé, což jsou značky, tak vodorovné, což jsou čáry, které musíme nakreslit na povrch vozovky,“ vysvětlil náměstek primátora Richard Mrázek (ANO).
Město také v prostorách staré Zvonařky připravuje kancelář, do které budou muset řidiči přijít kvůli registraci. V přípravě jsou i informační internetové stránky parkovanivbrne.cz, které mají zodpovědět nejčastější otázky. Zatím ale nefungují a jsou přesměrované na stránky magistrátu.
„Byl bych rád, abychom v průběhu měsíce června byli schopni spustit kampaň, která bude informovat veřejnost,“ řekl Richard Mrázek.
Následovat budou ulice v širším centru města
Po historickém centru bude město testovat rezidentní parkování v oblasti ulic Grohova, Veveří nebo na třídě Kapitána Jaroše. Cílem je uvolnit místa pro rezidenty a přimět ostatní, aby zaparkovali v méně vytížených oblastech.
To kritizuje opoziční zastupitel Robert Kerndl (ODS), radnice podle něj systém dostatečně neprojednala se starosty městských částí. „Parkoviště typu 'park and ride' v současné době nejsou. Takže z mého pohledu je to koncepčně špatně,“ říká.
Parkoviště P+R je zatím jen jedno
Síť záchytných parkovišť město chystá. U Jihlavské ulice už jedno funguje. Prvních čtyřiadvacet hodin je zadarmo a o parkování je zde zájem a těžko se hledá místo.
Další parkoviště park and ride by tak mělo vyrůst v Líšni na pozemku, který patří výrobci traktorů. Jestli město nakonec parkoviště za víc než třicet milionů korun koupí, bude už letos v květnu rozhodovat zastupitelstvo.
Stejná situace nastane u dalších pěti klíčových dopravních uzlů, jako jsou Bohunice či nádraží v Králově Poli, ale to až za dva nebo tři roky, kdy budou zavádět rezidentní parkování ony. „Nechtěl bych budovat stavby za desítky či stovky milionů korun, které by byly prázdné,“ řekl Richard Mrázek.
Na brněnská sídliště, kde bývá s parkováním také velký problém, město zatím nemyslí. Magistrát přijde s komplexním řešením, až na něj najde finance. A zatím jedná aspoň o dílčích změnách s městskými částmi.