Místo Dolu František továrna na moderní baterie. Česká firma slibuje revoluci v elektromobilech

V Horní Suché u Havířova začne v polovině října výstavba továrny firmy HE3DA na výrobu nejmodernějších baterií mimo jiné pro elektromobily či energetické banky. Hodnota investice je jedna miliarda korun. Závod vyrobí za rok baterie, jejichž celková kapacita dosáhne 1,2 GWh. Do výstavby továrny se pustí investiční fond Battery Unite, za kterým stojí skupina českých investorů. Firma již dříve uvedla, že práci by zde mohlo najít až 250 lidí.

Baterie společnosti HE3DA
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Ožana

Továrna má být nejekologičtějším provozem svého druhu na světě a bude plně robotizovaná. Bezprašnost a bezemisní výrobu budou zajišťovat české nanofiltry a Hepa filtry, jež vypouštějí čistší vzduch, než který vstupuje do procesu.

Vnější plocha výrobní haly a její podloží budou využity jako plochy pro akumulaci energie ze slunce a tepelné energie ze země. „Díky investici od Battery Unite jsme nyní schopni již 16. října zahájit výstavbu unikátní gigafactory v Horní Suché. Jedná se o technologicky naprosto výjimečný provoz, který nemá nikde ve světě obdoby,“ uvedl hlavní autor projektu Radomír Prus.

„Jsem vážně šťastný, že můj vynález se dostává do masivní výroby. Díky tomu získá Česká republika celé nové odvětví skladování energie, které zaměstná desetitisíce lidí,“ tvrdí ředitel firmy HE3DA a autor patentu baterie Jan Procházka.

Procházkův článek se liší rozdílným způsobem výroby a pojme mnohem více elektrické energie než dnešní baterie. Baterie díky využití nanomateriálů mají energii uchovávat dlouhodobě bez větších ztrát, a navíc mají být podstatně menší než současné lithium-iontové baterie. Cílem závodu vznikajícího v průmyslovém areálu po bývalém černouhelném Dole František je uvést baterie nové generace na trh. V prosinci už firma spustila menší linku v pražských Letňanech.

Část bateriové technologie v podání firmy HE3DA
Zdroj: ČTK
Autor: Jaroslav Ožana

Firma vyvinula dva základní typy baterií. Robustnější, se silnějšími elektrodami a delším nabíjením, bude sloužit jako energetická banka pro skladování velkého množství energie za co nejnižší cenu. Druhý typ, se slabšími elektrodami, umožňuje mnohem rychlejší nabíjení a vybíjení a bude mít využití v elektromobilech nebo v energetice jako zásobárna velmi rychle dostupné energie. Například jako rychlá záloha proudu pro vykrývání špiček či výpadků. V současnosti se baterie podle tvrzení výrobce naplno nabije již za méně než hodinu.

Společnost HE3DA počátkem roku oznámila jednání se zhruba 200 investory, kteří mají zájem se na financování projektu MES podílet. „Potřeba baterií dnes několikanásobně převyšuje světové výrobní kapacity. Proto jsme se rozhodli uvést projekt MES do praxe,“ řekl už dříve spolumajitel firmy Vladimír Jirka. Například akcionáři z oboru baterií by si vstupem do projektu vlastně alokovali část výrobní kapacity závodu.

Ve slezské obci vzniknou dvě výrobní linky o roční výrobní kapacitě jeden gigawatt. První linka bude sloužit pro výrobu půltunových padesátikilowattových baterií určených pro těžkou energetiku, zejména jako základní baterie vysokokapacitních uložišť. Tato uložiště energie najdou využití zejména u obnovitelných zdrojů elektrické energie, jako jsou solární a větrné elektrárny. Druhá linka bude vyrábět baterie o kapacitě pět kilowatthodin nebo i menší. Souběžně s tím připravuje HE3DA továrnu i na Slovensku.

„Díky tomu tu technologii dostaneme na trh. Během dvou tří let se s ní potkáte v nějakých autobusech, domech, důlních a vysokozdvižných vozících nebo čtyřkolkách,“ upřesnil Jirka.

„Když v roce 2018–2019 ta technologie bude na trhu, i ti největší hráči nás budou muset brát vážně, protože budeme mít fabriku na pár metrech se stejnou kapacitou, jako má nyní startovací projekt gigafactory na akumulátory firmy Tesla. Tím bychom tu technologii dostali do světa, pak už bychom ji jenom licencovali.“

Radomír Prus

spolumajitel společnosti HE3DA

V nové technologii vidí zakladatelé společnosti HE3DA budoucnost světové energetiky. „Největší přidaná hodnota našich baterií je, že jsou schopny ze 100 procent načerpané energie vydat nějakých 97 procent zpět uživateli, čili ta ztrátovost je velice nízká. Dokážou velice efektivně pracovat v dvanáctihodinových cyklech, což znamená, že během dne, kdy aktivita slunce je největší, naakumulujete energii do baterie a v době, kdy slunce nesvítí, ji čerpáte a používáte pro napájení, čeho potřebujete,“ vysvětlil Jirka.

Lze takto podle něj také stabilizovat napětí, které jde do distribuční sítě a které se jinak potýká s výkyvy.

„Na Zemi je spousta míst, kde nemáte vybudované ani zdroje energie, ani distribuci. Solární panely zlevnily a výstavba solárních elektráren se začíná vyplácet. Můžete si to postavit kdekoli. Dovedu si představit, že postavíte malou solární farmu vedle nějaké vesnice v Africe a k ní vybudujete bateriové uložiště, které pak bude celou vesnici napájet,“ řekl Jirka.

Akumulátory firmy HE3DA budou určeny hlavně na export. Alternativy, jak je využít, jsou ale podle Pruse i v Česku, které nepatří mezi země s nejlepšími slunečními podmínkami. „Třeba klasický plynový kotel bude mít malou turbínku, která vyrobí nadbytečnou energii z odpadního tepla. Tu energii si ukládáte do baterky, dům jede z té baterky a z klasické elektrické sítě už si dobíráte jenom to, co potřebujete navíc,“ popsal.

V autě má vydržet deset let

Prus řekl, že baterie má velice nízký samovybíjecí efekt, méně než setinu procenta týdně, což znamená, že když se nabitá baterie nepoužívá, po roce v ní stále je ještě asi 90 procent kapacity. Další výhodou podle něj je to, že vyrobené akumulátory, které se ještě nenasytí elektrolytem, se dají bez problémů skladovat desítky let.

„Až je budete potřebovat, tak je jenom vytáhnete, nalijete do nich elektrolyt, naformátujete je a baterka funguje. Děláme to v úplně suchém prostředí bez jakékoli organiky, takže tím pádem tam není žádná reakce, dokud tam nedáte elektrolyt,“ řekl Prus. Doplnil, že baterie jsou navíc plně recyklovatelné.

Podle zakladatelů firmy najdou baterie HE3DA velké využití i v automobilovém průmyslu. Jedním z důvodů je, že na rozdíl od aktuálně používaných baterií jsou nehořlavé, a tedy bezpečnější. Také oproti současným autům bude potřeba podstatně méně monočlánků.

„Máme to vymyšlené tak, že by se v budoucnu ty baterky přímo lisovaly do podvozků. Pak se zalisuje vrchní deska, zalepí a na vrchu budou jenom vývody, které propojíte a doplníte elektrolytem,“ popsal Prus. Životnost baterií v autě by podle něj byla minimálně deset let.