V Uhříněvsi se demonstrovalo za dostavbu Pražského okruhu

V pražské Uhříněvsi protestovali příznivci Občanské iniciativy za dostavbu Pražského okruhu; na několik minut zastavili dopravu na frekventované silnici Přátelství. Apelovali tak na vládu, aby uspíšila takzvanou stavbu 511 mezi dálnicemi D1 a D11, kterou komplikuje spor o posudek EIA.

Pražský okruh vzniká již déle než třicet let, ale výsledky tak dlouhé práce jsou diskutabilní. Z jedenácti úseků, které ho mají tvořit, je zatím v provozu pouze sedm. Původní termín dokončení celého okruhu přitom byl v roce 2015.

Trasa 511 prochází na území hlavního města přes katastry obcí Běchovice, Dubeč, Uhříněves, Královice, Nedvězí a Kolovraty. Na území Středočeského kraje prochází přes katastr Říčan a Nupak. Úsek měří přes 12 kilometrů a jsou na něm plánovány čtyři mimoúrovňové křižovatky. Součástí stavby, která propojí obě dálnice, jsou rovněž dva tunely. Celý Pražský okruh měří zhruba 80 kilometrů, nyní je v provozu jen asi polovina.

Kamiony na okruhu u Spořilova
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Pro dokončení jižního půlkruhu spojujícího tah z Plzně s cestou na Hradec Králové ale chybí stavba 511, silniční úsek mezi Říčany a Štěrboholy, který nutí dopravu směřující ze západu na východ využívat silnici od Kutné Hory a Říčan, a projíždět tak obytnými zónami Uhříněvsi a Dolních Měcholup.

Právě za dostavbu jižního půlkruhu městského okruhu proto v Uhříněvsi manifestovali příznivci občanské inciativy a na několik minut demonstrativně uzavřeli „říčanskou“ silnici Přátelství.

„Naším cílem je upozornit na neúnosnou situaci, kdy se přes dvacet let nic neděje. Situace je neúnosná, je tu hluk, smog a kolony se tu tvoří, aniž bychom ještě akci zahájili,“ řekl organizátor akce a zastupitel Prahy 11 Petr Sýkora.

Účastníci měli na obličejích roušky a v rukou transparenty s nápisy Hluk nás zabíjí, Máme právo na čistý vzduch nebo Požadujeme dostavbu Pražského okruhu. U přechodu se následně na obě strany vytvořily kolony dlouhé několik stovek metrů.

„Dopravci, kamiony ani osobní doprava nemá kudy jet – a nezbývá jim nic jiného než projet kolem nás, pokud se jim nepostaví obchvat mimo Prahu,“ podotkl jeden ze spoluorganizátorů uhříněvského protestu Petr Souček.

Pražský okruh – existující a neexistující (červeně) úseky
Zdroj: ČT24

Spor o EIA

Akci podpořila radnice Prahy 22. „Je třeba dát na vědomí, že my tady tuto dopravní situaci zažíváme denně. Uhříněvsí projede 26 tisíc aut denně, která jezdí kolem školky či školy,“ řekl starosta Martin Turnovský. Radnice dostavbu úseku Pražského okruhu prý plně podporuje.

Situaci ovšem komplikuje skutečnost, že se stavba 511 ocitla na seznamu projektů, které mají starý posudek o vlivu na životní prostředí EIA – a Evropská komise pro ně vyžaduje nový. Vláda původně chtěla pro jihovýchodní část Pražského okruhu vyjednat výjimku, která se vztahuje i na dalších deset staveb, nakonec se ale rozhodla, že tak neučiní a úsek ze seznamu prioritních staveb vyřadila.

„S touto větou se s hejtmanem Středočeského kraje nejsme schopni smířit. Jednoznačně chceme, aby došlo k tomu, že bude tato část okruhu postavena co nejdříve,“ reagoval náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) s tím, že na přelomu srpna a září by se měli zástupci metropole a kraje sejít s kolegy z ministerstva životního prostředí a dopravy a vytýčit plán, jak „urychleně získat“ nový posudek.

„Vidíme, že ministerstvo dopravy selhává, a Pražané to odnášejí. Že postavíme dálnice v oblasti Ostravska nebo Hradecka je sice skvělé, ale pořád vedou do Prahy – a Praze okruh chybí,“ dodal Dolínek.

Reportáž: Uhříněves demonstrovala za dostavbu Pražského okruhu (zdroj: ČT24)

Otevření jižního tahu ulevilo jen části metropole

Pražský okruh dlouho vznikal po krátkých úsecích. Nejprve se řidiči již v roce 1983 svezli po sedmi kilometrech na západním okraji Prahy od Slivence po Třebonice, kde je křižovatka s plzeňskou dálnicí. Jako druhý byl až v roce 1993 – po třinácti letech stavby – hotový tříkilometrový úsek na docela opačné straně okruhu mezi Satalicemi a Běchovicemi. Od roku 2001 vede západní část okruhu k ruzyňskému letišti, což znamenalo, že se ve dvou krocích prodloužil o dalších pět kilometrů.

Největší rozšíření přinesl rok 2010. Tehdy vstoupily do provozu hned tři na sebe navazující úseky na jihozápadě Prahy od Satalic až po dálnici D1. Pro vnitřní město to znamenalo velkou úlevu, okruh odvedl kamiony z Barrandovské ulice a z části Jižní spojky.

Dokud však nebude hotová stavba 511, musí kamiony projíždějící kolem Prahy například od dálnice D5 na D11 přejet od vnějšího okruhu na vnitřní a po něm pokračovat dále na východ. Výrazně tak zesílila doprava v ulici 5. května a také na Spořilovské.