Červenohorské sedlo bude kvůli opravě silnice půl roku neprůjezdné

Jeseníky - Rekonstrukce silnice 1/44 uzavřela na sedm měsíců Červenohorské sedlo v Jeseníkách. Zásadní modernizací projde část silnice, která vede do sedla z jižní strany od Koutů nad Desnou. Uzavírka se dotkne mnoha řidičů, protože jde o významnou spojnici Jeseníku se zbytkem republiky. Řidiči osobních aut budou jezdit mezi Jeseníkem a Šumperkem oklikou přes Hanušovice a Ramzovou, kamiony budou mít objížďku delší - přes Vidly a Vrbno pod Pradědem. Kromě toho se v regionu chystají tři výluky na železnici.

Rekonstrukce silnice 1/44 navazuje na modernizaci úseku do sedla ze severní strany, která proběhla před šesti lety. Jižní část je rozdělena do tří etap. V první etapě během podzimu minulého roku proběhla příprava na stavbu, která spočívala především v kácení velkého množství stromů. Druhá a třetí etapa potrvá dva roky. Stavět se bude vždy od dubna do listopadu, v zimní sezoně bude silnice opět průjezdná. Hotovo má být v listopadu 2016. Staví sdružení firem Metrostav a Kareta, které tendr získalo s cenou 249 milionů.

Po dobu uzavírky budou mít povolený průjezd pouze sanitky a hasičské vozy. Policie se chystá na kontroly dodržování zákazu vjezdu. „V první etapě, kdy se tady kácely stromy, někteří řidiči zákaz nerespektovali a působili rizikové situace,“ uvedl mluvčí olomoucké policie Josef Bednařík. Přes dopravní komplikace obce v okolí vnímají stavbu pozitivně. „Ta silnice nebyla bezpečná. Proto její rekonstrukci vnímáme jako velice dobrou věc,“ uvedl například starosta Koutů nad Desnou Jaroslav Sembdner.

Uzavírka mezi Kouty nad Desnou a Červenohorským sedlem v Jeseníkách
Zdroj: ČT24/ŘSD

Stavbaři teď začnou silnici rozšiřovat směrem do svahů tak, aby vznikly úseky pro předjíždění a odstavení kamionů. Ty často v zimních měsících v kopcích uvízly a blokovaly dopravu. „Je to v horách, je tady všude hodně vody, takže budeme budovat propustky a celou komunikaci kompletně odvodníme a zpevníme,“ uvedl Ladislav Moťka z dodavatelské firmy. V celém úseku, který má osm kilometrů, firma postaví celkem 60 propustků a 13 zárubních zdí.

Silnice se výrazně rozšíří i na vrcholu sedla. Zanedlouho tam začne stavba mostu, který překlene frekventovanou cestu. Lyžaři po něm budou moci bezpečně přejít od sjezdovek k parkovištím. Bude to stát 16 milionů, investorem je Olomoucký kraj.

Ve stejnou dobu budou tři výluky na železnici

V době, kdy bude uzavřená silnice přes Červenohorské sedlo, čekají region současně velké výluky na železnici. Od dubna do listopadu se bude opravovat trať mezi Bludovem a Jeseníkem, lidé budou muset využívat náhradní autobusy. Od března do prosince má probíhat oprava trati mezi Opavou a Krnovem. A k tomu je na polovinu září naplánována rekonstrukce na trati Krnov Olomouc mezi Velkou Bystřicí a Olomoucí. Kompletní uzávěrka potrvá osm dnů.

Podnikatelé z Jesenicka se obávají, že tato kumulace staveb způsobí, že budou odříznuti od světa. Obrátili se kvůli tomu na tamní hospodářskou komoru. „Zástupci Správy železniční dopravní cesty nás ujistili, že aspoň jedno rameno bude vždy pro nákladní dopravu otevřeno,“ uvedl předseda jesenické hospodářské komory Bořivoj Minář. Podotkl, že železniční dopravce nekomunikoval a lidé nevěděli, co mohou čekat. Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský ale oponoval, že všechny dotčené instituce byly včas informovány.

Začala 2. etapa rekonstrukce silnice na Červenohorské sedlo