Ejpovice (Plzeňsko) – Po staré pražsko-plzeňské silnici jezdí kamiony, které se tak snaží vyhnout placení mýtného. Některé obce na trase se začínají rozpomínat na doby, kdy žádná dálnice nebyla, a žádají kraj, aby zasáhl. Ejpovickým úřad sice už na jaře slíbil, že zakáže vjezd těžkým nákladním vozidlům, ale zatím nemá ani projekt. Jeho úmysl naráží na zákony, podle kterých musí být silnice přístupná všem motoristům. Obec by přitom raději nechala postavit obchvat.
Kraj zjišťuje, zda může vykázat kamiony z obce
Nákladních aut Ejpovicemi projíždí asi tisíc denně, v místní křižovatce musí každé z nich přibrzdit a znovu se rozjet pod stoupáním. Obyvatele Ejpovic ovšem podle starostky Marie Šrailové časté průjezdy kamionů nejenom ruší, ale také ohrožují. „Křižovatka jde do pravého úhlu, je tam velké nebezpečí při přecházení. Divím se, že se tady zatím nic zlého nestalo,“ podotkla starostka.
Plzeňský kraj proto již v dubnu slíbil, že zakáže vjezd nákladních automobilů do obce. Mělo se tak stát od 1. září, ale nestane. Zatím kraj ani nezjistil, jestli vjezd do Ejpovic může zakázat, zákon tomu možná brání. „Silnice druhé třídy je veřejně prospěšná komunikace, která má být přístupná všem uživatelům,“ poukázal Josef Felber z SÚS Plzeňského kraje. Kraj čeká na posudek právníků. Pokud to bude možné, spustí se úřednická mašinérie. „Bude zpracován projekt dopravně-inženýrských opatření, který bude předložen příslušným orgánům,“ shrnula mluvčí Plzeňského kraje Petra Jarošová.
Případný zákaz pro těžká auta bude znamenat dosazení desítek nových značek, kraj za ně zaplatí statisíce – nejdražší jsou velké tabule na dálnici. Obci přitom zákaz vjezdu kamionům nepomůže bezvýhradně – kromě náklaďáků totiž přes Ejpovice jezdí šest tisíc osobních aut denně sjíždějících se z regionu do Plzně. Radnice by proto nejraději dopravu zcela odklonila. „Naším cílem je odvést dopravu z Ejpovic a vést ji kolem průmyslové zóny druhou stranu,“ poukázala starostka Marie Šrailová. Stavba obchvatu ale vázne už dva roky na problémech s výkupem pozemků.