Jak přežít normalizační „pasťák“? Na Jatkách odpovídá Amerikánka

Co vás dokáže udržet při životě, když proti vám stojí celý svět a jste ještě dítě? Na tuhle otázku se snaží odpovědět divadelní inscenace Amerikánka. Za scénářem a režií stojí Viktor Tauš. Spolu s herečkami Terezou Voříškovou a Eliškou Křenkovou vypráví příběh těch, kteří si prošli drsným dětstvím bez mámy a táty, navíc v reálných kulisách normalizace.

Video Události v kultuře
video

Jatka začínají sezonu Amerikánkou

Nová premiéra pražské scény Jatka 78 je inspirována skutečným osudem. Ema Černá na své cestě musí překonat dětský domov, pěstounskou péči i „pasťák“. A to v době, kdy proti ní nestojí pouze lidé a instituce, ale celý státní režim. Amerikánka je osobním příběhem, ale také sondou do Československa sedmdesátých a osmdesátých let.

Skutečné rozhovory

Výchozí text pro Taušův projekt jsou skutečné rozhovory s dívkou, kterou potkal na ulici. Hodně času s nimi tehdy prožila také scenáristka Evita Naušová, která jejich rozpravy přepsala do formy monologu. Ten se stal základem pro práci na filmovém scénáři, s nímž jako první čeští autoři vyhráli v roce 2014 v Cannes Krzysztof Kieslowski ScriptEast Award pro nejlepší nerealizovaný východoevropský scénář.

Tereza Voříšková a Eliška Křenková v představení Amerikánka
Zdroj: Jatka 78

Později se Tauš k monologu vrátil a oslovil Davida Jařaba, který text upravil do podoby jevištního dialogu. „Je to velmi volně inspirováno příběhem dívky, kterou jsem poznal, když jsem točil film Kanárek. Její příběh ve mně pořád vyvolává řadu otázek, s nimiž se konfrontuji dvacet let a hledám k nim cestu skrz několik médií. Divadlo je první krok, připravujeme ještě film, minisérii a knížku,“ říká režisér.

Nezničitelná

Hra vypráví o jediné osobě, kterou ale ztvární dvě herečky, Tereza Voříšková a Eliška Křenková. „Emma Černá je velmi osobitá, statečná, pozitivní žena. Nezničitelná. Pere se s životem a každý neúspěch jí udělá ještě silnější. Mám se od tohoto charakteru co učit,“ podotýká Voříšková. 

Také podle Křenkové je v příběhu Emy hodně míst, která se jí silně dotýkají nebo v ní rezonují. „Myslím, že divák si může vzít opravdu hodně. V první řadě to, jak to tady také fungovalo za komunismu nebo že je dobré neházet flintu do žita,“ uvažuje herečka.

Multifunkční prostor Jatka 78, kde se Amerikánka představuje, byl otevřen před čtyřmi lety. Stojí za ním především principál souboru Cirk La Putyka Rosťa Novák. Jméno scény odkazuje na haly číslo 7 a 8 v tržnici, které divadlu poskytlo město Praha.