Mexický režisér Alfonso Cuarón, který natočil jeden díl Harryho Pottera a před několika lety dostal cenu za režii za vesmírné drama Gravitace, letos uvádí svůj nový film nazvaný Roma. V první upoutávce se krátce před uvedením na benátském festivalu představuje černobílé rámování vzpomínek na Mexiko sedmdesátých let.
Filmová upoutávka týdne: Režisér Gravitace a Potomků lidí vzpomíná na Mexiko
Alfonso Cuarón je jedním z trojice výrazných mexických režisérů, kteří se dokázali v nedávné době prosadit v Hollywoodu. Vedle Cuaróna je to Alejandro González Iñárritu (dva režijní Oscaři za filmy Birdman a Revenant Zmrtvýchvstání) a Guillermo del Toro (ten si pro Oscara došel až letos za Tvář vody). Cuarón také od začátku spolupracoval na svých filmech s kameramanem Emmanuelem Lubezkým, který se v současnosti počítá mezi ty nejlepší – pro Oscara si došel hned tři roky v řadě.
V Americe dostal Cuarón příležitost ještě předtím, než naplno zazářil jeho talent. Už v roce 1995 poslal do kin novou verzi pohádkové Malé princezny, o tři roky později se zase promítal jeho moderní remake Velkých nadějí, na kterém spolupracoval s Robertem De Niro. Zlomovým se ale stal jeho návrat k mexické produkci, když v roce 2001 představil Mexickou jízdu, road movie o dospívání, jejíž scénář vynesl Cuarónovi i první oscarovou nominaci.
Díky úspěchům dostal nabídku režírovat adaptaci Harryho Pottera. Po prvních dvou dílech, které měl na starosti Chris Columbus, tak Cuarón zpracoval Vězně z Azkabanu a vytvořil jeden z nejlépe hodnocených dílů série. Potom zvolil adaptaci sci-fi knížky Potomci lidí. Kombinací působivé vize depresivní budoucnosti a unikátních technických postupů vznikla sci-fi, která se často řadí mezi to nejlepší, co v žánru vzniklo.
Následně se ale z Cuaróna stal tvůrce, který si dává se svými projekty na čas. Potomci lidí šli do kin v roce 2006. Na další snímek – Gravitaci – si diváci počkali až do roku 2013. Důvodem bylo i náročné technické provedení, které si film vyžádal. Působivé triky stejně jako Cuarónovo režijní vedení nicméně byly oceněny Oscarem.
Zpátky do minulosti
Filmový svět tak byl zvědavý, s čím Cuarón přijde příště. Čekání se opět protáhlo, a to na pět let. Jeho nové dílo přitom vedle Gravitace nebo Potomků lidí působí podle první upoutávky mnohem skromněji.
Půjde o částečně autobiografický počin zasazený do raných sedmdesátých let v hlavním městě Mexika a soustředící se na jednu rodinu. Tentokrát bez velkých hereckých jmen. Že ale nepůjde o úplně klidné drama, naznačuje název snímku Roma, který odkazuje k mexické čtvrti, kde došlo ke střetu demonstrantů a vládních ozbrojených složek.
Cuarón tvrdí, že jde o nejdůležitější film jeho kariéry a že k němu směřoval od svého debutu z roku 1991. „Vždycky jsem chtěl natočit film a být s ním po jeho dokončení spokojený. V tomto případě jsem velmi šťastný, protože je to poprvé, co jsem byl zcela schopný sdělit, co jsem zamýšlel,“ uvedl v rozhovoru pro IndieWire.
„Devadesát procent scén ve filmu jsou výjevy, které vychází z mé paměti. Někdy přímo, někdy trochu méně. Je to o určité době, která mě formovala, ale také o časech, které formovaly zemi,“ podotkl. Také se vůbec poprvé u celovečerního filmu stal kameramanem svého díla. Bylo to ale spíš věcí náhody. Opět měl spolupracovat s Lubezkým, ale z logistických důvodů z toho sešlo a režisér na poslední chvíli nechtěl zapojovat někoho jiného.