Recenze: Iñárritu DiCapria nepohřbil. Zmrtvýchvstání je oscarový výkon

„Už se nebojím umřít. To už mám za sebou.“ Oscarový režisér Alejandro González Iñárritu zahnal v nejnovějším filmu Leonarda DiCapria na hranice možností. Revenant: Zmrtvýchvstání je bolest, krutost a syrovost v jednom. Honbu za pomstou i za vlastním vykoupením lemuje mrazivá divočina a rezonuje v ní otázka: Čeho všeho je člověk pro přežití schopen a co se s ním stane, když to dokáže?

Život lovců kožešin na americkém západě v roce 1823 nebyl peříčko. Boj s drsnou krajinou, kde šlo počasí z extrému do extrému a neustálé střety s místními indiány mazaly poslední stopy lidské morálky. Co ale čekat v místech, kde platí „oko za oko, zub za zub“ a kde má lidský život pouze takovou hodnotu jako obsah plátěné kapsy. Právě tady režisér filmů Birdman, 21 gramů nebo Babel vzkřísil legendu o Hughovi Glassovi, který přežil vlastní smrt.

Grizzly, mráz, vražda aneb vyber si svou smrt

Leonardo DiCaprio jako Glass cestuje se svou družinou, avšak poté, co si s ním „pohraje“ samice medvěda grizzlyho a způsobí mu téměř smrtelná zranění, ho část výpravy ponechá svému osudu. Fitzgerald v podání vynikajícího Toma Hardyho mu však uštědří ránu, z níž Glass vykřeše chuť k pomstě.

Hned úvodní řežba s indiány divákovi nastíní, že nemůže čekat nic menšího než čirou brutalitu a realitu bez příkras. A taky skvělou filmařinu. Už při prvních záběrech je vidět, že Iñárritu (podobně jako v Birdmanovi) šetří se střihem a preferuje dlouhé záběry, aniž by snímek ztratil spád. Před kamerou se v jednom okamžiku mění noc v den a sníh se barví krví do ruda. Práce v exteriérech jde Mexičanovi ještě líp než v interiérech; nehledě na preciznost: správné lokace hledal pět let.

DiCaprio řekne dohromady „tolik“ replik, že by se vešly na jednu A4. Využívá ale zcela jiné způsoby hraní a nutno říci, že ve Zmrtvýchvstání předvádí životní výkon. I přes nesmírnou náročnost jde až na dřeň. Je pohřben ve sněhu, zuby trhá živou rybu, chodí nahý v minus pěti stupních a v těžkém kožichu se pere s ledovými peřejemi. V jeho očích se na každém záběru zrcadlí obrovská škála emocí.

Co s budoucím Oscarem?

Kamera je tak blízko, že na sobě nechá odrážet hercův dech, čímž divákovi zaručí bezprostřední autentický zážitek. I když neprobíhají boje a nikdo nemluví, na plátně se pořád něco děje, takže ty dvě a půl hodiny proběhnou rychlostí lusknutí prstů.

Iñárritu má osobitý rukopis, který se dokázal vymanit z hollywoodského stylu, s nímž ale zvládne velkofilm historického typu. Příběh nevystavěl jen na hlavním hrdinovi, zbytek hereckého obsazení vybral na jedničku, včetně příslušníků domorodých kmenů. Dvojice Iñárritu-DiCaprio zkrátka se Zmrtvýchvstání sahají po Cenách akademie. Pokud ani za roli lovce kožešin nezíská populární herec Oscara, bylo by nasnadě pochybovat o úsudku odborníků.

V českých kinech snímek poprvé nasadí 14. ledna.