Začíná Pražské jaro, oslavuje století republiky a Bernsteina

Pozvánka Romana Bělora na 73. Pražské jaro (zdroj: ČT24)

Potřiasedmdesáté začíná Pražské jaro. Mezinárodní hudební festival tradičně zahájí v den výročí úmrtí Bedřicha Smetany jeho cyklus Má vlast. Tentokrát zahajovací koncert odehraje Česká filharmonie, v přímém přenosu z Obecního domu si ho mohou poslechnout také diváci ČT art. Program letošního ročníku trvá do 3. června a zahrnuje celkem na padesát koncertů, zorientovat se v nich pomohl v rozhovoru ředitel festivalu Roman Bělor.

Dramaturgickou linkou celého programu je sté výročí vzniku Československa. Jak konkrétně se v programu promítne?

Snažili jsme se výročí zapojit do programu významně, ale ne násilně. Určitá symbolika je už v tom, že letošní ročník zahajuje Česká filharmonie a zakončuje Slovenská filharmonie. V každém případě jsme se pokusili o stručný portrét celého století české kultury a hudby, zároveň vysíláme signál, že historie nekončí a že je potřeba vytvořit prostor pro novou hudbu, mladé interprety a také soudobé autory, protože oni jsou spolutvůrci druhé a třetí dekády jednadvacátého století.

Pražské jaro si připomene ještě jedno výročí – sto let od narození Leonarda Bernsteina. 

Leonard Bernstein je historicky spjat s Pražským jarem i Českou filharmonií, byl nejvýznamnějším hostem prvního ročníku v roce 1946 a toto vystoupení bylo jeho evropských debutem. Jeho výročí se projeví ve dvou koncertech: na koncertě Pražských symfoniků, který zároveň připomíná sedmdesáté výročí vzniku státu Izrael, a na zvláštním koncertě České filharmonie, kde budou připomenuta Bernsteinova muzikálová díla. 

Jací významní hosté se na festivalu letos představí?

Rád bych zmínil významná zahraniční symfonická tělesa.  Asi největší chloubou Pražského jara je hostování slavného Royal Concertgebouw Orchestra z Amsterdamu, jeden z nejlepších orchestrů na světě. Máme také radost z toho, že jsme mohli pozvat Budapešťský festivalový orchestr nebo Varšavskou filharmonii, to jsou tělesa, která zdánlivě nepatří do světové extratřídy, ale podávají výkony, které do extratřídy určitě patří. 

K dispozici bylo 39 tisíc vstupenek, za prvních pět hodin se jich ale deset tisíc už prodalo. Mají ještě diváci teď, když se na poslední chvíli rozhodnou, šanci dostat se na koncert? 

V posledních letech kupují lidé spíše lístky až na poslední chvíli, takže ten, kdo má zájem, jistě své koncerty ještě najde.