Odsun Němců po druhé světové válce neboli „vylikvidování“ inspirovalo novou inscenaci ostravského divadla Komorní scéna Aréna. Sporné příběhy jednotlivých aktérů hry s názvem Smíření vychází z autentických událostí. Dvojnásobný držitel cen divadelní kritiky Tomáš Vůjtek strávil kvůli scénáři půl roku v archivech.
Komorní scéna Aréna se smiřuje s kostlivcem poválečného odsunu
Nepodávej ruku Němci, buď tvrdý k Němcům, i německé ženy a děti nesou vinu na zločinech Němců ‒ podle hry desatero českých partyzánů, kteří vzali výrok prezidenta Edvarda Beneše o „vylikvidování německého problému“ doslova. Česká odplata za válečná zvěrstva tak znamenala rabování, znásilňování i vraždění.
„Vycházel jsem z událostí, které se skutečně staly. Fabulace je v podstatě jen v rytmizaci a v míře humoru, ten je samozřejmě černý nebo sarkastický,“ doplnil autor dramatu Tomáš Vůjtek.
Za témata si vybírá vyhrocené situace československých dějin. Jeho předchozí, oceňovaná hra Slyšení byla fiktivní výpovědí nacistického válečného zločince Adolfa Eichmanna před (nepřítomným) Bohem (přehrát záznam hry v iVysílání). O ženě popraveného generálního tajemníka KSČ Rudolfa Slánského napsal dokumentární drama S nadějí i bez ní (přehrát záznam v iVysílání). Smíření tak završuje volnou trilogii, sledující sporné období našich moderních dějin.
Příběhy jsou silnější než interpretace
„Každá doba si dějiny interpretuje po svém, ale příběhy jsou silnější než interpretace. Jejich prostřednictvím se na historii můžeme podívat z jiné strany. A možná jí lépe porozumět,“ domnívá se režisér Ivan Krejčí.
Smíření se odvíjí ve třech dějových pásech: první sleduje vztah partyzána, funkcionáře a vojáka v průběhu času, druhý představuje český sbor, který seznamuje diváka s tím, jak Češi chápali některé události. Třetí se týká konkrétní sudetské rodiny.
„Myslím, že je to kostlivec, který nám straší ve skříni, protože s německým problémem, který měl být vylikvidován, jsme se doposud nevyrovnali,“ obává se Vůjtek. Smíření mohou diváci po premiéře 3. června dojít do konce měsíce ještě při dvou reprízách.