Recenze: Hypoteční krize jako zábava. Sázka na nejistotu vyšla

Šokující, neuvěřitelné a pravdivé svědectví, silné jako kurs dolaru předtím, než v roce 2007 vypukla kvůli realitní bublině masivní americká hypoteční krize. Právě na ni je vypsána Sázka na nejistotu. Nastává čas zvířit cash flow a skrze swapové kontrakty investovat spekulativní kapitál. Že to bude nesrozumitelná a suchá nuda? Ani náhodou!

Přepsat stejnojmennou knihu Michaela Lewise, pojednávající o rafinovaných finančních operacích, do filmové podoby, není snadné. A také je fakt, že by to nikdo nečekal od Adama McKaye, režiséra triviálních trapáren, jako jsou Benga v záloze nebo Bratři z donucení. Ale stalo se a Sázka na nejistotu je tak překvapivým zjevením v jeho filmografii, které je buď geniální náhodou, nebo (spíše) odkrytím jeho skutečných kreativních a řemeslných dispozic, jež ho mohou nakopnout třeba až na červený koberec, vedoucí k oscarovému pódiu.

Film nejen pro finančníky

Podle inteligentního scénáře, na kterém se podílel, natočil lehkou rukou autenticky naléhavou, originálně strukturovanou a tragikomickou výpověď o několika chladnokrevně kalkulujících a excentrických hráčích, kteří se rozhodli sázet proti zdánlivě neprůstřelnému trhu. Na základě vyhodnocení dostupných dat totiž predikovali bytelný průšvih, který (jak víme) nakonec předčil i jejich očekávání.

Sázka na nejistotu v českých kinech (zdroj: ČT24)

Adam McKay natočil sugestivní a zároveň zábavnou rekonstrukci podvodu, který nemůže dlouho fungovat, a také kritické svědectví o tom, co se tehdy ve Spojených státech stalo a proč k tomu došlo. To je na tomhle filmu zajímavé a oslovující, že navzdory tomu, že dopředu víme, k čemu dojde a jak to dopadne, stejně se zájmem sledujeme skupinu outsiderů, kteří stojí ve světě vysokých financí před mega kšeftem, na který člověk natrefí jednou za život.

Užít si tenhle výjimečný film předpokládá nechat se vést jeho dílčími epizodami, které tvoří základní linii příběhu, a zbytečně nekoumat, co znamenají pojmy jako shortování nebo swapový kontrakt. Nejde tu totiž o technické detaily, ale o to, že vůbec může dojít k tomu, že několik všímavých lidí zvenku dohlédne dál než jiní a uvidí past, na níž se dá trhnout majlant, ale která může položit nejen americkou, ale i světovou ekonomiku.

Odlehčený úsměv i mrazivá realita

V nadstandardně luxusním castingu na sebe strhává pozornost bosý prorok v kraťasech Christian Bale, Ryan Gosling, který je kontaktním vypravěčem téhle story, a permanentně naštvaný Steve Carell, jenž do ní vnáší i naléhavý etický apel. Zarostlý Brad Pitt (který je v titulcích uveden i jako producent) se spolu s ostatními potlouká spíše v druhém plánu.

Obrozený McKay natočil originální snímek, který se opírá o vymakaný scénář, nabízející téměř dokumentární feeling, kontrastní atmosféru, kde odlehčený úsměv střídá mrazivá realita, a postavy, které mají své skutečné vzory. Razantní tempo zpomalují vynalézavé explikativní time outy a výsledná dikce je mnohem naléhavější, než má třeba Vlk z Wall Sreet.

Sázka na nejistotu je poctivě a zajímavě odvyprávěný příběh jedné krize, v němž asi budete držet palce těm, jejichž výhra zároveň nese příchuť globálního kolapsu, a také poznání, že žít v době podvodů je vždycky riskantní (což ovšem neplatí jen za velkou louží).