Do hvězdných válek vstupují letadla i Google. Svět provází síla Star Wars

Ve filmovém světě rezonuje datum 14. prosince, kdy proběhne premiéra sedmého pokračování série Star Wars (v Česku 17. prosince). Příběh z předaleké galaxie z hlavy George Lucase má ale kořeny už v roce 1977. Od té doby dávno přesáhl status obyčejné filmové série. Stal se z něj společensky akceptovaný kult, který přirozeně prostupuje do běžného života. Ve jménu Star Wars se dějí takové věci, že všechny figurky a trička proti nim fádností blednou.

„Temnou stranu já cítím v tobě“

Pokud na nebi uvidíte létat motivy Star Wars, nejde o halucinace. Největší japonské aerolinky All Nippon Airways totiž k příležitosti očekávané premiéry Star Wars VII: Síla se probouzí, změnily design boeingů Dreamliner. Na palubě místo stevardů pomáhal Žvejkal a Stormtroopeři. Podobně se s tematickými vozy zařídily také vlaky společnosti Singapore Mass Rapid Transit.

Právě na asijském kontinentu totiž víc než kdekoliv jinde vládne tzv. fenomén „cosplay“ neboli kostýmová hra, v níž se aktéři převléknou za určitou postavu z videoher, anime nebo z filmu. Nejde jen o převlek, ale přímo o dokonalou imitaci se vším všudy: s chůzí postavy, jejími zvyky či mluvou. V souvislosti se Star Wars je tedy běžné i špatné řazení slov ve větě, stejně jako měl ve zvyku mistr všech jediiů Yoda. 

V mánii nezaostává ani Google. Naposledy provedl aktualizaci Star Wars prvků v mapách. Při načítání služby Gmail se zase zobrazí světelný meč. Sympatiemi s filmovou sérií se ostatně netajil nikdy. Při zadání slov: „Droidi, které hledám“, kdysi odpověděl: „Tohle nejsou droidi, které hledáte“, čímž odkazoval na čtvrtou epizodu s podtitulem Nová naděje. Stejně tak Youtube – stačí zadat průvodní slovo o daleké galaxii a výsledky budou scrollovány ve stylu úvodních titulků, což je určující znamení všech epizod. 

Odkazy ke Star Wars lze najít v bezpočtu dalších filmů nebo seriálů. Jedním z nich je třeba Family Guy (Griffinovi) nebo přímá parodie Spaceballs. Internet vymýšlí nadsázku (např. běžný život Darth Vadera), aplikace či pozoruje, co všechno se z Lucasovy tehdejší technologické představivosti stalo realitou (droidi, roboti, umělá ruka atd.)

„Ještě hodně naučit se musíš“

Při sčítání lidu v roce 2011 se na území České republiky k řádu rytířů Jedi přihlásilo z recese přes 15 tisíc lidí. Jako své náboženství regulérně uvedli jediismus. Fiktivní vyznání získává každoročně čím dál víc stoupenců a jeho příznivci následují učení a zásady hrdinů Lucasovy fantazie. Češi tak následovali další evropské země, které při sčítání praktikovaly to samé. Jižní Korea a Itálie zašly ještě dál a zřídily vlastní školu boje se světelným mečem…

Tetování s motivy Star Wars jsou naprosto běžnou záležitostí, stejně jako shromáždění všech fanoušků, na které se vyrábějí ty nejpropracovanější kostýmy. 4. května je oficiální světový den Star Wars se sloganem „May the 4th be with you!“, což je anglická slovní hříčka k nejznámější replice: „May the force be with you!“ (v překladu „Nechť tě provází síla!“). Padouši série se pravidelně umisťují na předních příčkách v hlasování o největší filmové padouchy. 

Lidé na celém světě si vyměňují tipy, jak se pečlivě připravit na premiéru sedmého pokračování. Existuje dokonce odpočítávací kalendář, který každý den nabídne tematický článek, aby zkrátil čekání. Fanoušci připravili vlastní trailer nadcházejícího dílu bez filmových efektů. Bez znalosti Star Wars není v tomto světě zkrátka jednoduché přežít…

Série Star Wars celosvětově vydělala přes 4,4 miliardy dolarů (zhruba 110 miliard Kč).