Británie odebere Arrivě licenci. Northern Rail měla častá zpoždění a rušila spoje

Británie znárodní železniční společnost Northern Rail ze skupiny Arriva. Ta kvůli častým zpožděním a rušení spojů o licenci přijde 1. března. Oznámil to ve středu britský ministr dopravy Grant Shapps. Firma Arriva vlaky zajišťuje od loňského 15. prosince veřejnou dopravu na několika tratích, ani zde se nevyhnula kritice za některé nedostatky.

Arriva uvedla, že rozhodnutí vlády chápe, ale že za letité problémy podle ní mohou „vnější faktory“, například stará železniční infrastruktura. Provoz Northern Rail, která obsluhuje tratě na severu Anglie, bude mít nově na starost státní společnost podřízená přímo vládě, napsal zpravodajský server BBC.

Smlouvu na provozování Nothern Rail získala Arriva před pěti lety. Trvat měla do března 2025. Licenci na deset let získala díky slibu, že nabídne nové a renovované vlaky, více spojů, vylepší stanice a nabídne možnosti pro snížení jízdného. Arriva se brání, že v posledních letech čelila několika materiálním a bezprecedentním výzvám, které byly zcela mimo její kontrolu.

Pasažéry v posledních letech trápila zpoždění a rušení spojů kvůli stávkám, nedostatku strojvůdců, problémům s jízdním řádem, zpožděným dodávkám nových vlaků a staré infrastruktuře.

Generální tajemník odborového svazu strojvůdců ASLEF Mick Whelan rozhodnutí vlády přivítal. „V brzké době se zlepšení neprojeví, protože mnoho systémových problémů Northern nejde vyléčit přes noc. Myslím tím pozdní dodávky nových vlaků, snahu provozovat službu s nedostatkem strojvůdců i fakt, že konzervativní vláda zarazila modernizaci infrastruktury,“ dodal Whelan.

V roce 2018 byla znárodněna železniční trať mezi Londýnem a Edinburghem (East Coast Mainline) a další převody pod hlavičku státu by mohly následovat. S finančními problémy se potýká například South Western, která zaopatřuje příměstské vlaky mířící z londýnského nádraží Waterloo na jihozápad a naopak. South Western provozují britská společnost FirstGroup a hongkongská MTR.

  • Arriva je od roku 2010 součástí koncernu Deutsche Bahn. 
  • Působí ve 14 evropských zemích, zaměstnává přes 60 tisíc lidí a ročně přepraví více než 2,4 miliardy cestujících. 
  • Železniční dopravu provozuje od prosince 2019 nově na některých regionálních linkách v Česku: Praha–Tanvald, Kolín – Nový Bor, Praha–Rakovník a Praha–Písek – České Budějovice. 
  • V prvních dnech se potýkala s velkými zpožděními, ve vlacích chyběly české nápisy, některé vozy dokonce vůbec nevyjely. Měla potíže i s nefunkčním odbavovacím systémem.
  • Kritizována byla zejména v Libereckém kraji, kde dostala i pokutu 815 tisíc korun, a ve Zlínském kraji, kde jí pokuta zřejmě také čeká.