Největší americká automobilka GM škrtá. V Severní Americe by mohla zavřít až pět továren

Největší americký výrobce automobilů General Motors (GM) hodlá v Severní Americe zrušit asi 15 procent pracovních pozic. V rámci restrukturalizace aktivit uvažuje o uzavření až pěti severoamerických továren. Firma také plánuje zrušit tři továrny mimo Severní Ameriku. Podle agentury AP by se propouštění mohlo dotknout až 14 tisíc míst.

Generální ředitelka podniku Mary Barraová upozornila, že General Motors neočekává hospodářský útlum. Důvodem restrukturalizace je podle ní potřeba přizpůsobit se rychle se měnícím podmínkám v automobilovém průmyslu a přesunu k automobilům s elektrickým pohonem a s autonomním řízením.

Restrukturalizace má firmě ušetřit zhruba šest miliard dolarů (137 miliard korun). Tyto úspory by měly zahrnovat 4,5 miliardy dolarů u ročních provozních nákladů a 1,5 miliardy u kapitálových výdajů.

V ohrožení je i závod v Ontariu

Agentura AP už dříve uvedla, že skončit má závod ve městě Oshawa v kanadské provincii Ontario, což by mohlo vyústit ve zrušení 2500 pracovních míst. Uzavření závodu se vzhledem k odbytovým potížím očekávalo. Za letošních prvních deset měsíců se výroba v závodu v porovnání s předchozím rokem snížila o 60 procent.

Proti uzavření závodů hodlá bojovat kanadský odborový svaz Unifor. Firma je v Kanadě také pod tlakem politiků, neboť v roce 2009, kdy jí hrozil bankrot, přijala podporu miliard dolarů nejen od vlády USA, ale i od Kanady a Ontaria.

Koncem října automobilka GM oznámila, že ve třetím čtvrtletí hospodařila s čistým ziskem 2,5 miliardy dolarů ve srovnání s téměř třímiliardovou ztrátou před rokem. Při zveřejnění čtvrtletních výsledků rovněž uvedla, že v rámci úspor nabídne odstupné 18 tisícům zaměstnanců.

Vliv Trumpových cel?

Zpráva o plánovaném propouštění a úsporách pomohla akciím GM, méně už se však líbila americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi. Ten se totiž zasazuje o udržení pracovních míst v americkém průmyslu, vztahy Spojených států s tradičními obchodními partnery jsou proto napjaté.

Šéfka GM Barraová se má sejít s ekonomickým poradcem Bílého domu Larrym Kudlowem. Listu The Wall Street Journal Trump řekl, že GM má přestat vyrábět auta v Číně a produkci přesunout do Spojených států. Trump ale firmě její situaci svou politikou zkomplikoval sám, tvrdí prezidentovi kritici.

Jak připomíná ve své analýze zpravodajský server BBC, dovozní clo na ocel, které je klíčovou komponentou automobilového průmyslu a které navrhl právě Trump, zvýšilo náklady General Motors podle odhadů zhruba o miliardu dolarů (skoro 23 miliard korun).

Jak se po nynějším oznámení zdá, nebylo snížení firemní daně, které vláda zavedla loni v naději, že podniky budou doma více investovat, s to vykompenzovat současné změny obchodních dohod. Další ranou by se pro automobilový průmysl mohlo stát zvýšení cel na dovoz automobilů, jak plánuje Trump.