Volant je mrtvý. Společnost GM představila auto, kde může pasažér ovládat jen klimatizaci a rádio

Už od roku 2019 by chtěla společnost General Motors zavést v běžném provozu flotilu robotických automobilů. Nebudou mít volant ani pedály.

Společnost General Motors (GM) si zažádala o schválení nového autonomního vozidla. Pokud američtí regulátoři dají souhlas, začne po amerických silnicích jezdit autonomní vozidlo Cruise AV, které nebude mít ani volant ani pedály. Automobilka GM o tom informovala v polovině ledna.

Tento vůz bude moci cestovat po amerických silnicích zcela bez zásahu člověka – a na rozdíl od ostatních autonomních vozů na trhu by měl být pro tento účel primárně navržen a vyroben.

GM popisují vůz jako „první vozidlo připravené od samého začátku, aby mohlo bezpečně fungovat samo – bez řidiče, volantu, pedálů nebo ručních ovládacích prvků.“
Automobilka vůz představila ve videu podbarveném jazzovou hudbou:

Vůz vychází z elektromobilu Chevrolet Bolt, ale je mnohem více propracovaný směrem k  autonomnosti. Nejzajímavějším a vizuálně nejnápadnějším prvkem je jeho výrazné prostorné přední sklo a místo pro řidiče, jemuž chybí volant. Výraz „řidič“ je ovšem v případě tohoto vozidla spíše nevhodný – pasažér totiž nemůže samotnou jízdu nijak ovlivnit.

Cruise AV má jak programy, tak i hardware čtvrté generace, mělo by to být tedy zdaleka nejpokročilejší autonomní auto na světě. Je na něm 21 radarů, 16 kamer a 5 lidarů – neboli laserových radarů. Společnost GM svou vizi autonomních aut i tohoto konkrétního projektu popsala v rozsáhlém dokumentu.

Na to, jak se bude automobil na silnici chovat, jak rychle pojede, jak vyřeší nejrůznější dopravní komplikace, nemá člověk žádný vliv. Jediné, co může pasažér za jízdy ovládat, jsou dva systémy: klimatizace a zábavný systém – tedy to, jaké filmy nebo hudbu si chce přehrávat.

Žádost americkému regulátorovi, tedy ministerstvu dopravy, znamená, že vůz je dokončen a podle slov společnosti připraven do výroby. GM ho také již testuje, ale jen na uzavřených okruzích. Pokud žádost projde, bude ho smět testovat také v běžném dopravním provozu, uvedla mluvčí koncernu Stephanie Riceová.

Umělá inteligence problém není, airbag ano

Svou žádostí GM sleduje, aby jeho vůz byl vyňatý z několika federálních standardů, které jsou pro vozy jezdící v USA povinné: jedná se například o umístění airbagu, který by měl být podle předpisů umístěný ve volantu – u vozu bez volantu to ale pochopitelně není možné. 

Společnost GM by ráda v průběhu roku 2019 spustila flotilu těchto vozů, které budou fungovat ve městech jako taxíky, ale bez řidiče – díky tomu budou mít výrazně nižší ceny. Zatím nebudou vyjíždět mimo města, navíc budou moci fungovat zpočátku jen v  několika městech, která jsou dokonale datově zmapována.

„Pokud budeme pokračovat v současném tempu změn, budeme připraveni nasadit tuto technologii ve velkém měřítku v tom nejkomplexnějším prostředí už v roce 2019,“ uvedl prezident GM Dan Ammann už v listopadu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

U zrodu morových ran v Evropě stály sopečné erupce, změnily klima, zjistili vědci

Ke vzniku morové epidemie, která ve 14. století během pouhých několika let připravila o život velkou část evropské populace, podle nové studie zřejmě přispěly sopečné erupce, o nichž tehdejší obyvatelé Evropy ani nevěděli. Ty totiž do atmosféry vychrlily velké množství prachu a dalšího materiálu, což mimo jiné vedlo k citelnému ochlazení.
před 58 mminutami

Paleodieta je pohádka, člověk se jen masem nikdy neživil, tvrdí výzkum

Rozsáhlá analýza zbytků lidské potravy z období pravěku přinesla silné argumenty pro vyvrácení hypotéz o tom, že se v době kamenné konzumovalo hlavně maso.
před 4 hhodinami

NASA mohla omylem kolonizovat Mars, naznačují vlastnosti „nesmrtelné“ bakterie

Americká vesmírná agentura NASA objevila před několika lety v opakovaně čištěné laboratoři bakterii, která přežila desítky pokusů o dezinfekci. Teď vědci popsali, jak to organismus dělá, a také potenciální dopady těchto schopností.
před 18 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 21 hhodinami

Ničivé počasí v části Asie není náhoda, ale klimatické varování, tvrdí vědci

Jihovýchodní Asie letos čelí neobvykle silným bouřím. Počet obětí povodní a sesuvů půdy v Indonésii, na Srí Lance a v Thajsku dosud přesáhl 1400, přičemž více než tisícovka lidí se stále pohřešuje. V Indonésii zůstávají celé vesnice odříznuté od zbytku světa poté, co voda zničila mosty a silnice. Tisíce lidí na Srí Lance nemají přístup k pitné vodě, zatímco thajský premiér přiznal nedostatečnou reakci své vlády, píše agentura AP.
před 23 hhodinami

Stárnutí ženských vajíček se dá zvrátit, zjistili náhodou čeští vědci

Projevy stárnutí ženských vajíček, takzvaných oocytů, je možné zvrátit a jejich poškození opravit. To, co bylo dosud považováno za biologicky nemožné, dokázal mezinárodní tým vedený reprodukční bioložkou Helenou Fulkovou z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR, který o průlomu informoval v tiskové zprávě. Výsledky zveřejnil časopis Aging Cell. Podle vědců otevírají závěry práce nové otázky o biologii stárnutí a také prostor pro vývoj budoucích léčebných postupů.
včera v 10:47

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...