Zájem o nová auta v srpnu letěl nahoru. Lidé kupovali vozy na poslední chvíli před zavedením emisních norem

Změna emisní normy, která začala platit od září, podpořila růst prodejů nových osobních automobilů v Evropské unii. Nezvykle vysoký odbyt zaznamenaly zejména letní měsíce. V srpnu vzrostl zájem o nové vozy téměř o třetinu.

V červenci poptávka po nových autech meziročně stoupla o 10,3 procenta, registrováno bylo téměř 1,3 milionu osobních vozů. V srpnu, který bývá nejslabším měsícem roku, činil nárůst 31,2 procenta na více než 1,1 milionu vozů. Vyplývá to z údajů, jež ve středu zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Za mimořádným růstem podle ACEA stojí zavedení nové metodiky měření emisí a spotřeby automobilů WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), která se týká všech nově registrovaných vozidel od 1. září 2018.

Někteří výrobci proto nabízeli vozy před WLTP za velmi atraktivní ceny. „Část prodejců velmi radikálně snížila ceny aut, které nemohli nabízet od září. A druhá cesta, jak se prodejci aut zbavovali, byla, že sami dealeři auta nakoupili a vzápětí je prodali jako ojetá. Oba způsoby přinesly slevu asi třicet procent,“ uvedl šéfredaktor webu Autoweek.cz Vladimír Rybecký. 

Rybecký: Prodejci se potřebovali vozů zbavit, sleva se pohybovala kolem 30 procent (zdroj: ČT24)

V srpnu se nejvíce dařilo automobilce Renault, která zvýšila prodeje o 56,4 procenta, její partner Nissan pak o 46,3 procenta. Volkswagen zaznamenal růst o 39,3 procenta a Fiat Chrysler o 38,9 procenta.

„To ale není úplně dobrá vizitka. Právě ty nejúspěšnější značky se potřebovaly zbavit co nejvíce aut, aby uvolnily sklady,“ dodal Rybecký. Podle něj v září poklesne nabídka i poptávka po nových vozech, v listopadu se ale čísla už dostanou na běžnou úroveň.

Postupně podle něj upadá zájem o vozy s dieselovým motorem. „Zájem klesá dlouhodobě. Je to dané celkovou atmosférou a také obavami majitelů, že s dieselovými motory brzy nebudou mít povolený vjezd do některých měst. Rovněž se obávají, že by mohli mít za tři roky problém auto s dieselem prodat,“ doplnil Rybecký.

Nejčastěji kupovali nová auta Španělé

Prodej nových osobních automobilů v EU se za prvních osm měsíců letošního roku meziročně zvýšil o 6,2 procenta na 10,8 milionu vozů. Co se týče hlavních trhů, za prvních osm měsíců registrace nových osobních automobilů vzrostly ve Španělsku o 14,6 procenta, ve Francii o 8,9 procenta a v Německu o 6,4 procenta. V Itálii stagnovaly a v Británii o 4,2 procenta klesly. V České republice registrace podle ACEA stouply o 4,3 procenta.

Český Svaz dovozců automobilů již začátkem měsíce oznámil, že prodej nových osobních aut v ČR od ledna do konce srpna meziročně stoupl o čtyři procenta na 193 252 vozů. V srpnu registrace vzrostly o 31 procent.

První je značka Škoda s 59 320 registrovanými osobními auty, následují Volkswagen (19 640 aut), Hyundai (15 007 vozů), Dacia a Ford. Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia s téměř desetiprocentním podílem, Fabia s osmi procenty a Rapid s podílem na trhu přes pět procent. Na dalších místech jsou Hyundai i30 a Škoda Superb.