Mezinárodní autosalon ve Frankfurtu pro návštěvníky nachystal přes 360 novinek a skoro 230 světových premiér. Hlavními tématy letošního ročníku jsou digitalizace, mobilita ve městech a elektrický pohon. Přehlídky se zúčastní zhruba tisícovka vystavovatelů ze 39 zemí, ve čtvrtek startuje autosalon pro veřejnost.
Ve Frankfurtu startuje autosalon. Představí se elektromobily, hybridy i Škoda Karoq
Na autosalonu, který se jako hlavní podzimní evropská automobilová přehlídka střídá s pařížským autosalonem, nechybí česká Škoda, domácí němečtí výrobci i většina světových značek. Nově se představí například čínští výrobci WEY a Chery a na akci se po letech vrací McLaren. Chybí naopak tradiční značky Fiat, Mitsubishi, Nissan, Peugeot nebo Volvo.
„Jednak šetří, jednak dávají přednost zejména on-line prezentacím. Což je ale škoda, protože pokud si chcete koupit vůz a jdete na autosalon, tak tam máte všechna auta vedle sebe, můžete si do nich sednout. A na autosalony jako Frankfurt nebo Paříž přijde 750 tisíc návštěvníků, takže si myslím, že se to značkám vyplatí,“ uvedl ve Studiu 6 redaktor časopisu Auto motor a sport Jan Hreňo.
Malé SUV Karoq nahrazuje model Yeti
Zraky českých automobilových fanoušků určitě zamíří na stánek Škody, která ve světové výstavní premiéře představuje Karoq, což je nástupce modelu Yeti. Oproti svému předchůdci se Karoq prodloužil o 16 centimetrů na 4,38 metru, šířka je 1,84 metru, tedy o 3,5 cm více. Zavazadlový prostor se zvětšil o 106 litrů na 521 litrů. Při sklopených zadních opěradlech činí objem až 1630 litrů.
Předprodej modelu zahájila Škoda na začátku července, k prvním zákazníkům by se měl vůz dostat v říjnu. Nejlevnější varianta zatím stojí 529 900 korun, nabízí motor 1,0 TSI s výkonem 85 kW s poháněnou přední nápravou. V budoucnu bude k dispozici ještě levnější varianta s výbavou Active.
Karoq ale nebude jedinou hvězdou škodovácké prezentace, v Evropě bude poprvé k vidění i koncept elektromobilu Vision E, který si odbyl světovou premiéru v Šanghaji. Tento koncept má s délkou 4,64 metru a šířkou 1,91 metru podobné proporce, jako Kodiaq, je ale o deset centimetrů nižší. Díky dlouhému rozvoru (2,85 metru) a krátkým převisům vpředu a vzadu vytvořili technici velmi prostorný interiér.
Koncept je připraven na třetí úroveň autonomního řízení: umí se automaticky pohybovat v kolonách, v režimu autopilota projet některé úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo se naopak vyhýbat, předjíždět, automaticky vyhledávat volná parkovací místa a automaticky na ně zajíždět.
Zástupci automobilky také oznámili, že modely Scout a Sportline odvozené od velkého SUV Škody Kodiaq budou cenou svých vrcholných provedení atakovat hranici jednoho milionu korun. Prodávat se začnou 15. září.
Další novinkou je koncept elektrického SUV Vision E, který naznačuje, jak by mohl vypadat sériový elektromobil od Škody, který má vyjet v roce 2020. Hybridní pohon Škoda uvede o rok dříve.
Automobilka Volkswagen plánuje prodat v roce 2020 přes 100 000 čistě elektrických vozů. V dalších pěti letech pak chce prodej modelů nové elektrické řady I.D. zdesetinásobit. Oznámili to zástupci společnosti na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.
První elektromobil I.D. přijde právě v roce 2020. Model I.D.1 bude čtyřdveřový automobil s velkým zadním výklopným víkem. Ve stejném roce se začne prodávat i elektrické SUV pod označením CROZZ1 - SUV s nulovými emisemi a pohonem všech kol - vstoupí na trh rovněž v roce 2020. O dva roky později se v nabídce objeví elektrický transporter I.D. BUZZ.
Modely I.D., I.D. BUZZ a I.D. CROZZ budou z hlediska objemu prodeje třemi nejdůležitějšími modely naplánované ofenzivy značky v oblasti elektrické mobility. „Elektrická ofenziva je hlavní součástí strategie budoucího rozvoje značky Volkswagen. Již v roce 2020, v prvním roce naší ofenzivy v oblasti elektrické mobility, chceme prodat 100 000 čistě elektricky poháněných vozů Volkswagen,“ uvedl předseda představenstva VW Herbert Diess.
Mercedes přivezl supersport s technikou z formule 1
Automobilka Hyundai, která rovněž vyrábí v Česku, si připravila sportovní verzi svého stěžejního modelu i30 pod označením N, dále pětidveřové kupé i30 Fastback a malé SUV Kona.
Korejská Kia odhalí nový koncepční vůz, který navrhlo evropské návrhářské centrum značky ležící jen 500 metrů od místa plánované premiéry. Koncept Proceed by měl naznačit pravděpodobnou budoucí podobu příští generace modelu Cee'd, který se vyrábí ve slovenské Žilině.
Hlavním bodem programu bude pro Opel nový crossover Grandland X, Volkswagen ukáže nové Polo a SUV T-Roc a Dacia přivezla novou generaci SUV Duster.
BMW přichystala novou X3 a koncept velkého SUV X7 a Mercedes se chlubí supersportem AMG Project One s technikou z formule 1. Ferrari pak představí kabriolet Portofino, Bentley nový Continental GT a Rolls-Royce nový Phantom.
Audi poprvé nabídne vůz s pohonem zadních kol
První Audi s pohonem zadních kol se objeví v limitované sérii sportovního modelu R8 s označením R8 V10 RWS. Dosud měl výrobce u svých modelů v nabídce jen přední náhon nebo pohon všech kol quattro.
„Audi R8 V10 RWS je určeno pro puristy. Jako limitovaná speciální edice je exkluzivní nabídkou pro zákazníky, kteří oceňují extrémní jízdní dynamiku. S motorem V10, uloženým uprostřed, a pohonem zadních kol úspěšně přenáší koncepci pohonu našich závodních vozů R8 LMS na silnice,“ uvedl jednatel Audi Sport Stephan Winkelmann.
Audi R8 V10 RWS v provedení Coupé má pohotovostní hmotnost 1590 kilogramů, což je o 50 kilogramů méně než u verze Audi R8 Coupé V10 s pohonem quattro, která má v porovnání s variantou s pohonem zadních kol větší počet dílů, například spojovací hřídel, mezinápravovou vícelamelovou spojku a mezinápravový diferenciál. Motor V10, uložený uprostřed před zadní poháněnou nápravou modelu Audi R8 V10 RWS, dosahuje nejvyššího výkonu 397 kW (540 koní). Speciálně nastavený podvozek umožňuje jízdu kontrolovaným smykem.
Toyota chce zvýšit podíl hybridů
Prezident japonské Toyoty Johan Van Zyl oznámil, že japonská automobilka plánuje zvýšit na evropském trhu podíl vozů s hybridním pohonem. Do roku 2020 jich chce automobilka v Evropě prodávat polovinu, v současnosti je to okolo 40 procent.
V příštích letech plánuje Toyota v každé z klíčových modelových řad nabídnout hned dvě hybridní verze. Jedna klasická bude zaměřena na nízkou spotřebu a druhá má nabízet více výkonu a dynamičtější jízdní vlastnosti.
Toyota v současnosti v Evropě nabízí 16 hybridních modelů, které využívají sedm typů hybridních pohonných jednotek. Celkem již prodala 11 milionů hybridních aut, z toho 1,5 milionu na evropském kontinentu. V rámci dlouhodobého plánu Toyoty by měly v roce 2050 klesnout emise CO2 u vozů značky o 90 procent oproti roku 2010.