Jízdní řád je hotov, vlaků ubude, zato budou dražší

Praha – Jízdní řád, podle kterého budou jezdit vlaky od 11. prosince, je konečně hotov. Změnu citelně poznají především cestující, kteří využívají méně významné rychlíkové linky, ale také cestující na mnoha regionálních tratích. Ministerstvo dopravy omezilo svoji objednávku dálkové dopravy, razantně tak zeslábne provoz například na linkách Praha–Písek–České Budějovice zcela zrušena bude linka Pardubice–Jihlava. Z regionů připravil největší omezení Pardubický kraj, který posílí osobní a spěšné vlaky na hlavním tahu z krajského města do České Třebové, resp. Letohradu, ale současně zcela zruší vlaky na řadě lokálek.

Jízdenky budou dražší, místenky levnější

České dráhy, které jsou v zemi zdaleka největší osobní železniční dopravce, zdraží svůj základní tarif i řadu dalších jízdenek. Běžné jízdenky budou průměrně o pět procent dražší než dosud. Skupinové jízdenky potom budou ceněny jinak než dosud, to povede k dalšímu zdražení. Zatímco dnes platí první a druhý cestující tarifní cenu sníženou o 25 procent a zbytek skupiny má slevu 50 procent, nově bude první cestující platit plnou cenu, druhý dostane 40procentní slevu a zbytek skupiny 50procentní slevu. Dvoučlenná skupina tak například za cestu z Prahy do Berouna dnes zaplatí 92 korun, nově by – nebýt zvýšení základního tarifu – zaplatila 98 korun (ve skutečnosti zaplatí ještě víc).

Více peněz zaplatí cestující také za rodinnou jízdenku SONE+ v celostátní variantě, kterou mohou využít dva dospělí a až tři děti. Místo 550 korun bude od 11. prosince stát 600. ČD zdůvodnily nepříjemnou změnu zvyšováním DPH v posledních letech. Navíc od prosince budou dráhy vlaky mezi českou a moravskoslezskou metropolí provozovat na vlastní podnikatelské riziko, bez státní dotace. 

Elektrické lokomotivy ÖBB a ČD
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

O trochu snazší bude dosáhnout na slevu. Dráhy budou nově prodávat In-kartu opravňující k 25procentní slevě s platností na čtvrt roku. Stát bude 150 korun. Dosud byly k dispozici pouze celoroční varianta a tříletá In-karta, jejichž ceny (550, resp. 990 korun) zůstanou zachovány; nezmění se ani ceny varianty IN50 (stojí 2 990 korun na rok a 8 490 na tři roky). Zato IN100, která opravňuje k celoročnímu cestování zdarma, a to i v první třídě, podraží na 22 990 korun.

Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu, České dráhy

„Hlavní zprávou není to, že České dráhy ruší některé rychlíky. Hlavní zprávou je to, že jízdní řád zůstal ve valné většině beze změn. Dochází k mnoha kvalitativním změnám z hlediska vozby vlaků. Nasazujeme nové vagony a lokomotivy.“

Dražší bude také seniorská In-karta, která umožňuje cestovat zdarma druhou třídou regionálních vlaků a se slevou v dálkových spojích, totéž platí i o Kilometrické bance.

Přes velké zdražování připravily dráhy i zvýhodnění. Týká se místenek, které nabízí konkurenční Regiojet zdarma, zatímco ČD je dosud nabízejí za 70 korun. Nově budou za 35 korun – ovšem už bez další slevy pro držitele In-karty –, a dokonce zdarma je bude společnost nabízet k jízdenkám při nákupu na eshopu.

To vše se ale týká pouze jízdenek pro „běžné“ dálkové vlaky. Ve své vlajkové lodi Pendolinu zavedou dráhy dynamický systém cen místenek – takový mohou znát cestující například z povinně místenkových vlaků Intercity na Slovensku. Základní cena místenky sice zůstane na 200 korunách, pro majitele In-karet se dokonce zvýší ze 100 na 120 korun, ale ve vytipovaných méně vytížených spojích bude stát místenka méně.

ZDRAŽOVÁNÍ JÍZDENEK ČD:

  • obyčejné jízdné (tím pádem i zlevněné varianty): zdraží o 5 %
  • SONE+ (pouze celostátní varianta): zdraží na 600 Kč
  • IN-Senior: zdraží na 1 090 Kč (na rok), resp. 2 990 Kč (na tři roky)
  • IN100: zdraží na 22 990 Kč
  • Kilometrická banka: zdraží na 2 100 Kč

ZMĚNY V MÍSTENKÁCH ČD:

  • cena místenky pro vlaky R, Ex, IC, EC: 35 Kč
  • cena místenky SC ve špičce: 200 Kč/120 Kč s In-kartou
  • cena místenky SC mimo špičku: 35 Kč z Prahy do Pardubic, 70 Kč do Olomouce, 100 Kč do Ostravy

Novinky: Lázeňské pendolino, kodaňský expres, mezistátní Regiojet

Nejrychlejších a nejvýznamnějších spojů se redukce příliš nedotknou. Na „konkurenční“ trase Praha–Ostrava přibude spojů soukromé společnosti Regiojet – zatím však méně, než být mělo – České dráhy chystají odpověď v podobě zrychlení svých expresů. Žluté vlaky tak budou z alternativ Pendolino, expres ČD a Regiojet nejpomalejší. Pendolino se potom podívá hned do dvou nových destinací, avšak pouze o víkendech. Jeden pár spojů prodlouží dráhy z Ostravy až do Žiliny, další pár naopak bude z Prahy pokračovat na západ do Plzně, Mariánských Lázní a Františkových Lázní.

Železnice potom přijdou o jednu legendu – pojmenování vlaku Ostravan. V jeho stávající časové poloze ráno z Ostravy do Prahy a večer z Prahy do Ostravy sice expresní vlak zůstane, půjde však o Silesii, která se po roce vrací v plné síle a poveze také ubytovací část do Krakova (letos mělo spojení Praha–Krakov podobu pouhých přímých vozů). S Ostravanem ovšem ztrácí železnice kus své historie, neboť vlak s tímto jménem se v jízdním řádu objevil už v roce 1947.

Pražský železniční den - výstava v Braníku
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Novinkou v mezistátní dopravě bude především nové přímé spojení Praha–Kodaň. Umožní ho přímé ubytovací vozy, které pojedou z Prahy v půl sedmé večer na dlouhé soupravě spolu s dalšími vozy do Amsterdamu a Curychu. Protože bude vlak začleněn do systému německých luxusních hotelových vlaků CityNightLine, nemusí se cestující obávat starých vagonů, současně ale budou muset sáhnout hlouběji do kapsy, budou-li chtít nastoupit. Místenku si budou muset zakoupit i ti, kteří budou chtít jet vsedě.

Po jediném roce přestane jezdit sezonní rychlík Nesebar, který jezdil v létě jednou týdně z Prahy do Burgasu. Vozy do Burgasu a Varny budou mezi Prahou a Budapeští jezdit jako kurzové na vlaku Euronight Metropol, dále dojedou na jiných spojích.

Dráhy přichystaly i řadu drobnějších změn, z nichž ale ne všechny cestující potěší. Železniční gurmáni jistě ocení nasazení plnohodnotného restauračního vozu namísto dosavadního bistra na expres z Prahy do Mnichova, budou však muset oželet tutéž službu u některých jiných spojů – přinejmenším načas. Starší jídelní vagony procházejí rekonstrukcí, do odvolání proto nebude možné naobědvat se například při cestě některými spoji do Vídně.

Vozy druhé třídy, které ČD letos nakoupily v Rakousku, aby trochu rozšířily svůj rychlíkový park, zůstanou na expresech a rychlících do Veselí nad Moravou, popř. Luhačovic, a také na nově zavedených expresech do Vsetína. Naopak na rychlíkových spojích Praha–Plzeň–Cheb je cestující zatím musí oželet.

O 32 vozů řady Bmz51 mají zájem České dráhy.
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Do nového jízdního řádu ovšem nevstupují pouze České dráhy. Pro společnost Regiojet je ale nový jízdní řád hořkosladký. Přestože už všechny jeho spoje mají jezdit bez omezení, nakonec vyjede pouze pět párů. Na zbytek se mohou cestující těšit „od vyhlášení“ – jeden pár plánuje Regiojet zavést 1. února, zbytek do konce března. Už v prosinci však vyjede i očekávaný pár vlaků z Prahy do Žiliny. Půjde o první pravidelný soukromý mezistátní vlak jezdící z Česka po roce 1989. „Regiojet se stává prvním středoevropským dopravcem, který využívá eurolicenci pro mezinárodní dálkové spoje. Znamená to zásadní přelom v mezinárodní dopravě, který přináší citelná zlepšení pro cestující – především nižší ceny mezinárodních jízdenek a garantovanou úroveň palubního servisu po celou dobu cesty,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Regiojet Jiří Schmidt.

Na své hlavní trase mezi Ostravskem a Prahou potom vlaky IC Regiojet přijdou o jednu zastávku, aby ji nahradily jinou. Nebudou totiž už zastavovat na nádraží v Ústí nad Orlicí, namísto ní ale obslouží zastávku Ústí nad Orlicí-město.

Regiojet
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Rychlíky zeštíhlí

Termín dálková doprava má v Česku velmi široké rozpětí, od mezistátních spojů nebo expresních vlaků Praha–Ostrava přes rychlíky spojující významné metropole, jako je Plzeň, Praha a Hradec Králové, až po meziregionální spoje typu motorových rychlíků Praha–Písek–České Budějovice. Především o poslední druh rychlíků ale ministerstvo dopravy už moc nestojí. Právě z linky Praha–Písek–České Budějovice zavedené teprve předloni tak v novém jízdním řádu zbude pouze torzo. Bez omezení pojedou pouze dva páry spojů, zbytek zůstane v provozu většinou jenom o víkendu.

Nejhůře však zasáhnou ministerské škrty Vysočinu a Pardubický kraj, které zcela ztratily vzájemné rychlíkové propojení. Linka Pardubice–Jihlava 11. prosince zanikne, její cestující si tak budou muset vybrat mezi regionálními spoji a autobusy.

749.006
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Zachránit linku Praha–Turnov–Tanvald se částečně podařilo Libereckému kraji, ačkoli i ji potká redukce. Ministerstvo původně chtělo rychlíky od Prahy ukončit už v Turnově, nakonec zůstanou čtyři páry vlaků, jeden z nich (dopoledne z Prahy) však pojede pouze o víkendech, druhý (odpoledne z Prahy) jenom v pátek.

Nepojede také jeden pár rychlíků Olomouc–Luhačovice, další pár pojede pouze v pracovní dny. Lázeňské město, kam dnes jezdí expresy z Prahy, tak bude mít jenom nepravidelné napojení na krajskou metropoli. Zaniknou i tradiční posilové rychlíky z Brna přes Valašské Meziříčí do Ostravy a zpět, které zatím jezdí v jednom směru v pátek, v opačném v neděli.

I další omezení se týká Brna. Rychlíková linka přes Jihlavu a České Budějovice do Plzně dozná velkého omezení, část spojů totiž pojede pouze o víkendech. Zrušen naopak nebude ranní rychlík z Plzně do Chebu. Zachován však zůstane pouze v tomto úseku, z Prahy do Plzně pojede až následující spoj.

Nepojede také ranní rychlík z Prahy do Brna. Ministerstvo ho objednalo až z České Třebové, Pardubický kraj zajistil, že souprava pojede jako zastávkový osobní vlak už z Pardubic.

Lokomotiva 380 (Škoda 109E) v čele expresního vlaku
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Optimalizace bez peněz

Z regionů připravil největší změny Pardubický kraj. Nově pro něj objednává veřejnou dopravu společnost OREDO, která propojí integrovaný dopravní systém Královéhradeckého a Pardubického kraje. Součástí je i tzv. optimalizace linek. Nejvýznamnější železniční trasy v kraji, které vedou z Pardubic do Chocně a do Hradce Králové, budou mít v příštím roce bohatší nabídku regionálních vlaků. Na mnoha menších drahách však vlaků výrazně ubude nebo železniční spojení zcela zanikne. Svůj boj o zachování vlaků prohrály například obce na Králicku, kde si kraj prostřednictvím firmy OREDO usmyslel zrušit lokálky východně od Lichkova. Na zvuk motoráku mohou zapomenout lidé ve Štítech a také podél celé trasy lokálky Dolní Lipka–Hanušovice.

O vlaky ale nepřijdou pouze lidé na severovýchodě regionu. Koleje osiří také jižně od Heřmanova Městce, jenom minimum vlaků zůstane v provozu mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí. V sousedním Královéhradeckém kraji mají již podobnou redukci za sebou, proto se cestující mohou těšit spíše na plánované tarifní propojení obou východočeských regionů než se obávat dalších změn.

V PARDUBICKÉM KRAJI

skončí:

  • 015 (Přelouč – Prachovice) v úseku Heřmanův Městec – Prachovice
  • 016 (Chrudim – Borohrádek) v úseku Holice - Borohrádek
  • 024 (Ústí nad Orlicí – Štíty) v úseku Moravský Karlov – Štíty
  • 025 (Dolní Lipka – Hanušovice) celá
  • 262 (Česká Třebová – Chornice – Skalice nad Svitavou) v úseku Moravská Třebová – Velké Opatovice
  • 271 (Chornice – Prostějov) v úseku Chornice – Dzbel

výrazná omezení:

  • 018 (Choceň – Litomyšl) v úseku Vysoké Mýto-město – Litomyšl pojede 5 párů vlaků – pouze ve špičkách
  • 024 (Ústí nad Orlicí – Štíty) v úseku Ústí nad Orlicí – Letohrad bez zastávek v Černovíru
  • 260 (Česká Třebová – Brno) v úseku Svitavy – Březová nad Svitavou pouze vlaky Sp a R
  • 261 (Svitavy – Žďárec u Skutče) v úseku Svitavy – Polička se zastávkami pouze ve Svitavách-zastávce a Vendolí, ostatní zastávky vlaky projedou; v úseku Pustá Kamenice – Žďárec u Skutče zůstane pouze víkendový provoz

Velké změny připravil také Liberecký kraj. V souvislosti se spuštěním tzv. Jizerskohorské dráhy, kterou předloni tendroval, a s novým jízdním řádem na ní začnou jezdit České dráhy s docela novými motorovými vozy a změní se také organizace provozu mezi Frýdlantskem, Libercem a Tanvaldskem. Na Frýdlantsko budou z Liberce často jezdit dva spojené vozy, které se v Raspenavě rozdělí na spoj dále do Frýdlantu a druhý do Bílého Potoku. Ve špičkách navíc pojedou vlaky do Frýdlantu každou půlhodinu, střídat se budou spoje do Černous a do Nového Města. Na tanvaldské trati se potom objevují náznaky taktového provozu, časová poloha řady spojů se tak v menší či větší míře liší od těch stávajících.

Motorová jednotka Nisa
Zdroj: Radek Petrášek/ČTK

Kraj Vysočina patřil v uplynulých letech k těm, které rušily vlaky nejvíc – zmizela řada jednotlivých spojů, ale také osiřela jemnická lokálka. Tentokrát už se nic podobného nechystá. Pro cestující tak bude klíčovou změnou především postupné rozšiřování provozu nových motorových vozů RS1. Vzhledem ke zrušení rychlíkové linky Jihlava–Pardubice přibylo meziregionálních spěšných vlaků z Pardubic do Havlíčkova Brodu, oproti stávajícímu jednomu páru vlaků, který doplňoval dva páry rychlíků, pojede až šest párů denně (některé pojedou v celé trase jen v pracovní dny, jiné jenom o víkendu). Žádný z nich však nepojede až do Jihlavy, v Havlíčkově Brodě bude vždy nutné přestoupit do osobního vlaku.

Jihomoravský kraj po loňském završení integrace celého území rovněž nepřipravil větší změny. Hlavní novinkou proto bude komplexní změna tarifu Integrovaného dopravního systému. Důvod má podobný jako zdražení u samotných Českých drah – zvyšování DPH nebo cen energií. Nový tarif krajské integrované dopravy, který nadále bude platit i v regionálních železničních spojích, ale začne platit až 1. ledna.

Velké změny v dopravě nejsou na pořadu ani ve Zlínském kraji, ačkoli zdejší cestující rozhodně nepřehlédnou ministerské škrty, které se promítly do rychlíkové dopravy v regionu. Zatímco Valašsko bude obslouženo ještě lépe než dnes díky novým expresům Praha–Olomouc–Zlín, Uherskohradišťsko o některé spoje přijde, zcela zrušen potom bude posilový víkendový rychlík Brno–Ostrava, který obsluhoval také Kroměříž a Valašské Meziříčí. V Moravskoslezském kraji se cestující nemusí obávat velkých změn ve vnitrokrajské dopravě ani výrazného zhoršení spojení do sousedních krajů. Především bylo odvoláno původně zvažované zrušení zastávky expresních vlaků v Hranicích. Dálkové vlaky ČD i Regiojetu nadále zabezpečí spojení Hranic a tím i Valašska s Ostravou, naopak ale nezačnou jezdit plánované rychlíky Olomouc–Ostrava, které by regionu nabídly lepší spojení s oběma metropolemi. Skutečné novinky tak budou mít mnohem menší rozsah, půjde například o nový zrychlený ranní vlak z Opavy do Ostravy.

"Orchestrion" v Hanušovicích
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Olomouckého kraje se především dotkly škrty v sousedním kraji Pardubickém, kterému se úřad v Olomouci rád přizpůsobil a vesměs zrušil dopravu i ve svých částech meziregionálních tratí. Lidé tak přijdou o své vlaky z Hanušovic do Dolní Lipky, ze Štítů do Moravského Karlova (odkud však už vlaky dále do vnitrozemí Pardubického kraje pojedou) a z Chornice do Dzbelu.

Pověsti velkého ničitele tradičních regionálních železničních spojů se začíná zbavovat Jihočeský kraj. Přesto se nevyhnul některým škrtům. Zanikne například ranní osobní vlak ze Soběslavi, který dosud přijížděl v pět ráno do Českých Budějovic. Nadále zůstanou takřka bez obsluhy obce mezi Horažďovicemi a Strakonicemi a není v plánu ani obnovení provozu osobních vlaků do Netolic. Lepší obsluhy se naopak dočká Velešín, kde bude nově zastavovat pražsko-linecký rychlík stejně jako druhý pár rychlíků do Rakouska, který však od hranic dále do Lince pojede jako regionální vlak. Přibližně o hodinu dříve než dnes potom bude v nové sezoně jezdit lyžařský vlak Yeti z Tábora do Lipna, zatímco letní víkendový vlak Vltavský vodák jezdící letos z Českých Budějovic do Lipna bude končit už ve Vyšším Brodě.

Nádraží v Horní Plané patří mezi hrstku míst, která již mají rekonstrukci za sebou
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Plzeňský kraj zatím zachová regionální dopravu takřka beze změny. Zajímavé je, že se žádné změny nedotknou ani provozu Plzeňské linky, která projíždí napříč aglomerací krajského města od Blovic po Kozolupy. Nadále tedy bude jezdit po dvou hodinách a pouze v pracovní dny. Zástupci kraje při loňském startu městské železniční linky přitom slibovali, že ji v případě zájmu cestujících posílí. Beze změn zůstává také domažlická trať, přestože už před dvěma lety při podpisu dlouhodobé smlouvy s ČD uvažoval kraj o zásadních změnách provozu a zavedení spěšných vlaků, které by doplnily současnou nabídku čtyř expresů mezi Plzní a Domažlicemi. Totéž platí i o železnorudské trati, kde měly výhledově začít jezdit přímé vlaky z Klatov až do bavorského Plattlingu. Pro cestující by to znamenalo především kvalitativní změnu, protože by přes Šumavu místo stávajících starých vagonů začaly jezdit nové motoráky.

Velké plány do budoucna má také Ústecký kraj. Chce například zavést novou linku z Ústí nad Labem do Litvínova, ale prozatím se lidé rovněž musí spokojit s tím, co už mají. Zatím se nedočkají ani vytouženého zajíždění vlaků od Litoměřic na ústecké hlavní nádraží. Pro letošní rok nepřipravil zásadní změny ani Karlovarský kraj. Nově však například bude možné po včasné rezervaci vozit kola vlaky Viamontu z krajského města do Mariánských Lázní. Region také získá o trochu rychlejší spojení s Norimberkem. Spěšné vlaky (regionální expresy) z Chebu budou méně zastavovat, projíždět budou i všechny zastávky před hranicemi.

Elektrická jednotka na lince PID S1
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Středočeský kraj má současně smůlu a štěstí ve svém těsném propojení s Prahou. Na jedné straně jeho územím procházejí tři ze čtyř nejvýznamnějších železničních tahů, tzv. tranzitních koridorů, a tak si cestující nemusí stěžovat na nedostatečnou nabídku spojů. Navíc bude ještě zvýrazněna pozice železnice na povltavské trase do Kralup nad Vltavou. Nově totiž bude možné používat jízdenky z pražské MHD, popř. předplatní jízdné, v každém rychlíku, který v Praze i Kralupech zastavuje. Na druhé straně budou i v příštím roce pokračovat rekonstrukční práce na koridorech. Správa železniční dopravní cesty se zaměří zejména na trasu z Prahy do Berouna, která je už dlouho ve velmi špatném stavu a opravu nutně potřebuje, a úsek Běchovice–Úvaly, který je poslední nezrekonstruovanou středočeskou (z větší části však pražskou) součástí prvního koridoru. Výsledkem však budou výluky, případně i další dopravní komplikace. Navíc dochází k zásadnímu posunu časové polohy vlaků na nejvytíženější příměstské lince S1. Vlaky z Prahy do Kolína, které mají půlhodinové intervaly, budou jezdit o deset minut později než letos, vložené spoje z Berouna do Úval budou opouštět hlavní nádraží o čtvrt hodiny později (resp. o čtvrt hodiny dříve) než letos. Po loňském dílčím propojení spojů na západ a východ od Prahy se letos dráhy pokoušejí o něco podobného v jiho-severním směru. V pracovní dny totiž pojedou některé vlaky z Kolína a Nymburka na hlavní nádraží a pokračovat budou jako linka S9 do Benešova.