Nikde nás nechtějí, jen Bůh nás má rád, říká romská uprchlice z hlavního nádraží

15 minut
Reportéři ČT: Romové z Ukrajiny v Česku
Zdroj: ČT24

Stovky ukrajinských Romů už několik týdnů přebývají v nedůstojných podmínkách na pražském hlavním nádraží. Jedná se o rozvětvené rodiny, které mají často i maďarské občanství a pocházejí převážně z chudého Zakarpatí, kde se nebojuje. Reportéři ČT se vydali na místo, odkud do Česka většinou přicházejí. V osadách Zakarpatské Ukrajiny natáčeli Tomáš Vlach a Karel Vrána.

„Větší skupiny ukrajinských Romů začaly přijíždět přibližně před čtyřmi týdny, možná pěti, jednalo se spíš o početně větší rodiny s pár dospělými a větším počtem dětí,“ popsala situaci v Praze na hlavním nádraží Geti Mubeenová z Organizace pro pomoc uprchlíkům. 

Podle koordinátorky RomPraha Xénie Gubekové je komunita uprchlíků na nádraží obrovská. „Když to zprůměrujeme, tak denně je tady pět set lidí. Nebo pět set lidí, kteří rotují, kteří přicházejí a odcházejí,“ upřesnila.

Romské uprchlice na nádraží říkají, že do Česka přijely kvůli penězům pro ně a jejich děti. Podle nich je u nás lépe než například v Polsku. 

„Je tam skupina lidí, kteří v České republice dostali dočasnou ochranu a mají nabídnuto i ubytování, přesto jsou na hlavním nádraží,“ podotkl ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).

Další skupinou, která se na hlavním nádraží nachází, jsou lidé s maďarským občanstvím. Na ně se jako na občany Evropské unie nevztahuje ochrana pro ukrajinské uprchlíky. „Je tam asi 140 lidí, kteří mají i maďarský pas. To je v současné době,“ dodal Rakušan. 

Kvůli válce není práce

Osadám v Zakarpatské oblasti Ukrajiny se říká tábořiště. Není tam problém narazit na někoho, kdo má s cestou do Česka zkušenosti. Muže ve věku 18 až 60 let, kromě invalidů a těžce nemocných, nepouští ukrajinské úřady ze země, jezdí proto ženy a děti.

„Fotografovali nás, dali nám bydlení, dávali nám jídlo,“ popsala obyvatelka romské osady Velkyj Bereznyj Jana. Domů se nakonec vrátila kvůli dětem.

Paní Jana z Velkého Berezného jen pár kilometrů od hranice se Slovenskem se bojí, když sirény hlásí letecký poplach. To je prý hlavní důvod, proč chce do Česka. Zakarpatsko je ale zatím ze všech ukrajinských regionů válce nejvzdálenější. Za celé tři měsíce bojů tady zaznamenali dopad jedné rakety a oblast slouží jako útočiště uprchlíků z jiných částí země, kteří se tu cítí bezpečně. I sami obyvatelé osady ve Velkém Brezném nakonec přiznávají, že pryč je ženou hlavně ekonomické důvody.

„Práce není a je válka,“ prohlásil Vítezslav z osady Velkyj Bereznyj. Před válkou práci podle svých slov měl, chodil do hor sbírat křen.

Někteří Romové si dosud udrželi tradici šikovných chovatelů a obchodníků s koňmi. Válka ale ekonomické aktivity výrazně utlumila a práce je málo. Podle užhorodského aktivisty Miroslava Horvátha je právě to hlavním problémem, který žene Romy do sousedních zemí.

„Já o tom říkám, že lidé nemají co jíst. A tak jezdí na Slovensko nebo do Česka hledat možnosti sociální podpory,“ vysvětlil Horváth. Podle něj odešlo z celého Zakarpatska zhruba dvacet tisíc lidí.

Apel na stát

„Ty migrace v současnosti jsou relativně masové, já jsem byl v jedné vesnici, kde před válkou žilo asi kolem čtyř set, pěti set Romů a momentálně jich tam je asi do padesáti, pár desítek maximálně, kteří tam zůstali,“ uvedl romista Michal Beníšek.

Stát musí podle ředitele Organizace pro pomoc uprchlíkům Martina Rozumka na situaci reagovat. „Co nejdříve musí na vstupu do České republiky zjistit, kdo jsou ti přijíždějící lidé, odkud jsou, jaký mají zdravotní stav, jaké mají doklady, a nikoliv nechat všechny přijet na nádraží a tam doufat, že buď nějak zmizí, nebo že nevládka se o ně postará. Takto to fungovat nemůže,“ myslí si.

Prvním krokem, který měl ulehčit dobrovolníkům na pražském hlavním nádraží, bylo vybudování stanového městečka v Troji s kapacitou 450 lůžek. Situace se ale podle dobrovolníků z nádraží příliš nezlepšila. Naopak se zvýšily počty lidí, kteří tam přespávají přes noc. 

„Oni třeba nemluví ukrajinsky nebo větší část té skupiny je třeba negramotná a ubytovat celou rodinu najednou, která má třeba desítky členů, je opravdu nesnadné,“ upozornil pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

V Maďarsku ani nevystoupí z vlaku

Řada lidí přijíždějících ze Zakarpatí má mimo ukrajinského také maďarské občanství. Premiér Viktor Orbán ho v minulosti nabídl obyvatelům všech území, které kdysi patřily pod Uherskou říši, tedy i lidem žijícím v Zakarpatí. Jak už bylo řečeno, nemají proto nárok získat v Česku azyl.

„Vytiskneme letáky, které budou v maďarštině, lidem na hlavním nádraží je budeme dávat, kde je přesně popsáno, že podle mezinárodního práva u nás nárok na žádnou finanční pomoc v téhle chvíli nemají,“ dodal ministr vnitra.

„Například v Maďarsku, co víme, tak je buďto nenechají ani vystoupit z vlaku, anebo je nenechají nikde ubytovat,“ uvedla dobrovolnice Hana Nguyen.

Terénní pracovníci navíc upozorňují, že u etnických Ukrajinců nikdo dvojí občanství nezkoumal. Jde často o Romy z enkláv osídlených maďarským obyvatelstvem. Berehovo má asi 25 tisíc obyvatel. Většinu tvoří Maďaři. Právě sem cílila politika Orbána rozdávat pasy, a tím navyšovat počty krajanů. Občanství Maďarska získávali i zdejší Romové.

Romská čtvrť je od města oddělená symbolickou zdí, ačkoliv Romové se podle jejich poslance Rudolfa Pappa mohou bez problémů pohybovat úplně všude. V táboře žije na malé ploše přes šest tisíc lidí a obrázky bídy tu daleko předčí to, co je k vidění v Užhorodu. Problém s negramotností je tu tak velký, že odsud ani ve větším rozsahu nemobilizovali muže do armády. 

Důvod, proč někteří mají kromě ukrajinského i maďarské občanství, je prostý. Pořídili si ho proto, aby mohli jezdit do sousední země za prací. Jenže teď, když ukrajinské úřady muže ven nepouští, i tato možnost padla.

„Lidi mohli jezdit a získat práci. Přijímali je, dostávali normální peníze. A co chcete dělat u nás v Berehovu? Tady žádná práce není,“ sdělil romský poslanec městského zastupitelstva v Berehovu Rudolf Papp.

Čubyrko se bojí ztráty důvěry spojenců

Ani romští lídři nakonec neskrývají, že účelem cesty do Česka je vyzvednout si dávky podpory. O Maďarsku se mezi zdejšími Romy říká, že není nijak vstřícné ani k lidem, kterým rozdalo pasy. Zato v Česku je prý možné na peníze dosáhnout snadněji.

„Děkujeme Česku, že pomáháte, že na každé dítě dostávají pět tisíc korun. Oni s těmi penězi jezdí domů a z nich žijí,“ přiznal poslanec.  

Předseda Zakarpatské oblastní rady Volodymyr Čubyrko vidí migraci ze svého regionu jako problém, který nakonec může i otřást důvěrou dosavadních spojenců Ukrajiny. „Cením si vaší podpory a prosím, abyste nás podporovali i nadále. Proto toho nemůžeme zneužívat. Mluvím o tom s českými i našimi ukrajinskými politiky a ministerstvem zahraničí. Není totiž možné, aby pomoc, která je určená pro válečné uprchlíky, čerpali Romové ze Zakarpatí,“ prohlásil Čubyrko.

Paradoxně se skuteční romští uprchlíci z válečných oblastí často za hranice nedostanou a zůstávají v zakarpatských osadách. Zpravidla kvůli tomu, že nechtějí rozdělit rodiny. Jako třeba Maksim a Kateřina, kteří utekli před ruskými vojáky z farmy nedaleko Kyjeva.

„Naši maďarští Romové jim ukradli z tanků všechny zbraně. Takže je Rusové začali hledat. Všichni jsme se proto sebrali, sedli do aut a uprchli,“ popsala romská uprchlice z Kyjevské oblasti Kateřina Berkyová.

Konec pomoci na hlavním nádraží

K 31. květnu by měla skončit veškerá pomoc pro uprchlíky na hlavním nádraží. „Bude tam vstupní portál, budeme jim rozdávat i ty letáky v maďarštině, které budou říkat, na co mají a nemají v České republice nárok,“ nastínil Rakušan.

„Nejsem si jistá, jestli to povede k tomu, že lidé dobrovolně odejdou z nádraží, protože se budou přirozeně srocovat tady kolem hlavního nádraží, ať už přímo v budově, nebo v bezprostřední blízkosti,“ doplnila Mubeenová.

„Je to opravdu záležitost, která když se nepodaří vyřešit, tak si myslím, že nás čeká nástup takového populismu, že to jsme tady ještě neviděli,“ podotkl Hřib.

Romská uprchlice na hlavním nádraží například popsala, že jejího synovce odvedli na vojnu, když šel na nákup. Je z Užhorodu. „Nás nikde gádžové nechtějí, jenom bůh nás má rád,“ prohlásila.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 35 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 2 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 12 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...