Případ zkrachovalé lounské vagonky se znovu vrací k soudu, píše E15

Po zásahu Nejvyššího soudu se případ zkrachovalé lounské vagonky Heavy Machinery Services (HMS) vrací na začátek. Nejvyšší soud podle serveru E15 zrušil verdikt nižších soudů o konkurzu vagonky. Podnik dluží přes tři miliardy korun. Soudy budou nyní muset znovu rozhodnout, zda nad vagonkou, která se dříve jmenovala Legios, vyhlásí konkurz, nebo povolí reorganizaci. Nejvyšší soud vrátil případ na začátek kvůli tomu, že rozhodnutí schůze věřitelů o reorganizaci HMS z roku 2014 je neplatné.

Z hlediska zákona se schůze kvůli právním zmatkům ani nekonala, bez schůze věřitelů ovšem nemohly pozdější soudy o způsobu řešení bankrotu rozhodnout, píše E15.

„Za této situace je rozhodnutí o způsobu řešení úpadku, a to jak rozhodnutí, kterým byl zamítnut návrh na povolení reorganizace, tak rozhodnutí, kterým byl prohlášen konkurz na majetek dlužníka, předčasné. Tudíž nesprávné, neboť u dlužníka, u něhož je objektivně přípustná reorganizace, není možné rozhodnout o způsobu řešení úpadku před konáním schůze věřitelů. Ta může řešení úpadku svým usnesením závazně určit,“ stojí v publikovaném usnesení senátu Nejvyššího soudu vedeného soudcem Milanem Poláškem.

Vagonka dluží věřitelům přes tři miliardy korun a od roku 2014 je v úpadku. Na začátku případ řešil soudce Krajského soudu v Českých Budějovicích Josef Šimek. Později se však zjistilo, že se k rozhodování o této insolvenci dostal neoprávněně. Pod jeho dohledem se v roce 2014 konala schůze věřitelů. Na ní soud rozhodl o hlasovacích právech věřitelů. Schůze následně odsouhlasila reorganizaci HMS. Když se přišlo na to, že Šimek řeší případ nezákonně, odvolací soud reorganizaci zrušil. Případ se poprvé vrátil na start.

Pod vedením nového českobudějovického soudce Zdeňka Strnada následovala série jednání, dokazování, výslechů a právních sporů. V roce 2019 Krajský soud v Českých Budějovicích a následně i Vrchní soud v Praze odmítly reorganizaci vagonky s odůvodněním, že nesledovala poctivý záměr.

Kauza je jedním z kolbišť mezi byznysmeny Františkem Savovem a Michalem Strnadem, píše web. Podle deníku E15 se mimo jiné řešilo, zda reorganizace v tomto případě neslouží jen prospěchu Savova. Naopak za opětovné vyhlášení konkurzu s HMS se staví zajištěný věřitel Gomanold. Ve vagonce totiž už není co reorganizovat, tvrdí firma obchodující s pohledávkami, s jejíž pomocí miliardář Jaroslav Strnad ovládl výrobce nákladních automobilů Tatra, dodává server.