Armáda pořídí dvě nové transportní casy. Bez soutěže a s půlmiliardovou slevou

Armáda dostane dvě nová transportní letadla – vylepšenou verzi strojů C-295 od španělského výrobce CASA, které již provozuje. Ministerstvo obrany chystá nákup bez otevřené soutěže a také bez prostředníka. Zakázku za 2,7 miliardy korun zadá napřímo španělskému výrobci.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Ministerstvo obrany koupí další dva letouny CASA

Španělská CASA dodá české armádě dvě letadla C-295W, která posílí současnou flotilu strojů C-295M. Casy, které již armáda má, jsou velmi vytížené. Přepravují náklad, vojáky i ústavní činitele, dva stroje jsou přitom již pět let nepřetržitě nasazeny v mírové misi na Sinajském poloostrově.

Pořízení dalších strojů je tak nutné podle armády i expertů. „Pořízení dalších dvou letounů CASA C-295 skutečně vychází z operačních potřeb armády,“ zdůraznil redaktor měsíčníku Letectví a kosmonautika Tomáš Soušek.

I s ohledem na minulost je ale pozoruhodný způsob, kterým by se stroje měly k vojákům dostat – přímou zakázkou bez výběrového řízení i bez prostředníků. Vojsko argumentuje nabídnutou půlmiliardovou slevou. „Je tam výrazná cenová úspora,“ řekl náměstek ministra vnitra pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha.

Dodal, že před definitivním potvrzením kontraktu bude mít armáda ještě posudky na kupní i servisní smlouvu. „Bude se jednat o znalecký posudek, nebude se jednat pouze o expertní posouzení,“ ujistil náměstek.

Deset let s casami

Nákup první trojice transportních C-295 totiž provázela podezření, kterými se dodnes zabývá soud. Obžalována je bývalá ministryně obrany Vlasta Parkanová (TOP 09), v jejíž éře dostali vojáci čtyři casy – za tři zaplatili 3,5 miliardy korun, čtvrtou vyměnili za nepotřebné bitevníky Alca.

Od schválení pořízení prvních letadel uplynulo deset let, o rok později je armáda již měla. Jen během mise na Sinaji nalétaly zhruba tři tisíce letových hodin, přepravily asi 50 tisíc lidí a 1300 tun materiálu. „Máme rovněž zkušenosti s přepravou zraněných,“ poznamenal pilot casy Milan Laniak. Létání na blízkém východě je podle něj „zkušenost k nezaplacení“.

Nové casy vytlačí jaky

Dvojice letadel C-295W bude dosavadním C-295M podobná, novinkou jsou především tzv. winglety na křídlech, které napomáhají ke snížení spotřeby paliva a zvýšení doletu, výrobce slibuje také vyšší nosnost.

Armáda počítá s tím, že po zařazení dvou nových strojů naopak vyřadí dva Jaky-40. Ty jsou posledními letadly sovětské provenience, které vzdušné síly české armády provozují. V posledních dvou desetiletích nahradila západoevropská či česká technika i další sovětská letadla. Stíhací gripeny přišly jako nástupci Migů-21, s příchodem bitevníků Alca vyřadila armáda stíhací bombardéry Su-22, první casy zase byly náhradou Antonovů An-26 a dopravní letadla Airbus A319 znamenala konec armádního provozu typu Tupolev Tu-154.

Na sovětskou resp. ruskou techniku přesto budou čeští vojáci spoléhat i nadále. Vrtulníkové letectvo zatím tvoří kromě polských sokolů výhradně stroje od ruského Milu. Část z nich by v budoucnu měly nahradit nové víceúčelové helikoptéry, které si v současnosti armáda vybírá, ale úplný konec „sovětské“ éry zatím na obzoru není.