Nový rok přináší motoristům rozšíření dálničních úseků, na které se mohou vypravit bez dálniční známky. Pět úseků o celkové délce jedenačtyřiceti kilometrů vybralo ministerstvo dopravy zejména proto, aby ulevilo dopravě v blízkých městech. Hladšího provozu by se tak měli dočkat například v Olomouci nebo Sokolově.
Ministerstvo rozšiřuje dálnice bez známky. Chce ulevit Otrokovicím i Sokolovu
Ministerstvo dopravy navazuje na své rozhodnutí z minulých let, kdy ze zpoplatnění vyňalo bezmála sto padesát kilometrů dálnic. Od začátku loňského roku se tak řidiči bez známky mohly vydat na obchvat Plzně a Olomouce nebo vybrané dálniční výpadovky v Praze. Nově nemusí platit třeba na dálnicích kolem Olomouce, Pohořelic, Sokolova nebo Otrokovic.
„Všechno jsou to obchvaty měst,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „Tam, kde lidé nekupují známku, protože nejezdí po celé republice, ale jen po svém městě nebo aglomeraci, opatření pomůže v tom, že se dálnici nebudou vyhýbat,“ dodává s tím, že v důsledku uleví dopravní situaci přímo ve městech. Pozitivní dopad by rozhodnutí mohlo mít například na zmíněné Otrokovice, kde městské centrum trápily nekončící kolony.
- D3 (Veselí nad Lužnicí – Bošilec, 104. – 109. km)
- D6 (Karlovy Vary – Cheb, 131. – 162. km)
- D46 (Hněvotín – Slavonín, 37. – 39. km)
- D52 (Pohořelice, 23. – 26. km)
- D55 (Otrokovice, 30. – 32. km)
Výrazné výpadky v příjmech z prodeje dálničních známek ministerstvo neočekává. Nestalo se tak ani v minulých letech, kdy podobný osud jako úsek kolem Otrokovic potkal dálnici do Hradce Králové. Bez komplikací ale tato změna nebyla.
Osvobození prvních osmi kilometrů dálnice D11 mělo ulevit silnici v pražských Horních Počernicích. Problém se ale posunul o pět kilometrů dál za poslední sjezd, kde už dálniční známka potřeba je. Změna postihla městys Nehvizdy, který trápí kolony a za poslední rok musel do dopravy investovat víc než dva miliony z obecního rozpočtu: sehnat dalšího strážníka, nebo vybudovat bezpečnější přechod pro chodce.