Klusáček: Postavíme tunel z Prahy do Ostravy, zakážeme reklamu cílenou na děti

12 minut
Michal Klusáček hostem Událostí, komentářů
Zdroj: ČT24

Uzavření hranic, vystoupení z NATO a EU, ale také vlak na magnetickém polštáři tunelem z Prahy až do Ostravy nebo zákaz reklamy cílené na děti. To jsou plány České strany národně sociální (ČSNS), které v Událostech, komentářích představil předseda strany Michal Klusáček.

Jste pro přijetí eura? 
My jsme pro vystoupení z Evropské unie. To znamená, jsme proti přijetí eura. 

Má Česká republika přijímat uprchlíky z muslimských zemí? 
Nemá. 

Jste v zájmu vyšší obranyschopnosti země pro znovuzavedení povinné vojenské služby?
Jsme pro znovuzavedení vojenského výcviku v délce trvání půl roku. 

Existuje nějaký politický subjekt, se kterým byste za žádnou cenu nešli do vlády? 
S politickými subjekty, které prosazují naši účast v Evropské unii a v NATO. 

Víte, koho podpoříte v prezidentské volbě? 
Česká strana národně sociální zatím nikoho nepodporuje. 

Pojďme k vašemu programu – vy navrhujete mimo jiné zrušení Schengenu. Je to opatření, o kterém říkáte, že je ochranářské, to znamená ochranářské směrem k našim obyvatelům. Na druhou stranu když použiju tu paralelu, kdo zůstane potom za plotem, a nebude to věc, která bude naopak velmi negativní pro české občany? 
Děkuji za tuto otázku. Náš program stojí na třech pilířích. První pilíř je neutralita, kdy my požadujeme vystoupení z Evropské unie a z NATO. Druhým pilířem je soběstačnost, kdy prosazujeme zestátnění ČEZu a spojení s rozvodnými sítěmi. A třetí pilíř je vymahatelnost práva, kdy požadujeme zrušení soukromých exekutorů a přezkum všech soudních rozhodnutí, ve kterých hrály roli písmoznalecké posudky. 

Pojďme k Schengenu. 
Jak víte, tak Evropská unie ukázala, že není schopná chránit svoji vlastní hranici. Do Evropské unie se dostali nelegální uprchlíci, miliony nelegálních uprchlíků. A ten společný prostor může fungovat pouze tehdy, pokud existuje obrana vnější hranice. Ta nefunguje. A i když k nám neproudí uprchlíci, to jste chtěl asi namítnout… 

Ano, na to jsem se chtěl zeptat. Proč máme my zavírat hranice, když… 
Tak proudit k nám mohou, ty hranice jsou otevřené. 

Kolik jich proudí? 
Jak říkám, proudit k nám mohou. 

A kolik jich proudí? 
V současné době minimum. Ale ta možnost… 

Tak proč je potřeba zavírat hranice? 
Ta možnost tady je. 

No, ale i přesto, že neproudí, tak vy jste pro to, aby se zavřely hranice? 
Ano, ano, to je bezpečnostní věc, kterou je potřeba zavést, pokud chceme, aby u nás bezpečnost zůstala. 

Váš program jde do spousty detailů. Některé z těch detailů mě zaujaly, třeba doprava. Vy tam přímo říkáte: „Začneme budovat podzemní maglev na trase Praha–Ostrava s odbočkou Brno, Bratislava.“ Maglev je vlak na magnetickém polštáři, vy říkáte pod zemí, to znamená tunel z Prahy až do Ostravy. To myslíte vážně? 
Ano, tunel z Prahy až do Ostravy, to myslíme vážně. Jsem rád, že se na to ptáte. Náš program je velmi komplexní a velmi provázaný. 

Tohle je velmi detailní věc. Mě zajímá, to prokopete tunel z Prahy až do Ostravy? 
A to je velmi detailní věc. Ano, to je zhruba 250 kilometrů. 

290. 
290 kilometrů. Nedávno byl prokopán tunel u Ejpovic u Plzně… 

Čtyři kilometry. 
Čtyři kilometry. Jeden kilometr vyjde zhruba na miliardu. To znamená, tato dopravní stavba by stála zhruba 300 miliard. 

Jenom ten tunel. Pak je ještě ten vlak, protože třeba v Mnichově ho chtěli na letiště 30 kilometrů a zjistili, že by je to vyšlo na 3 miliardy eur. Já jsem spočítal, že dohromady by to v takovéto trase stálo asi 750 miliard plus těch vašich 300. To je bilion. 
Ano. Ale čísla, která uvádíte, to je jiný systém, než který my navrhujeme. To, že to je v podzemí, to je jenom zdání, že to je dražší. My se domníváme a máme na to propočty, že podzemní tunel je levnější než nadzemní varianta. A máte pravdu, že technologie tohoto vlaku jsou složitější, spotřebuje se tam docela dost mědi. Ale jako projekt, který by vyvážil rozložení ekonomické situace našeho státu, by to bylo přínosné.

Jak dlouho byste kopali tunel z Prahy do Ostravy? 
Tunel z Prahy do Ostravy? Zhruba stejně dlouho jako se kopal tunel v Ejpovicích. Samozřejmě že by se to nekopalo z jednoho místa. 

Dobře, pojďme dál: „Na vybraných úsecích dálnic zrušíme maximální povolenou rychlost.“ Je to rozumné? 
Ano, je to rozumné. 

Proč? 
Naše dálnice, některé úseky, jsou budovány tak, že na nich nemusí být maximální povolená rychlost. Je to jako v Německu. 

Někteří odborníci se ale shodují, že na naše dálnice se tato věc nedá aplikovat. 
Někteří odborníci. A někteří odborníci zase říkají, že je to možné.

S argumentem, že v našem provozu by to bylo velmi nebezpečné, nesouhlasíte? 
Nesouhlasíme. Samozřejmě jsou úseky, kde se to musí regulovat, ale například dálnice Praha – Hradec Králové je tak rovná, že tam může být… 

250? 
240 je omezení od výrobce, většinou. 

Někdo má třeba rychlejší auto. Pojďme dál: „Každý bude moci ve volných oborech začít a skončit podnikat bez byrokratické zátěže. Obrat, který podnikáním vytvoří, podnikatel vytvoří do daňového přiznání, ze kterého se vypočítává daň. Každý občan bude jako podnikatel registrován pod svým rodným číslem.“ Rozumím tomu správně, že automaticky každý dospělý bude vlastně podnikatel? 
Ano, my chceme volné živnosti – to znamená živnosti, ke kterým nepotřebujete oprávnění, automaticky dát všem lidem. Aby si nemuseli zařizovat živnostenské oprávnění, aby mohli lehce vstoupit do podnikatelské sféry a pokud se jim nebude dařit, zase lehce vystoupit. 

Jak úřad pozná, že ten člověk podniká? 
Ten člověk bude mít povinnost, pokud začne podnikat, vyplnit daňové přiznání. 

A když to neudělá? 
Když to neudělá, tak se dopouští protiprávního jednání. 

A pozná úřad, že ten člověk podniká? 
Úřad to pozná, pokud toho člověka někdo práskne. 

Dobře, ale když ho nikdo neudá, tak ten člověk může podnikat, aniž by úřad jakkoliv zjistil, že podniká. 
No ale dopouští se protiprávního jednání. Když nevyplníte daňové přiznání, to je úplně stejná argumentace, můžete podnikat, vyplníte tam, že jste vydělal o padesát procent míň, než jste vydělal, taky vás musí zkontrolovat. 

Další věc: „Zavedeme porodné na první dítě desetinásobek průměrné měsíční mzdy.“ Ročně se narodí zhruba sto tisíc dětí, když to budeme brát podle tohoto propočtu – samozřejmě tam máte menší částky na druhé a třetí dítě – je to průměrně asi tři miliardy. To je dost peněz. Nebudou chybět někde jinde? 
Porodné a vůbec podpora rodin je naše řešení důchodového systému, té věčné a nekončící reformy důchodového systému. My se domníváme, že pokud stát bude investovat do mladých rodin, že není potřeba měnit důchodový systém. A investice do mladých rodin, což je toto, považujeme za dobro. 

Vy tímto chcete podpořit, aby lidé měli děti, a pak ten systém bude udržitelný? 
Ano, aby bylo normální, že rodina, česká rodina má dvě až tři děti. Pokud bude mít dvě až tři děti, počet obyvatel České republiky – to znamená i počet lidí, kteří přispívají na průběžný důchodový systém, který chceme zachovat – bude stejný. To znamená, není potřeba vytvářet nějaké plány na to, že v roce 2050 tady bude osm milionů lidí a že nebude na důchody, protože počet lidí bude stejný. 

V úvodu jste mluvil o písmoznalectví. To je další z takových velkých detailů, které máte v programu. Proč vás zrovna písmoznalectví tolik tíží a není to marginální problém pro politickou stranu, která chce zasednout v Poslanecké sněmovně? 
Mockrát děkuju za tuto otázku. Já jsem se obával, že nezazní. 

Je tady. 
Písmoznalectví je obrovský problém a je to tikající bomba naší justice. Na naší kandidátce na druhém místě v Praze kandiduje grafoložka paní Grabovská, se kterou dokonce ministerstvo spravedlnosti i se mnou řešilo obor písmoznalectví a vůbec určování toho, kdo se písmoznalcem může stát. 

V současné době je praxe totiž taková, že písmoznalectví se nedá vystudovat u nás. Písmoznalcem se stanete, že nějaký jiný písmoznalec, který ovšem taky nic nevystudoval, řekne, že vy jste písmoznalec. Dostanete razítko a v soudních líčeních, kde se ověřuje pravost podpisu – většinou jsou to podvody – můžete narazit na někoho, kdo udělá špatný posudek… 

Tohle má podle vás řešit politická strana? 
To je právní prostředí, to musí řešit politická strana, to patří k vymahatelnosti práva. A my se domníváme, že toto je velmi závažná věc srovnatelná s kauzou lithium, rozhodně větší než Čapí hnízdo pana Babiše. 

Poslední věc, zaujal mě další detail: „Zakážeme reklamu cílenou na děti, například klauna od McDonald's.“ 
Ano. 

Proč chcete zakazovat klauna od McDonald's? 
Protože děti nejsou skupina lidí, která vydělává peníze. Tím pádem je podle nás neetické, když na ně cílí reklama. 

Když na ně cílí klaun od McDonald's. 
Ano, protože ten klaun na ně cílí proto, aby chodily do McDonald's. Tam vznikají nějaké návyky, které jsou škodlivé nebo mohou být škodlivé, a to bychom chtěli omezit.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 47 mminutami

„Ukrajina bojuje o život,“ řekl Zelenskyj na summitu EU

V Bruselu probíhá summit EU, na kterém promluvil i ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Lídři sedmadvacítky řeší hlavně další finanční podporu Kyjeva pro roky 2026 a 2027. Nemůžeme si dovolit selhat, zdůraznila šéfka diplomacie EU Kaja Kallasová. V případě využití zmrazených ruských aktiv musí nést riziko všechny státy Unie, uvedla pak šéfka Komise Ursula von der Leyenová. Česko na summitu zastupuje nový premiér Andrej Babiš (ANO).
04:07Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Havlův odkaz je zvláště letos stále aktuální, uvedl Vystrčil

Odkaz bývalého prezidenta Václava Havla je podle předsedy Senátu Miloše Vystrčila (ODS) zvláště v letošním roce stále aktuální. Týká se svobody a schopnosti zastat se druhého, uvedl na pražském Vinohradském hřbitově. Lidé tradičně nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku, kde před čtrnácti lety zemřel. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomínal společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Hrad potvrdil Turkovi schůzku s prezidentem Pavlem

Prezident Petr Pavel přijme v pondělí 22. prosince v 11:00 na Pražském hradě čestného prezidenta Motoristů a poslance Filipa Turka. Odbor komunikace prezidentské kanceláře to oznámil na svém webu. Motoristé chtějí, aby se Turek stal ministrem životního prostředí. Úřad vede dočasně ministr zahraničí a předseda strany Petr Macinka (Motoristé). Turek potvrdil, že na Hrad v pondělí půjde.
11:47Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Pavel jmenoval ústavním soudcem Michala Bartoně

Vysokoškolský pedagog a odborník na ústavní právo Michal Bartoň se stal ústavním soudcem. Do funkce jej ve čtvrtek na Pražském hradě jmenoval prezident Petr Pavel. Devětačtyřicetiletý Bartoň nahradí u Ústavního soudu (ÚS) profesora občanského práva Josefa Fialu, kterému tuto středu vypršel desetiletý mandát. Pavel v projevu ocenil, že nově sestavený Ústavní soud funguje jako tým, ačkoliv ho společně se Senátem sestavil ze silných osobností.
11:29Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Premiér a předsedové parlamentu budou brát od ledna přes 300 tisíc korun

Platy vrcholných politiků vzrostou od ledna zhruba o pět procent. Premiér a předsedové parlamentních komor budou vůbec poprvé brát více než 300 tisíc korun hrubého měsíčně. Plat řadového poslance se zvýší o 5500 na 115 tisíc. Prezident bude dostávat 383 200 korun, o 18 200 korun víc než letos. Vyplývá to ze sdělení ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) o vyhlášení platové základny, z níž se platy odvozují.
před 4 hhodinami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
08:47Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...