Klusáček: Postavíme tunel z Prahy do Ostravy, zakážeme reklamu cílenou na děti

12 minut
Michal Klusáček hostem Událostí, komentářů
Zdroj: ČT24

Uzavření hranic, vystoupení z NATO a EU, ale také vlak na magnetickém polštáři tunelem z Prahy až do Ostravy nebo zákaz reklamy cílené na děti. To jsou plány České strany národně sociální (ČSNS), které v Událostech, komentářích představil předseda strany Michal Klusáček.

Jste pro přijetí eura? 
My jsme pro vystoupení z Evropské unie. To znamená, jsme proti přijetí eura. 

Má Česká republika přijímat uprchlíky z muslimských zemí? 
Nemá. 

Jste v zájmu vyšší obranyschopnosti země pro znovuzavedení povinné vojenské služby?
Jsme pro znovuzavedení vojenského výcviku v délce trvání půl roku. 

Existuje nějaký politický subjekt, se kterým byste za žádnou cenu nešli do vlády? 
S politickými subjekty, které prosazují naši účast v Evropské unii a v NATO. 

Víte, koho podpoříte v prezidentské volbě? 
Česká strana národně sociální zatím nikoho nepodporuje. 

Pojďme k vašemu programu – vy navrhujete mimo jiné zrušení Schengenu. Je to opatření, o kterém říkáte, že je ochranářské, to znamená ochranářské směrem k našim obyvatelům. Na druhou stranu když použiju tu paralelu, kdo zůstane potom za plotem, a nebude to věc, která bude naopak velmi negativní pro české občany? 
Děkuji za tuto otázku. Náš program stojí na třech pilířích. První pilíř je neutralita, kdy my požadujeme vystoupení z Evropské unie a z NATO. Druhým pilířem je soběstačnost, kdy prosazujeme zestátnění ČEZu a spojení s rozvodnými sítěmi. A třetí pilíř je vymahatelnost práva, kdy požadujeme zrušení soukromých exekutorů a přezkum všech soudních rozhodnutí, ve kterých hrály roli písmoznalecké posudky. 

Pojďme k Schengenu. 
Jak víte, tak Evropská unie ukázala, že není schopná chránit svoji vlastní hranici. Do Evropské unie se dostali nelegální uprchlíci, miliony nelegálních uprchlíků. A ten společný prostor může fungovat pouze tehdy, pokud existuje obrana vnější hranice. Ta nefunguje. A i když k nám neproudí uprchlíci, to jste chtěl asi namítnout… 

Ano, na to jsem se chtěl zeptat. Proč máme my zavírat hranice, když… 
Tak proudit k nám mohou, ty hranice jsou otevřené. 

Kolik jich proudí? 
Jak říkám, proudit k nám mohou. 

A kolik jich proudí? 
V současné době minimum. Ale ta možnost… 

Tak proč je potřeba zavírat hranice? 
Ta možnost tady je. 

No, ale i přesto, že neproudí, tak vy jste pro to, aby se zavřely hranice? 
Ano, ano, to je bezpečnostní věc, kterou je potřeba zavést, pokud chceme, aby u nás bezpečnost zůstala. 

Váš program jde do spousty detailů. Některé z těch detailů mě zaujaly, třeba doprava. Vy tam přímo říkáte: „Začneme budovat podzemní maglev na trase Praha–Ostrava s odbočkou Brno, Bratislava.“ Maglev je vlak na magnetickém polštáři, vy říkáte pod zemí, to znamená tunel z Prahy až do Ostravy. To myslíte vážně? 
Ano, tunel z Prahy až do Ostravy, to myslíme vážně. Jsem rád, že se na to ptáte. Náš program je velmi komplexní a velmi provázaný. 

Tohle je velmi detailní věc. Mě zajímá, to prokopete tunel z Prahy až do Ostravy? 
A to je velmi detailní věc. Ano, to je zhruba 250 kilometrů. 

290. 
290 kilometrů. Nedávno byl prokopán tunel u Ejpovic u Plzně… 

Čtyři kilometry. 
Čtyři kilometry. Jeden kilometr vyjde zhruba na miliardu. To znamená, tato dopravní stavba by stála zhruba 300 miliard. 

Jenom ten tunel. Pak je ještě ten vlak, protože třeba v Mnichově ho chtěli na letiště 30 kilometrů a zjistili, že by je to vyšlo na 3 miliardy eur. Já jsem spočítal, že dohromady by to v takovéto trase stálo asi 750 miliard plus těch vašich 300. To je bilion. 
Ano. Ale čísla, která uvádíte, to je jiný systém, než který my navrhujeme. To, že to je v podzemí, to je jenom zdání, že to je dražší. My se domníváme a máme na to propočty, že podzemní tunel je levnější než nadzemní varianta. A máte pravdu, že technologie tohoto vlaku jsou složitější, spotřebuje se tam docela dost mědi. Ale jako projekt, který by vyvážil rozložení ekonomické situace našeho státu, by to bylo přínosné.

Jak dlouho byste kopali tunel z Prahy do Ostravy? 
Tunel z Prahy do Ostravy? Zhruba stejně dlouho jako se kopal tunel v Ejpovicích. Samozřejmě že by se to nekopalo z jednoho místa. 

Dobře, pojďme dál: „Na vybraných úsecích dálnic zrušíme maximální povolenou rychlost.“ Je to rozumné? 
Ano, je to rozumné. 

Proč? 
Naše dálnice, některé úseky, jsou budovány tak, že na nich nemusí být maximální povolená rychlost. Je to jako v Německu. 

Někteří odborníci se ale shodují, že na naše dálnice se tato věc nedá aplikovat. 
Někteří odborníci. A někteří odborníci zase říkají, že je to možné.

S argumentem, že v našem provozu by to bylo velmi nebezpečné, nesouhlasíte? 
Nesouhlasíme. Samozřejmě jsou úseky, kde se to musí regulovat, ale například dálnice Praha – Hradec Králové je tak rovná, že tam může být… 

250? 
240 je omezení od výrobce, většinou. 

Někdo má třeba rychlejší auto. Pojďme dál: „Každý bude moci ve volných oborech začít a skončit podnikat bez byrokratické zátěže. Obrat, který podnikáním vytvoří, podnikatel vytvoří do daňového přiznání, ze kterého se vypočítává daň. Každý občan bude jako podnikatel registrován pod svým rodným číslem.“ Rozumím tomu správně, že automaticky každý dospělý bude vlastně podnikatel? 
Ano, my chceme volné živnosti – to znamená živnosti, ke kterým nepotřebujete oprávnění, automaticky dát všem lidem. Aby si nemuseli zařizovat živnostenské oprávnění, aby mohli lehce vstoupit do podnikatelské sféry a pokud se jim nebude dařit, zase lehce vystoupit. 

Jak úřad pozná, že ten člověk podniká? 
Ten člověk bude mít povinnost, pokud začne podnikat, vyplnit daňové přiznání. 

A když to neudělá? 
Když to neudělá, tak se dopouští protiprávního jednání. 

A pozná úřad, že ten člověk podniká? 
Úřad to pozná, pokud toho člověka někdo práskne. 

Dobře, ale když ho nikdo neudá, tak ten člověk může podnikat, aniž by úřad jakkoliv zjistil, že podniká. 
No ale dopouští se protiprávního jednání. Když nevyplníte daňové přiznání, to je úplně stejná argumentace, můžete podnikat, vyplníte tam, že jste vydělal o padesát procent míň, než jste vydělal, taky vás musí zkontrolovat. 

Další věc: „Zavedeme porodné na první dítě desetinásobek průměrné měsíční mzdy.“ Ročně se narodí zhruba sto tisíc dětí, když to budeme brát podle tohoto propočtu – samozřejmě tam máte menší částky na druhé a třetí dítě – je to průměrně asi tři miliardy. To je dost peněz. Nebudou chybět někde jinde? 
Porodné a vůbec podpora rodin je naše řešení důchodového systému, té věčné a nekončící reformy důchodového systému. My se domníváme, že pokud stát bude investovat do mladých rodin, že není potřeba měnit důchodový systém. A investice do mladých rodin, což je toto, považujeme za dobro. 

Vy tímto chcete podpořit, aby lidé měli děti, a pak ten systém bude udržitelný? 
Ano, aby bylo normální, že rodina, česká rodina má dvě až tři děti. Pokud bude mít dvě až tři děti, počet obyvatel České republiky – to znamená i počet lidí, kteří přispívají na průběžný důchodový systém, který chceme zachovat – bude stejný. To znamená, není potřeba vytvářet nějaké plány na to, že v roce 2050 tady bude osm milionů lidí a že nebude na důchody, protože počet lidí bude stejný. 

V úvodu jste mluvil o písmoznalectví. To je další z takových velkých detailů, které máte v programu. Proč vás zrovna písmoznalectví tolik tíží a není to marginální problém pro politickou stranu, která chce zasednout v Poslanecké sněmovně? 
Mockrát děkuju za tuto otázku. Já jsem se obával, že nezazní. 

Je tady. 
Písmoznalectví je obrovský problém a je to tikající bomba naší justice. Na naší kandidátce na druhém místě v Praze kandiduje grafoložka paní Grabovská, se kterou dokonce ministerstvo spravedlnosti i se mnou řešilo obor písmoznalectví a vůbec určování toho, kdo se písmoznalcem může stát. 

V současné době je praxe totiž taková, že písmoznalectví se nedá vystudovat u nás. Písmoznalcem se stanete, že nějaký jiný písmoznalec, který ovšem taky nic nevystudoval, řekne, že vy jste písmoznalec. Dostanete razítko a v soudních líčeních, kde se ověřuje pravost podpisu – většinou jsou to podvody – můžete narazit na někoho, kdo udělá špatný posudek… 

Tohle má podle vás řešit politická strana? 
To je právní prostředí, to musí řešit politická strana, to patří k vymahatelnosti práva. A my se domníváme, že toto je velmi závažná věc srovnatelná s kauzou lithium, rozhodně větší než Čapí hnízdo pana Babiše. 

Poslední věc, zaujal mě další detail: „Zakážeme reklamu cílenou na děti, například klauna od McDonald's.“ 
Ano. 

Proč chcete zakazovat klauna od McDonald's? 
Protože děti nejsou skupina lidí, která vydělává peníze. Tím pádem je podle nás neetické, když na ně cílí reklama. 

Když na ně cílí klaun od McDonald's. 
Ano, protože ten klaun na ně cílí proto, aby chodily do McDonald's. Tam vznikají nějaké návyky, které jsou škodlivé nebo mohou být škodlivé, a to bychom chtěli omezit.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 55 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 59 mminutami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, Rusko je agresor, řekl Zůna

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, prohlásil ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD). „Jde jen o to, jakým způsobem, jak optimálně – i z hlediska našich národních zájmů – dále Kyjev podporovat,“ doplnil. O osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek, doplnil ministr. Resort obrany bude dle Zůny zároveň dále pokračovat ve strategických a významných modernizačních projektech. Prioritou bude protivzdušná obrana.
09:26Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami
Načítání...