Jaké motorky túrují policisté? Mají yamahy i hondy, teď dostanou přes sto BMW

Policisté dostanou nové motorky (zdroj: ČT24)

Policisté převzali 76 nových motocyklů BMW typů F 800 GT a R 1200 RT. Jde o větší část 135kusové série, její zbytek převezmou na jaře. Policie tak výrazně posílí svůj Mototeam, dosud měla jen zhruba stovku motorek. Podle policejního prezidenta budou nová BMW sloužit nejenom k hlídání provozu, ale například také k doprovodu nadměrných nákladů.

Nové motocykly nejsou vybaveny radarem, ačkoli policie již dala najevo, že není vyloučeno jejich dodatečné pořízení. I bez něj jde o přelom v současném pojetí provozu policejních motocyklů. „Jedná se o dosud největší nákup služebních motocyklů v historii české policie,“ zdůraznila Zuzana Součková z policejního prezidia.

Dosud totiž měla policie jen 105 motocyklů, vozový park se tak na jaře, až bude hotová celá 135kusová série od BMW, rozroste více než na dvojnásobek.

Nové motocykly patří ke dvěma typům. Výkonnější jsou BMW R 1200 RT. Představují třetinu celkového počtu, přičemž by měly sloužit k dálničnímu dohledu a při krajských ředitelstvích. „Budou sloužit také mimo jiné při přepravě nadměrných materiálů u kolon, konvojů,“ uvedl policejní prezident Tomáš Tuhý.

O R 1200 RT skutečně platí, že – řečeno s klasickým seriálem – jejich revírem je dálnice. Pohání je klasický boxer o výkonu 92 kW (125 k), který jim umožní jet rychlostí více než 220 kilometrů v hodině.

BMW R 1200 RT
Zdroj: Václav Šálek/ČTK

Mezi novými motocykly však převažuje typ BMW F 800 GT. Jde o cestovní motorky střední třídy, které podle policejního prezidenta půjdou na okresní dopravní inspektoráty.

Slabší typ nových policejních motocyklů má řadový dvouválec o výkonu 66 kW (90 k). I ten jim však dává maximální rychlost přes 200 km/h. 

BMW F 800 GT
Zdroj: Václav Šálek/ČTK

Dodávka nových BMW rozšiřuje počet typů motocyklů, které česká policie používá, na pět. Již dříve zařadila dva modely Yamaha a jeden od Hondy. Stroje Honda ST 1300 PanEuropean jsou u policie nejdéle. Již v roce 2006 jich převzala čtyřicítku. Byť mají oproti novým BMW vyšší objem, výkon jejich vidlicových čtyřválců je srovnatelný stejně jako maximální rychlost 225 km/h.

Honda ST 1300 PanEuropean
Zdroj: Libor Zavoral/ČTK

Dalšími třináctistovkami v policejním parku jsou výkonnější z yamah, konkrétně Yamaha FJR 1300. Policisté je převzali v roce 2009, tehdy jich bylo devatenáct. Třináctistovkové yamahy zůstávají i po nákupu BMW nejvýkonnějšími policejními motocykly, jejich řadové čtyřválce jim dávají výkon 105 kW (143 k) a maximální rychlost stanovil výrobce na 245 km/h.

Yamaha FJR 1300
Zdroj: Igor Šefr/ČTK

Souběžně s nimi převzala policie před necelými osmi lety také slabší typ Yamaha FZ6 (Fazer). Motor o objemu 600 cm³ jí dává sice poměrně vysoký výkon 72 kW (98 k), avšak až při dvanácti tisících otáček (výkonnější motocykly dosahují maxima při osmi tisících), což z ní nedělá příliš hbitý stroj. Nicméně i FZ6 dosahuje rychlosti přes 200 km/h.

Yamaha FZ6
Zdroj: Policie ČR

Po převzetí všech nových motorek by měla mít policie k dispozici 240 strojů. Podle policejního prezidenta bylo razantní rozšíření vozového parku potřebné. „Účelem navýšení počtu služebních motocyklů v dohledu nad silničním provozem je zviditelnění služby dopravní policie na všech typech komunikací,“ zdůraznil Tomáš Tuhý.

Za 135 BMW dvou typů zaplatila policie 60 milionů korun. Peníze poskytl Fond zábrany škod České kanceláře pojistitelů.