Škoda Transportation představila nový elektrický vlak

Plzeň – Devatenáct nových elektrických vlaků RegioPanter, které dnes plzeňská Škoda Transportation oficiálně představila dopravcům a krajům, odeberou České dráhy (ČD) v letech 2012 až 2014. V pěti krajích ČR tak bude jezdit 15 třívozových a čtyři dvouvozové jednopodlažní soupravy. Celková hodnota kontraktu je 2,51 miliardy korun. Domácí i zahraniční zákazníci se od Škody dočkají i dalších variant vlaků pro meziregionální dopravu.

Škoda v areálu své továrny představila dvouvozovou dvousystémovou verzi RegioPanteru, vzniknou však ještě další dvě varianty – třívozové dvousystémové vlaky a třívozové jednosystémové soupravy. Všechny budou moci jezdit až 160kilometrovou rychlostí, což jim umožní dva trakční motory s výkonem 340 kW na každém článku – celkem tedy čtyřikrát 340 kW u dvoudílné jednotky a šestkrát 340 kW u třídílné jednotky. „Veškeré technologické zařízení je umístěno na střeše vozidla, chybí tedy klasická strojovna,“ poznamenal ředitel Škoda Vagonky Jiří Paruza.

„RegioPantery budou jezdit na tratích v Jihočeském, Ústeckém, Olomouckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji, kde jsou v současné době nasazovány klasické soupravy tažené lokomotivou nebo staré pantografy řady 460,“ uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda. Nákup všech souprav je spolufinancován regionálními operačními programy EU ve výši až 40 procent. Díky tomu se cestující nemusí obávat, že by dráhy nové vlaky svévolně záhy přemístily jinam – budou jezdit tam, kde budou kraje chtít.

KOLIK REGIOPANTERŮ ČD OBJEDNALY

  • tříčlánková jednosystémová verze: 3 (všechny pro Olomoucký kraj)
  • tříčlánková dvousystémová verze: 12 (7 pro Ústecký a 5 pro Pardubický a Královéhradecký kraj)
  • dvoučlánková dvousystémová verze: 4 (všechny pro Jihočeský kraj)

Vlaky zajistí spojení na vytížených trasách s velkým počtem zastávek. Prvních pět souprav bude dodáno v roce 2012, další postupně až do počátku roku 2014. „Plníme svůj slib a pokračujeme v modernizaci vozidlového parku na regionálních tratích. Cestující v pěti krajích ČR budou mít k dispozici moderní klimatizované jednotky, které díky svým technickým parametrům včetně vysokého výkonu a zrychlení umožní zkrácení jízdní doby,“ uvedl Žaluda. Dvousystémové řešení navíc podle něj dovolí provoz na obou hlavních trakčních soustavách, kterými jsou české tratě vybaveny, což „přispívá k flexibilnímu využití souprav“.

  • Ve 2. třídě usednou cestující do sedaček Borcad Regio. autor: Petr Eret, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2999/299875.jpg
  • Bezbariérová toaleta s přebalovacím pultem autor: Petr Eret, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2999/299876.jpg
  • Regio Panter autor: Petr Eret, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2999/299879.jpg
  • Regio Panter autor: Petr Eret, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2999/299880.jpg

Cestování RegioPanterem bude podle výrobce „velmi pohodlné“.Vlak je ze 65 procent nízkopodlažní. Vozíčkáři v něm mají nástupní plošinu, nevidomí speciální zařízení pro usnadnění orientace při nástupu. V 1. třídě zvyšují komfort polohovatelná sedadla se zvětšeným prostorem a elektrické zásuvky, interiér 2. třídy je otevřený a snadno průchozí. Celý vlak je klimatizovaný, nabízí WiFi, akustický a vizuální informační systém; matkám s dětmi sklápěcí přebalovací pult na toaletách.

KDE BUDOU REGIOPANTERY JEZDIT

Jihočeský kraj:

  • Strakonice–České Budějovice–České Velenice

Olomoucký kraj:

  • Šumperk–Zábřeh na Moravě
  • Olomouc–Prostějov–Nezamyslice

Ústecký kraj:

  • Děčín–Ústí nad Labem–Most–Chomutov–Kadaň
  • po elektrizaci trati Teplice–Litvínov také na nové lince Ústí nad Labem–Litvínov

Pardubický/Královéhradecký kraj:

  • Pardubice–Hradec Králové–Jaroměř