Rekonstrukce trati Brno–Přerov začne za tři roky, vlaky pak zrychlí na 200 km/h

Brno – Zásadní rekonstrukce, která čeká železniční trať spojující Brno s Přerovem, potažmo také s Olomoucí nebo Ostravou, začne v roce 2012 a první etapa bude dokončena o tři roky později. Trať po rekonstrukci bude dvoukolejná a vlaky budou moci jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí, oproti současnosti více než dvakrát rychleji. Správa železniční dopravní cesty již zahájila přípravu stavby a zaslala svůj záměr úřadům, které musí posoudit vliv stavby na životní prostředí. První etapa prací na trati proběhne na 39kilometrovém úseku mezi Blažovicemi na Brněnsku a Nezamyslicemi na Prostějovsku.

Rozpočet projektu zatím není znám. „V současné době se zpracovává přípravná dokumentace. Po jejím dokončení, tedy zhruba v červnu, bude známa předběžná investiční částka na jednotlivé úseky,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Součástí projektu je i celková rekonstrukce všech železničních stanic a zastávek, na trati budou také všechny přejezdy nahrazeny mimoúrovňovým křížením. Záměr počítá také s tím, že v řadě obcí, například Blažovicích, Holubicích nebo Rousínově, bude současné nádraží zrušeno a nové zastávky vzniknou blíže obytné zástavbě.

Na trať by se po rekonstrukci opět mohly vrátit regionální vlaky jihomoravského integrovaného systému. Jeho organizátor na ni v úseku mezi Vyškovem a Křenovicemi regionální dopravu vůbec neobjednává kvůli nízké kapacitě trati.

Trať vznikla v polovině 19. století, v minulosti byla pouze elektrizována bez dalších modernizačních úprav. Maximální traťová rychlost činí 90 km/h, trať je navíc jednokolejná. Z dálkové osobní dopravy po ní dnes jezdí pouze rychlíky Brno – Olomouc. Minulostí je například expres Moravan, který spojoval Brno a Ostravu.

Modernizace úseku z Brna do Přerova podle SŽDC umožní až dvojnásobné zvýšení rychlosti a vybudováním druhé koleje se zvýší také kapacita a spolehlivost spojů. Po modernizaci a přestavbě železničního uzlu v Brně by tak na trati mohly jezdit regionální vlaky v půlhodinových intervalech ve špičce, tak jako například směrem z Brna na Břeclav nebo Blansko.