Nový Jičín - Základy mostu ve Studénce byly špatně postavené a podpěrná konstrukce, která most držela, byla značně přetížená. U Okresního soudu v Novém Jičíně to řekl znalec Milan Holický z Kloknerova ústavu při Českém vysokém učení technickém. Ve své výpovědi dokonce použil termín technické zvěrstvo. Za zásadní nedostatek označil i nedostatečnou komunikaci mezi firmami.
Znalec k mostu ve Studénce: Bylo to technické zvěrstvo
Podle Holického zavinilo zřícení mostu více faktorů. Největší podíl na něm ale měly podle něj špatně založené podpěry, které mostovku držely při jejím vysouvání přes kolejiště. Panely byly uložené do nestabilního podloží. Samotné konstrukce pak do nich nebyly ukotveny. Navíc byly o téměř 35 procent přetížené, uvedl. Stavbaři také nedostatečně prováděli geodetická měření. A když už nějaké provedli, případný odhalený problém se dál neřešil.
Za zásadní nedostatek označil i nedostatečnou komunikaci mezi firmami. Několik dnů před zřícením se měřením zjistilo, že konstrukce mostu je nakloněna: „Vyřešili to jen podložením. Nikdo ale tuto informaci nepředal dál. Připadá mi to, jako by lékaři při operaci slepého střeva odhalili nádor, ale nikomu to už neřekli.“ Domnívá se, že podobné chyby jsou na stavbách v Česku poměrně běžné. „Takový šlendrián se objevuje hlavně tam, kde jsou ekonomické tlaky. V tomto případě ale byla kombinace nedostatků tragická,“ uvedl.
Znalecký posudek si u Holického objednala společnost Bögl a Krýsl, jejichž pracovníci jsou mezi obžalovanými. Ti měli na starost vysouvání mostovky přes kolejiště. Podpůrnou konstrukci stavěli pracovníci další stavební firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia). Obžalovaní z této společnosti proto posudek považují za tendenční. „Nevěřím mu (Holickému) ani slovo,“ reagoval projektant Jiří Vlach.
Podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali. Konstrukce byla nakloněna a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení podpůrné konstrukce a jejího následného zřícení.
Srážku vlaku s mostem nepřežilo osm lidí
Tragické železniční neštěstí ve Studénce na Novojičínsku se stalo v roce 2008. Rychlík Comenius tehdy narazil do silničního nadjezdu, který se krátce předtím zřítil na trať. Při havárii zemřelo osm lidí a na 90 dalších bylo zraněno.