Astronomové objevili nové měsíce u Jupiteru. Má jich teď nejvíc ve Sluneční soustavě

Astronomové objevili dvanáct nových měsíců kolem Jupiteru. Má jich tak dohromady 92, což je více než kterákoli jiná planeta Sluneční soustavy. Popsali to astronomové na webu Sky and Telescope.

Jupiterovy měsíce nedávno přibyly na seznam vedený Centrem malých planet Mezinárodní astronomické unie, řekl Scott Sheppard z Carnegieho instituce, který byl součástí průzkumného týmu. Astronomové je objevili pomocí dalekohledů na Havaji a v Chile v letech 2021 a 2022. Jejich oběžné dráhy pak potvrdila následná pozorování.

Podle Shepparda mají nové měsíce průměr asi jeden až tři kilometry. Ty s průměrem alespoň půldruhého kilometru, jichž je dle Shepparda šest, mají nárok na pojmenování, zatím ale žádné nedostaly.

Evropská kosmická agentura vyšle v dubnu k Jupiteru kosmickou sondu, aby pozorovala planetu a některé z jejích největších ledových měsíců. Americký Úřad pro letectví a vesmír (NASA) pak příští rok vypustí bezpilotní loď Europa Clipper, aby prozkoumala stejnojmenný Jupiterův měsíc, který by pod svou zmrzlou kůrou mohl skrývat oceán.

Z ostatních planet Sluneční soustavy má nejvíce měsíců Saturn, pozorování jich objevila zatím 83. Sedmadvacet potvrzených měsíců má Uran, Neptun čtrnáct, Mars dva a Země jeden. Kolem Venuše a Merkuru žádné přírodní satelity neobíhají.