Aplikace pro nejmenší jsou přeplněné reklamou. Rodiče si neuvědomují rizika, upozorňují vědci

Podle nové vědecké studie jsou malé děti vystavené reklamě mnohem více, než jejich rodiče tuší. Týká se to především aplikací na mobilních telefonech a tabletech.

Videoher i vzdělávacích aplikací pro děti na mobilních zařízeních rychle přibývá. Rodiče si ale jen málo uvědomují, jak často jsou v tomto prostředí děti pod vlivem nejrůznější reklamy. Podle nové studie, která se zaměřila na analýzu nejpoužívanějších dětských aplikací, obsahuje reklamy v různé podobě 95 procent programů určených pro děti ve věku do pěti let.

Experti z Michiganské univerzity se ve své studii zaměřili na 135 nejčastěji stahovaných aplikací určených předškolním dětem a o výsledku informovali v odborném časopise Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. Jde o vůbec první velkou práci na toto téma, protože trh s dětskými programy je příliš mladý a současně proměnlivý na to, aby ho zatím odborníci stačili podrobněji popsat.

Autoři studie konstatují, že hry velmi často přerušovala vyskakovací okna s reklamou, výzvy komerčních postaviček k zakoupení dalších herních rozšíření a také bannerové reklamy. Řada z nich byla zavádějících a mnohdy také zcela nepřiměřených k věku dítěte, pro něž byla aplikace oficiálně určená.

„Protože malé děti dnes používají mobilní zařízení v průměru jednu hodinu denně, je důležité rozumět tomu, jak vystavení těmto komerčním reklamním podnětům ovlivňuje dětské zdraví a kognitivní schopnosti,“ uvedla hlavní autorka práce Jenny Radeskyová, která se specializuje na dětský vývoj.

Její tým odhalil, že velké množství mobilní reklamy v aplikacích pro děti používá manipulativní a rušivé metody – doba, kterou děti reálně stráví s hrou, je tak mnohdy kratší než doba, po kterou děti sledují reklamu. „Naše práce ukazuje, že svět aplikací pro nejmladší děti je jako Divoký západ, se spoustou aplikací, které se víc soustředí na zisk než na dětský zážitek nebo užitek ze hry,“ tvrdí Radeskyová.

Má to podle ní zásadní dopad na regulaci reklamy, etiku vývoje těchto her a také, a to zejména, na postoj rodičů vůči těmto aplikacím a to, jaké by měli dětem povolit stahovat a používat.

Reklamy míří na ty nejmenší

Vědci zkoumali rozdíly mezi aplikacemi, které jsou placené, a těmi, jež jsou ke stažení zdarma. U těch zdarma byly reklamy přítomné ve sto procentech programů, u těch placených jen v 88 procentech. A doba, jak často se reklamy dětem objevovaly, byla u obou typů programů podobná. Vědci také nenašli rozdíl v délce zobrazované reklamy u her odpočinkových a naučných.

Reklamy, které přerušují hru, se vyskytly u třetiny aplikací – u aplikací zdarma to bylo dokonce u poloviny z nich. U třetiny programů se objevovaly nákupy přímo ve hře, u aplikací zdarma se ale tento druh mikrotransakcí objevuje dokonce ve 41 procentech případů.

Právě to je podle Radeskyové důvodem k obavám: „Hodně se bojím digitální nerovnosti. Víme, že děti z chudších rodin častěji používají aplikace, které jsou zdarma. A právě ty jsou přeplněné reklamami.“

Vědci upozornili, že některé reklamy byly výjimečně zákeřné – a cílené přesně na slabiny dětského mozku. Objevují se v nich známé postavičky, které děti poznávají z různých seriálů nebo filmů; upozorňují malé hráče, že pokud si ve hře koupí nějaké doplňky, získají tak přístup k výhodnějším možnostem a hra se pro ně tak stane zábavnější.

Jiným druhem problému byly bannery, které se objevovaly v 17 procentech všech aplikací, ale ve 27 procentech aplikací zdarma. Bannery zakrývají boky nebo spodní část obrazovky, a aby zmizely, musí se na ně kliknout, případně uživatel aplikace musí počkat, než se v nich přehraje video. Podle vědců byly tyto reklamy mnohdy zcela nevhodné pro malé děti.

Aplikace sbírají data o chování dětí i místě, kde se nacházejí

Autoři studie varují, že mozek dětí do osmi let není schopen rozlišit mezi mediálním obsahem a reklamou v aplikaci. A také že většina regulací, které omezují reklamy pro děti v televizi, se prostředí mobilních aplikací netýká.

„Komerční vliv může mít negativní dopad na dětskou hravost a kreativitu,“ upozorňuje Radeskyová. „Digitální reklamy jsou navíc mnohem lépe personalizované a cílené na konkrétní osobu. Jsou tak pevně propojené s interaktivními aplikacemi na mobilních herních zařízeních, že si děti mohou myslet, že se jedná přímo o součást takové hry.“

2 minuty
Události: Nový průvodce Posázavím turisty vede po stopách hrdiny ze hry Kingdom Come
Zdroj: ČT24

Vědci navíc zaznamenali, že řada aplikací vyzývá hráče, aby sdíleli své osobní informace, nečastěji se jedná o herní úspěchy na sociálních sítích; sedmnáct ze zkoumaných aplikací si vyžadovalo přístup k telefonu, jedenáct k mikrofonu, devět k fotoaparátu a šest k získání polohy. Přestože některé tyto žádosti umožňovaly správnou funkcionalitu her, autoři upozorňují, že sbírat data o místě polohy dítěte porušuje americký zákon na ochranu dětí.

„Doufáme, že další výzkum nám umožní lépe pochopit důsledky reklamy v digitálních médiích na děti,“ dodala hlavní autorka studie.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
před 14 hhodinami

Do Evropy se vrátila lepra, případy hlásí Rumunsko a Chorvatsko

V polovině prosince oznámil rumunský ministr zdravotnictví Alexandru Rogobete, že se v zemi dva lidé nakazili leprou. Jde o první potvrzené případy lepry v Rumunsku za více než čtyřicet let. Obě nakažené ženy pracovaly v lázních ve městě Kluž jako masérky. Další dva lidé čekají na výsledky testů. Úřady lázně, kde se nemoc objevila, uzavřely. Jeden případ zaznamenalo i Chorvatsko. Lepra není výrazně nakažlivá a valná většina lidí je proti ní imunní.
před 16 hhodinami

Novým šéfem NASA se stal Jared Isaacman

Americký Senát ve středu potvrdil miliardáře a soukromého astronauta Jareda Isaacmana jako nového šéfa Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), píše agentura Reuters. Isaacman se tak stal patnáctým šéfem úřadu. V republikány ovládaném Senátu pro něj hlasovalo 67 senátorů, proti jich bylo 30.
17. 12. 2025

Podvodníci okradli děti s rakovinou o desítky milionů, které na ně vybrali

Mezinárodní skupina podvodníků roky okrádala rodiny s dětmi, které trpí rakovinou. Pomocí emotivních videí na YouTube poptávala peníze, které si pak ale nechala. Zneužívání dětí a rodin odhalilo rozsáhlé dvouleté vyšetřování stanice BBC. Riziko, že člověk přispěje na podvodné sbírky, lze snížit následováním jednoduchých zásad.
17. 12. 2025

Glumův efekt poškozuje vědu a hlavně doktorandy, naznačila studie

Vědci si příliš hromadí znalosti i výzkumná témata pro sebe, tvrdí nový výzkum, který fenomén nazval Glumův efekt, podle postavy z knihy Pán prstenů J. R. R. Tolkiena. Glum si žárlivě střežil Prsten podobně, jako si dnes významná část vědců sobecky hlídá „svoje témata“. Poškozuje to zejména doktorandy, ale také celou vědu, protože tak v laboratořích a výzkumných ústavech vzniká toxická atmosféra, naznačuje studie, která ale má metodologické nedostatky.
17. 12. 2025

Británie se vrací k programu Erasmus

Británie a Evropská unie se ve středu dohodly, že britským studentům umožní opětovné zapojení do oblíbeného studentského výměnného programu Erasmus+. Jde o malý, ale symbolický signál zlepšení vztahů mezi Spojeným královstvím a EU po brexitu, napsala agentura Reuters.
17. 12. 2025

Lední medvědi se geneticky adaptují na změny klimatu

Studie vědců z University of East Anglia (UEA) popsala, že se u ledních medvědů, které zkoumali v jihovýchodním Grónsku, začala měnit aktivita některých genů. Jedná se především o ty spojené s teplotním stresem, stárnutím a metabolismem. Podle studie to naznačuje, že se možná pokoušejí přizpůsobit prokazatelně teplejším podmínkám.
17. 12. 2025

Fotograf v Alpách náhodou objevil Údolí dinosaurů s tisíci stop

V národním parku Stelvio v italském regionu Lombardie fotograf přírody náhodou objevil otisky, ze kterých se následně vyklubaly tisíce stop dinosaurů. Paleontologové jejich stáří odhadují na 210 milionů let. Nález považují za největší svého druhu v Alpách a za jeden z nejvýznamnějších na světě.
17. 12. 2025
Načítání...