Kuala Lumpur – Na oba piloty se stále více zaměřuje vyšetřování kauzy malajsijského letadla, které se před devíti dny ztratilo na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu s 239 lidmi na palubě. Načasování poslední zprávy a klidný hlas jejího autora posilují podezření, že oba piloti letu MH 370 - či jeden z nich – se mohli na zmizení letadla nějakým způsobem podílet. Na 53letého kapitána letadla Zaharieho Ahmada Shaha a 27letého druhého pilota Fariqa Abdula Hamida se vedle malajsijských úřadů zaměřuje při vyšetřování i americká rozvědka, nově se soustředí pozornost i na leteckého inženýra Mohda Khairula Amriho Selamata.
Ve zmizení letadla měli podle všeho prsty piloti
Letoví kontroloři na zemi zachytili jako poslední zprávu z kokpitu letadla rozloučení „V pořádku, dobrou noc“. Uvolněným hlasem ji podle předběžného vyšetřování pronesl druhý pilot stroje, uvedla společnost Malaysia Airlines. Vyšetřovatelé konstatovali, že dotyčný v tu chvíli patrně musel vědět o odpojení identifikačního systému ACARS; ten byl podle všeho vypnut ručně.
Podle malajsijského deníku The New Straits Times po přerušení kontaktu letoun klesl na výšku 1,5 kilometru, čímž se mohl vyhnout radarům nejméně tří zemí. Podle vyšetřovatelů tuto metodu, kdy stroj využívá členitosti krajiny k odrazu radarového signálu, používají především piloti vojenských letounů. Člověk, který letadlo ovládal, měl nepochybně dobrou znalost avioniky a navigace a nezanechal žádné stopy.
Malajsijská policie oficiálně vyšetřuje událost jako únos, sabotáž a terorismus. Vyšetřovatelé se dál soustředí hlavně na piloty a nově na malajsijského leteckého inženýra Mohda Khairula Amriho Selamata, který byl na palubě. Jeho otec ovšem říká, že Khairul byl poměrně tichý a hodný a že nikdy nevykazoval zvláštní chování.
Pátrání po pohřešovaném letounu se původně upíralo na oblast kolem malajsijských břehů, tedy do míst posledního kontaktu s dispečery. Na základě předpokladů, že někdo záměrně odpojil komunikační zařízení stroje a během letu ho přinutil změnit směr, byly vytyčeny nové zóny hledání - první mezi severem Thajska a Kazachstánem, druhá v jižní části Indického oceánu na jih od Indonésie. Malajsie dnes oznámila, že pátrání již bylo zahájeno v severním i jižním koridoru. Spekuluje se, že po přerušení kontaktu s dispečery letadlo pokračovalo v cestě ještě několik hodin, do jeho hledání se zapojilo již 26 zemí.
Čína zapojila do pátrání 21 vesmírných družic, které monitorují rozsáhlé oblasti. Pomáhá i Austrálie, která prohledává jižní oblasti Indického oceánu. Svoje zkušenosti využívají i vyšetřovatelé, kteří se v roce 2009 zabývali tragédií francouzského airbusu, který se na cestě z Brazílie zřítil do Atlantiku. Podle nich je nynější událost jiná - záměrné odpojení signálu pátrání mnohem víc komplikuje.
Malajsijská policie prohledala byty obou pilotů a prověřuje letový simulátor, který si doma nainstaloval kapitán stroje Zaharie. Pilotovi kolegové sdělili, že Zaharie byl aktivním stoupencem malajsijské opozice vedené politikem Anwarem Ibrahimem, který byl jen několik hodin před startem letadla odsouzen v kontroverzním procesu k pětiletému vězení za homosexuální praktiky. Podle přátel ale pilot Zaharie neprojevoval extremistické názory. Druhý pilot Fariq měl prý krátce před svatbou. Nicméně podle australských médií bylo běžné, že v kokpitu během letu kouřil a zval si do něj cizí lidi.
„Všechny informace, které jsem získal od bezpečnostních úřadů, od národního protiteroristického centra a tajných služeb, naznačují, že se něco dělo s piloty,“ citovala agentura AFP předsedu bezpečnostního výboru americké Sněmovny reprezentantů Michaela McCaula. „Domnívám se, že všechny stopy vedou do kokpitu, k prvnímu a druhému pilotovi,“ dodal.
Dvě třetiny cestujících Boeingu 777 byli Číňané a Peking dnes znovu kritizoval Malajsii za řešení situace. Čína ji vyzvala, aby „okamžitě“ rozšířila pátrání po pohřešovaném malajsijském letadle a poskytovala jasnější informace. Trpělivost dochází i rodinám pohřešovaných cestujících. Chtějí odpovědi a větší spolupráci malajsijských vyšetřovatelů. „Letadlo - to přece není angličák nebo něco podobného, je obrovské. Je to jako kdyby se ztratila budova, nebo ne? Je neuvěřitelné, že ho nemůžou najít,“ říká David Lawton, bratr australského pasažéra Boba Lawtona.