Na téměř celém území Paříže platí od pondělí maximální rychlost 30 kilometrů v hodině. Dříve byla obvyklá rychlost 50 kilometrů v hodině. Radnice si od nového opatření slibuje větší bezpečnost a také menší hluk v ulicích. Organizace automobilistů jsou k opatření skeptické, podle nich jde jen o další krok v tažení proti autům ze strany vedení francouzského hlavního města.
Po Paříži se jezdí třicítkou, město chce klidnější a bezpečnější provoz
Podle radnice není změna tak radikální. Upozornila, že už před vstupem v platnost „plošné třicítky“ byla v šedesáti procentech pařížských ulic rychlost omezena na 30 kilometrů v hodině. „Snížit rychlost znamená také snížit počet vážných nehod mezi auty a chodci,“ uvedl náměstek pařížské starostky David Belliard. Radnice chce opatřením chránit zranitelnější skupiny účastníků silničního provozu, tedy právě chodce a cyklisty.
Vedení města tvrdí, že snížení rychlosti má také ekologický přínos. Hluk způsobený automobily se podle něj sníží o několik decibelů. Provoz by měl být i plynulejší. Stanice BFM TV poukazuje na to, že je sporné, zda má snížení rychlosti pozitivní dopad stran emisí.
Na některých dopravní tepnách se povolená rychlost nezmění. Na pařížském okruhu, tedy bulváru Périphérique, bude nadále maximálně 70 kilometrů v hodině.
Ze silnic cyklostezky
Automobilové svazy poukazují i na další kroky radnice, například rušení parkovacích míst či zdražování parkování ve městě. Vedení města chce také definitivně přeměnit zhruba padesát kilometrů silnic na cyklostezky. Podle Belliarda je nutné zmenšit prostor, který zabírají automobily v pařížských ulicích.
Deník Le Parisien upozornil, že snížení rychlosti podporuje přes šedesát procent obyvatel metropole. Ukázal to nedávný průzkum agentury IFOP. Ve zbytku Francie má podobné opatření výrazně méně zastánců. Pro se vyslovilo zhruba 36 procent respondentů.