Perth/Kuala Lumpur - Lodě a letadla míří do oblasti, kde čínské plavidlo zachytilo několik signálů, které by mohly pocházet z černé skříňky ztraceného malajsijského letounu. Do oblasti se přesune i australská loď vybavená detektorem podobných signálů. Přestože se již několikrát objevily stopy po zmizelém letu MH370, žádný fyzický důkaz o místě jeho zřícení se dosud nepodařilo nalézt.
Pátrání po zmizelém boeingu se přesouvá na nové místo
Signály, které by mohly pocházet z černých skříněk havarovaného stroje, jako první zachytilo čínské hlídkovací plavidlo Chaj-sün v pátek a podruhé v sobotu na místě vzdáleném asi dva kilometry od prvního. Podle čínské televize byly na frekvenci standardně používané v černých skříňkách.
Šéf australského úřadu koordinujícího pátrání po letounu s 239 lidmi na palubě Angus Houston dnes označil dva akustické signály zachycené čínským člunem za „důležité vodítko“. „Ráno nás kontaktovaly čínské úřady s informací, že Haixin 01 pozdě večer opakovaně zachytil signál po dobu 90 sekund. Stalo se to pouhé dva kilometry od místa předchozího podnětu,“ uvedl Houston.
Zachycený signál se ještě musí potvrdit
Podle něj však neexistuje jistota, že by signály pocházely z pohřešovaného stroje. Upozornil také na to, že nepřicházely pravidelně, přičemž zařízení v letadlech má vydávat zvuk po minutě. Odborníci navíc varují, že pátrači mohli slyšet třeba velrybu a podobnou odezvu vysílá také jaderná ponorka.
Než se začne s průzkumem, musí objev potvrdit další přístroje. Podle leteckého inženýra z Leteckého ústavu brněnské VUT Jiřího Hlinky je ovšem zachycený signál poměrně dost specifický. „Pokud ho zachytili na více lodích, tak šance, že se jedná o signál z černých skříněk, je dost vysoká,“ myslí si Hlinka.
Australské plavidlo Ocean Shield, které za sebou rovněž táhne zařízení na lokalizaci zvuků ve velkých hloubkách, ale zamířilo na jiné místo, kde zachytilo další signál. Po jeho vyhodnocení se pak připojí k pátrání na místě označeném Číňany. „Doufám, že alespoň jedna z lodí, které tam míří, má přesnější přístroje, aby mohla signál potvrdit,“ poznamenal oceánograf Simon Boxall.
Doba vysílání černých skříněk se zkracuje
Vedle australských letadel a lodě je na cestě k místu označenému Číňany také například britská loď HMS Echo, která rovněž dokáže přijímat signály vydávané černými skříňkami letadel. Ty jsou vybaveny bateriemi, které vysílají signál zhruba 30 dní.
Protože letadlo společnosti Malaysia Airlines se ztratilo 8. března, lhůta pro zachycení jejich vysílání se krátí. Bez signálu z černé skříňky by bylo pátrání ještě mnohem obtížnější. Týmy by se totiž mohly orientovat jen podle trosek. A těch je v oceánu obrovské množství.
Podle Houstona se nyní pátrací tým zaměří v hledání trosek na jižní oblast dosud uváděné plochy o obrovské rozloze, kde by se mohly zbytky stroje nacházet. Jedná se o území vzdálené přes 2 000 kilometrů jihozápadně od australského přístavu Perth. Celkem 12 letadel a 13 lodí by dnes mělo prohledávat plochu čítající 216 tisíc čtverečních kilometrů.
Oceán má v těchto místech hloubku 4 500 metrů. „Signál je jedna věc, nalezení černých skříněk je jiná. Další hledání skříněk bude otázka zpřesněného protahování čidla, které signály zachycuje, nad prohledávanou oblastí. K vyzvednutí zapisovačů pak bude třeba využít dálkově ovládanou ponorku s manipulátory,“ uvedl letecký publicista Martin Velek.
Ovšem v okamžiku, kdy budou zapisovače nalezeny, už nejsou jejich signály k vyzvednutí potřeba. „Trosky budou nalezeny pomocí televizních kamer a jejich místo bude přesně určeno pomocí souřadnicového systému. Pak už to nebude tolik akutní,“ dodal Velek.