Nervozita, nezodpovězené otázky i zápach hořících chemikálií se vznášejí nad městečkem East Palestine v americkém Ohiu. Před dvěma týdny tam vykolejil vlak s nebezpečnými látkami. Od té doby se místní obyvatelé dožadují odpovědí a úřady je ujišťují, že jejich zdraví není ohroženo.
Havárie vlaku s chemikáliemi děsí obyvatele amerického městečka. Úřady vyzývají ke klidu
Život ve městečku na hranici Ohia s Pensylvánií se změnil 3. února ráno, když zde vykolejila část nákladního vlaku se 150 vagony. Asi dvacet z nich podle vyšetřovatelů vezlo toxické látky, z nichž největší obavy budil karcinogenní vinylchlorid používaný k výrobě tvrdých plastů. Část nákladu se ihned uvolnila do okolí a na místě vypukl požár, z něhož stoupala nad město oblaka hustého kouře.
Deník The New York Times v reportáži popisuje, že mnozí obyvatelé asi pětitisícové obce žijí od té doby ve strachu. „Lidé čichali k vodě, která jim teče z kohoutku, v zrcadle si zkoumali vyrážky a hleděli do potoků na zeleno-bílá hejna ryb a žab plavajících břichem nahoru. Zápach přetrvával, některým připomínal požár pneumatik, jiným mix hořícího plastu, modelářské lepidlo nebo odlakovač,“ přibližuje list.
Tři dny po nehodě se úřady rozhodly zahájit „kontrolované pálení“ chemikálií z pěti cisteren kvůli obavě, že náklad exploduje. Z oblastí na obou stranách státní hranice byly evakuovány stovky lidí. Chemikálie se kromě ovzduší dostaly také do vodních toků a odborníci státu Ohio odhadli, že do 8. února zabily na 3,5 tisíce ryb.
Vývoj vyvolal otázky o rizicích pro obyvatele či jejich zvířata, která přetrvávají i dva týdny po nehodě. Na středeční schůzce ve školní tělocvičně státní činitelé dál trvali na tom, že testování neodhalilo problémy s ovzduším, a slíbili další monitorování kvality vzduchu i pitné vody.
Původně měl být na setkání zastoupen i dopravce Norfolk Southern, kterému vykolejená souprava patřila, firma ale účast zrušila s vysvětlením, že její zaměstnanci čelí sílícím výhrůžkám. „Jenom hodně tancovali kolem těch otázek,“ reagovala na obsah brífinku místní obyvatelka Danielle Dealová. „Norfolk tady měl být,“ zdůraznila v rozhovoru pro agenturu AP.
Věřím vědě, řekl šéf EPA
Po setkání obyvatel v tělocvičně do East Palestine zamířil šéf Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) Michael Regan. „Už bylo načase, ale nevím, co s tím udělají. Bojím se o děti. Nevíme, co se stane,“ řekl místní senior John Cozza. Regan v městečku čelil dotazům, jestli by se cítil bezpečně, kdyby tam měl žít, případně jestli by svým dětem dovolil pít tamní vodu.
Regan zdůrazňoval, že úřady „testují vše, co vlak obsahoval“, a opakoval, že má důvěru ve vědecké postupy a přesnost měření, která zatím neukázala nebezpečné zamoření.
EPA uvedla, že podle posledních testů pěti studen, z nichž čerpá obecní vodovod, není voda v East Palestine kontaminovaná. Zároveň doporučila testy v soukromých studnách, které nejsou tak hluboké. Kontrolu zdrojů pitné vody mezitím preventivně prováděli v několika státech čerpajících z řeky Ohio protékající jižně od East Palestine.
Vlak se špatnou pověstí
Obyvatelé East Palestine a okolí mimo jiné apelují, že potřebují pomoc se získáváním finanční podpory, kterou železniční dopravce nabídl stovkám evakuovaných rodin. Zároveň chtějí vědět, zda bude firma za následky nehody stíhána. „Proč jsou tak mlčenliví? (…) Tři dny jsme ani nevěděli, co v tom vlaku bylo,“ řekla jiná místní žena Kathy Dykeová.
Příčina nehody nákladního vlaku je stále předmětem vyšetřování. Událost nicméně přitáhla pozornost i za hranicemi Ohia či Pensylvánie a oživila debaty o bezpečnostních standardech v železniční dopravě a regulaci odvětví na federální úrovni.
Magazín Vice ve středu přišel se zjištěním, že havárie vlaku s označením 32N nebyla pro některé pracovníky Norfolk Southern překvapením. Vypověděli, že souprava měla mezi železničáři špatnou pověst a kvůli bezpečnostním problémům měla přezdívku 32Nasty, neboli „nepříjemná 32“.
„Budou se dít dál a dál (nehody), budou-li regulátoři dál tolerovat, jak tenhle model podnikání ničí systém nákladní železniční dopravy v naší zemi v honbě za zisky,“ řekl nejmenovaný zaměstnanec.