Příbuzní pilota Andrease Lubitze odmítají oficiální závěry vyšetřování pádu letadla Germanwings, při kterém přesně před dvěma lety zemřelo 150 lidí. Lubitzův otec na tiskové konferenci uvedl, že jeho syn nebyl depresivní a nenavedl stroj záměrně proti skalnímu masivu Alp. Němečtí vyšetřovatelé podle něj nezvážili všechny okolnosti tragédie.
Dva roky od tragédie letu Germanwings odmítá otec pilota jeho vinu. Deprese prý neměl
Letoun společnosti Germanwings se zřítil 24. března 2015 na cestě z Barcelony do Düsseldorfu. Nehodu podle vyšetřovatelů záměrně způsobil druhý pilot Andreas Lubitz. Využil odchodu kapitána na toaletu, v kokpitu se zamknul a stroj navedl na kolizní kurz.
Němečtí vyšetřovatelé zjistili, že Lubitz měl na den nehody vypsanou neschopenku od lékaře, kterou ale doma roztrhal. Dlouhodobě prý trpěl psychickými problémy. Před osudným letem si také 27letý pilot hledal na internetu informace o sebevraždách a o zabezpečení dveří kokpitu.
Lubitzův otec sice přiznal, že jeho syn před lety depresemi trpěl, po čase se prý z nich ale dostal a naplno se vrátil do života. Vyšetřování tragédie podle něj nebylo objektivní a vyšetřovatelé nevzali v patrnost všechny okolnosti.
Günter Lubitz řekl, že jeho rodina musí žít s tím, že je jejich syn vykreslován jako „depresivní masový vrah“. Jeho nejbližší ho ale prý znali jako zodpovědného a života si vážícího člověka. „Náš syn neměl v době havárie deprese,“ ujistil Lubitz. Neschopenky, které u pilota vyšetřovatelé po havárii našli, mu prý lékaři vystavili kvůli potížím se zrakem.
Otec pilota zdůraznil, že nechce nijak zraňovat pozůstalé. Datum pro své vystoupení si vybral prý jen kvůli tomu, že doufal, že tak získá větší pozornost veřejnosti.
Zjistit příčinu havárie za dva dny? Velmi nezvyklé, tvrdí letecký expert
Pochybnosti nad výsledky šetření vyjádřil i expert na letecká neštěstí Tim van Beveren, jemuž připadá nezvyklé, že vyšetřovatelé zjistili příčinu havárie už po dvou dnech. „Nic podobného jsem v předchozích 25 letech nezažil,“ řekl.
Podle něj nebylo přesně zjištěno, kdo byl v okamžiku nárazu stroje do skalního masivu v kokpitu stroje. Vyšetřovací zpráva počítá s verzí, že tam byl pouze Lubitz, který se po odchodu kapitána v kabině zamkl a odmítl ho pustit zpátky.
Van Beveren v této souvislosti poukázal na to, že stroj měl podle jeho informací v roce 2015 potíže právě se zamykáním dveří kokpitu. Během jednoho letu zůstala posádka v kokpitu uzamčená. „A nebylo to prošetřeno,“ zdůraznil znalec.
Podle německých vyšetřovatelů, kteří konečnou zprávu zveřejnili letos v lednu, nese na tragédii vinu pouze Lubitz. Paralelní vyšetřování vedené ve Francii ještě neskončilo.
Příbuzní obětí drželi minutu ticha
U příležitosti druhého výročí havárie držely stovky lidí minutu ticha v gymnáziu ve městě Haltern. Šestnáct místních žáků a dvě učitelky byli mezi 150 pasažéry havarovaného stroje. Studenti, učitelé a rodiče se shromáždili na dvoře gymnázia Josepha Königa v přesný čas, kdy se letadlo zřítilo. Ve městě se zároveň rozezněly kostelní zvony.
Lufthansa, která je mateřskou společností Germanwings, stejně jako před rokem organizuje setkání rodinných příslušníků v obci Le Vernet ve francouzských Alpách nedaleko místa, kam letoun dopadl.
Pozůstalí po španělských obětech již uctili památku svých blízkých ve čtvrtek v Barceloně. Ze 150 mrtvých byla třetina ze Španělska.