Z dlouhých kolon a občasných dopravních kolapsů se na dálnici D1 mezi Brnem a Vyškovem stala takřka tradice. Nenaruší ji ani letošní rok, práce začínají v sobotu. První den od rána – kdy úsekem ve směru na Vyškov projede i americký konvoj – bude omezení pouze ve směru na Brno, od večera však již bude k dispozici v každém směru pouze jeden jízdní pruh.
Žhavé léto na D1 u Vyškova začíná již v květnu
I když je centrem pozornosti na dálnici D1 v posledních letech modernizace úseku mezi Prahou a Brnem, velké potíže působí také letní uzavírky u Vyškova, které probíhají každoročně již od roku 2012. Ta letošní postihne úsek mezi 220. a 229. kilometrem, začne v sobotu 28. května a potrvá až do 21. srpna.
První den uzavírky se bude týkat především směru na Brno. Již od 7:00 má být podle informací Ředitelství silnic a dálnic uzavřen jeden jízdní pruh. V opačném směru, kudy má během soboty projet více než 200 vojenských vozidel, začne uzavírka až večer v 18:00. Potom již zbude řidičům v každém směru pouze jeden jízdní pruh.
Tak to zůstane až do středy, kdy se uzavře celý jízdní pás ve směru na Vyškov. Řidiči ve zbylé polovině dálnice ale budou mít paradoxně lepší podmínky než během přípravných prací, silničáři slibují, že ve směru na Brno vytvoří dva pruhy, v opačném směru zůstane pouze jeden.
Od 1. června řidiči také nebudou moci sjet z D1 ve směru na Vyškov na sjezdu Vyškov-západ (226. km) ani na dálnici v tomto směru najet. Ve druhé polovině srpna se podobné omezení krátce dotkne i následující křižovatky Vyškov-východ (230. km).
D1 aneb nejdelší stavba v Česku
Ačkoli provoz jedním pruhem zprvu v obou směrech, později směrem na Vyškov nejspíše způsobí na dálnici D1 komplikace, zdaleka nejde o jediné omezení, které na řidiče na nejstarší a také nejdelší české autostrádě čeká. Již minulou neděli začalo dvoutýdenní omezení mezi 340. a 342. kilometrem, kde je kvůli záručním opravám uzavřen jeden pás dálnice. Ve zbylém se jezdí každým směrem pouze v jednom pruhu.
Nelze zapomenout ani na úsek mezi Prahou a Brnem, respektive Mirošovicemi a Kývalkou, kde právě probíhá modernizace pěti úseků o celkové délce 29 kilometrů. Na všech místech zůstaly v každém směru dva jízdní pruhy, ovšem zúžené. Do levého pruhu nesmějí nákladní vozidla.
Modernizace D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala na jaře 2013, po prvním opraveném úseku se řidiči projeli po roce a půl. Je rozdělena do 21 etap, ŘSD v současnosti předpokládá, že skončí v roce 2020.
Práce mezi Brnem a Vyškovem by v té době již měly být dávnou minulostí. Letošní etapa, za kterou ŘSD zaplatí 139 milionů korun, je totiž předposlední. Zcela hotová by měla být rekonstrukce celého úseku napřesrok.