Východ Prahy bude bez okruhu ještě dlouho. Dostavba začne po roce 2024

3 minuty
UDÁLOSTI: Dostavba vnitřního okruhu nezačne dříve než za 7 let
Zdroj: ČT24

I když by z toho, jak často se o ní mluví, mohlo vyplývat, že se tzv. Blanka II začne stavět v nejbližší době, opak je pravdou. Dostavba vnitřního silničního okruhu v Praze nezačne dříve než za sedm let. Od východní části okruhu si přitom město mnoho slibuje, především by měl dále odlehčit centru města.

Jasno v tom, kudy povede chybějící část Městského okruhu v Praze, která má spojit ústí tunelu Blanka na Pelc-Tyrolce a Jižní spojku přes Libeň a Malešice, chce mít vedení města na jaře. Radní dostanou studii, aby se mohli rozhodnout mezi variantou s delšími tunely, nebo naopak tou, která by využila co nejvíce již existujících komunikací a pod zem šla jen v jednom kratším úseku.

Jisté je, že ať se rozhodnou jakkoli, samotná stavba začne ještě za dlouho – nejdříve v roce 2024, tedy skoro celé desetiletí po dokončení komplexu Blanka. „Je to dlouhodobá záležitost. Tunely se nebudou stavět ani pro moje vnoučky, možná pro moje prapravnoučky,“ podotkl Pavel Přibyl z Fakulty dopravní ČVUT.

Méně aut v centru – ale co na východě města?

Od východní části okruhu si vedení města slibuje totéž, co přineslo již dokončení západní části, jehož posledním dílkem byl právě tunelový komplex Blanka – odvedení dalších aut z centra.

Vliv Blanky na provoz v centru je evidentní. Z magistrály zmizelo až deseti tisíc vozidel. Jak vyplývá z údajů společnosti Satra, která tunelový komplex pro město spravuje, například po Nuselském mostě jezdilo před prázdninami v roce 2015 každý den přes 80 tisíc aut. Letos v červnu jich bylo sotva 70 tisíc. Zlomovým okamžikem bylo 19. září 2015, kdy se tunely začalo po mnoha odkladech jezdit.

Má to ale háček. I když samotný tunelový komplex Blanka vede celý pod zemí, na některých jeho přivaděčích aut výrazně přibylo. K nejzatíženějším ulicím patří Patočkova, kde před otevřením jezdilo přes 30 tisíc aut a nyní jich je více než 40 tisíc.

Nyní se v městské radě vytvořily dvě skupiny – na jedné straně ANO a ČSSD, na druhé Trojkoalice – a obě tvrdí, že chtějí zabránit tomu, aby se podobně jako v Patočkově zhoršilo prostředí i v okolí východní části okruhu. Podle ANO a ČSSD je klíčové, aby byla trasa co nejvíce pod zemí. „Když necháme dopravu na povrchu, tak zničíme některé části Prahy,“ míní náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Trojkoalice naopak nechce mít silnice přespříliš kapacitní, její alternativní návrh spočívá mimo jiné v zachování Povltavské ulice v současné podobě, kdy se po ní jezdí pouze ve dvou pruzích. Navrhuje také využít Spojovací tak, jak je. Argumenty se týkají i ceny, zahloubení trasy již na úrovni Spojovací či například zvažovaná úprava Povltavské na dvoupodlažní silnici, by ve srovnání s prostým podtunelováním podtunelováním Malešic vyšlo dráže – asi na 40 miliard korun.

Předseda magistrátního dopravního výboru Matěj Stropnický (Zelení/Trojkoalice) se obává, že cena bude dokonce ještě vyšší. Tvrdí také, že je takový plán nekoncepční, předražený a neodpovídá aktuálním strategickým dokumentům. Spor by měla rozsoudit studie, která bude hotová napřesrok.

Opozice se obává, že se nedostane ke slovu

Dění kolem okruhu však kritizuje městská opozice. Ta totiž do rozhodování o trase okruhu zatím nemohla mluvit. Na posledním jednání zastupitelstva sice zastupitelé schválili změnu územního plánu, která počítá s tunelovou trasou, ale zatím nedostali od rady dokument, na jehož základě začne příprava tendru na projekční práce. Příště se přitom zastupitelstvo sejde až v listopadu.

„Je zjevné, že současná koalice nechce ten bod projednávat před volbami. Po volbách to budou zase odstrkovat dál a dál,“ obvinil vedení města předseda zastupitelského klubu TOP 09 Václav Novotný. Opozice již navrhla svolání mimořádné schůze, tvrdí, že má podporu více než třetiny zastupitelů. V takovém případě musí primátorka Adriana Krnáčová (ANO) schůzi svolat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Pomáhal druhým, jemu lékaři zatím pomoci nedokáží. Voják skončil na vozíku

Třicetiletý Tomáš Szotkowski působil v armádě. Jeho posláním bylo pomáhat lidem, teď je ale odkázán na pomoc ostatních on sám. Třicetiletý muž z Písečné u Jablunkova na Frýdecko-Místecku totiž skončil po úrazu na vozíku. Na lékaře, který by mu pomohl s léčbou jeho diagnózy, stále marně čeká. A neúspěšné žádá o invalidní důchod.
před 11 mminutami

Německý odpad z Jiříkova zmizí do deseti týdnů. Může to zaplatit Bavorsko

Odvoz desítek tun nelegálního německého odpadu z Jiříkova zaplatí Bavorsko, pokud to nezajistí hornofalcká firma Roth International, která se mezitím ocitla v insolvenci, řeklo mnichovskému listu Münchner Merkur bavorské ministerstvo životního prostředí. Jeho šéf Thorsten Glauber se v pondělí s českým ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem (KDU-ČSL) dohodli, že nepovolená skládka zmizí do osmi až deseti týdnů.
před 12 hhodinami

Česko zažilo nejteplejší den od začátku roku

Pondělí bylo nejteplejším dnem od začátku letošního roku, v Poděbradech teplota vystoupala na 24,5 stupně Celsia. Nad 24 stupňů naměřili meteorologové ještě v Doksanech na Litoměřicku a rovných 24 stupňů v Hradci Králové. Rekordní hodnotu maximální teploty pro 14. duben přepsaly čtyři ze 170 stanic měřících alespoň třicet let. Letní teploty budou pokračovat i během týdne. Na Velikonoce mírně klesnou, přesto budou svátky mimořádně teplé, informovali meteorologové.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Měnínská brána v Brně po opravě představí historii městského opevnění

Začala rekonstrukce Měnínské brány v centru Brna. Jediná dochovaná část městského opevnění projde rozsáhlými opravami. Po dokončení uvnitř vznikne nová expozice, která představí historii a vývoj brněnského městského opevnění.
před 14 hhodinami

Dopravní komplikace v Liberci pokračují, po tunelu se uzavřou i dva mosty

Dopravu v Liberci komplikuje už druhý měsíc rekonstrukce silničního tunelu. Od Velikonoc se situace ještě zhorší, protože stavbaři začnou s rekonstrukcí dvou mostů ve Švermově a Košické ulici. Tři rozsáhlé stavby přijdou Ředitelství silnic a dálnic zhruba na čtvrt miliardy korun.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Sdílené elektrokoloběžky mají v Praze skončit

Praha nepočítá s tím, že by v připravovaném systému pro provoz sdílených dopravních prostředků umožnila parkování elektrokoloběžek. Jejich provozovatelé je proto podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) nebudou moci v metropoli nabízet. Společně to oznámili Hřib a ředitel Technické správy komunikací (TSK) Filip Hájek. Na neohleduplné využívání sdílených elektrokoloběžek, zejména turisty, si dlouhodobě stěžují obyvatelé centra města.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Čekání na hranicích kvůli opatřením proti slintavce připravuje dopravce o peníze, ale chápou to

Na hraničním přechodu ve Starém Hrozenkově na Uherskohradišťsku by měla od večera začít v souvislosti s rizikem zavlečení slintavky a kulhavky projíždět nákladní auta dvěma novými vanami s dezinfekcí. Nad jednou z nich bude i dezinfekční rám. Díky tomu by se měly zkrátit kolony, v nichž auta tráví i několik hodin. Opatření sice dopravce zdržují a každá hodina čekání kamionu je stojí asi dva tisíce korun, uvedl mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix, ale chápou je.
před 16 hhodinami

Vlk se po více než sto letech vrací na Znojemsko

Vlk obecný se po více než sto letech vrací na Znojemsko a do Národního parku Podyjí. V lokalitě byl spatřen opakovaně v několika posledních letech a také v nedávné době. Správa parku o tom informovala na svém webu.
před 17 hhodinami
Načítání...