Praha – Správa železniční dopravní cesty vybaví všechna nová návěstidla, která postaví na modernizovaných železničních tratích, vylepšeným zabezpečovacím systémem. Ten i bez zásahu dispečera automaticky zastaví vlak, který projede návěst „stůj“. Právě takových incidentů se v posledních týdnech stalo hned několik, vlaky potom zastavili dispečeři funkcí generální stop.
Vlaky rozjeté proti sobě se brzy zastaví automaticky
Generální stop, kterým dispečer zastaví všechny vlaky na trati v případě, že ho systém upozorní na druhý vlak v obsazeném úseku, byl dosud nejpokročilejším zabezpečovacím prvkem na české železnici. Letos se chce SŽDC posunout o krok dál. Nové zařízení na projetí návěsti „stůj“ strojvedoucího upozorní nejprve akustickým signálem, pokud nereaguje, dokáže ve vlaku automaticky zablokovat brzdy, přiblížil ředitel odboru automatizace a elektrotechniky SŽDC Josef Šibrava.
Podle ředitele železniční správy Jiřího Koláře dostanou nové zabezpečení všechna nově budovaná stavědla vybavená počítači náprav. Elektronických stavědel je ale v Česku zhruba 200, tvoří tak pouhou pětinu všech těchto zařízení. S nejvyspělejším zabezpečovacím systémem tak mohou počítat cestující zejména na hlavních železničních tazích, které procházejí modernizací. Současně je nutné, aby ve vozidle, které se pokusí zabezpečovací zařízení samo zastavit, byla dálkově řízená jednotka, která komunikuje s traťovým zabezpečením. Ta však není ve všech vozidlech českých dopravců.
Naposled se cestující ve vlaku ocitli v nebezpečí minulý týden, kdy u Strančic projel osobní vlak návěst „stůj“ a vyrazil v ústrety vlaku, který jel opačným směrem po téže koleji. Nehodě včas zabránil dispečer funkcí generální stop. Včas zastavily také dva vlaky, kterým hrozila srážka v Kolíně. Vlak na obsazenou kolej vjel také toto pondělí, kdy ale strojvedoucí vjel do stanice nízkou rychlostí na tzv. přivolávací návěst a když spatřil překážku, včas zastavil.