Praha - „Praha učinila krok správným směrem do té velké společnosti měst, Vídní a Berlínem počínaje,“ hodnotí nové stavební předpisy pro hlavní město Ivan Plicka, předseda České komory architektů. Proti zahušťování zástavby je ale část pražských radnic a omezení venkovní reklamy zase vadí reklamním firmám.
Více domů i stromů, méně reklamy. Praha mění stavební předpisy
Od 1. října začaly na území Prahy platit nové stavební předpisy, které v červenci pod vedením primátora Tomáše Hudečka schválil magistrát. Své výhrady mají někteří starostové, kterým se nelíbí zahušťování zástavby nebo absence norem ohledně osvětlení bytů. Svaz provozovatelů venkovní reklamy zase rozjel kampaň proti omezení billboardů na šest metrů čtverečních a nelíbí se jim ani to, že reklamu mohou umístit pouze tam, kde už nelze postavit budovu, tedy mimo takzvané zastavitelné území. Odborná obec architektů na druhou stranu s novými předpisy jednoznačně souhlasí.
Přestože je asi nejvíce slyšet o billboardech, nové normy toho přinášejí mnohem víc. Už zmiňované zahušťování zástavby má v podstatě dotvořit vnitřní podobu města. „Zahušťování města znamená využívání těch volných stavebních pozemků, kde existuje infrastruktura,“ vysvětluje Pavel Hnilička z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Příkladem mohou být Holešovice, kde se v dosahu metra nachází několik volných stavebních pozemků, kde se podle staré vyhlášky byty stavět nemohly.
Radní nezapomněli ani na péči o zeleň. Například každá nová nebo opravená ulice, která je širší než 12 metrů, bude muset mít stromořadí. Regulována bude rovněž výška budov podle několika výškových hladin. Nové domy by tak neměly převyšovat starší zástavbu.
Do slovníku stavařů i zastupitelů se nově vrací pojmy uliční a stavební čára, jež zjednodušeně řečeno vymezují veřejné prostranství. Určují, kde začíná a končí stavební parcela a odkud kam vede ulice. Problém s parkováním v centru města má zase vyřešit předpis, který novým budovám ve vnitřní Praze ubírá počet parkovacích míst a snaží se to vykompenzovat navýšením počtu míst k zaparkování na okrajích města.