V Praze možná zdraží jízdné. Teď je MHD v největším českém městě jedna z nejlevnějších

3 minuty
Změny cen jízdného v pražské MHD
Zdroj: ČT24

Praha se ještě letos bude muset zřejmě zabývat změnami jízdného – bude zvažovat zdražení městské hromadné dopravy. Konkrétní návrhy už mají radní. V tuto chvíli platí Pražané za MHD deset korun za den, a to v případě, že mají roční kupon. Jenže to je ve srovnání s jinými evropskými metropolemi, ale i velkou většinou krajských měst v Česku mnohem méně. Náklady se navíc výrazně zvýšily.

I když to Pražané někdy neradi slyší, cena jízdného v hlavním městě patří s ohledem na kvalitu a rozsah poskytované služby k těm levnějším. Například za roční kupon na MHD zaplatí lidé v Praze 3650 korun, což je podobná částka jako v Hradci Králové (3700 korun) nebo v Pardubicích (3890 korun).

Pokud si cestující koupí roční kupon na MHD, zaplatí v Praze deset korun na den, v Olomouci je to skoro devět korun.

/V mapě byla chybně uvedena cena za roční jízdné v Ostravě, šlo o loňský údaj, částka byla opravena. V případě Zlína byla doplněna chybějící informace, že se cifra týká zóny A./

Nutno ale zmínit rozsah služby. Zatímco v Olomouci jezdí sedm tramvajových linek a zhruba dvacet autobusových, v Praze je to 35 tramvajových linek a skoro 150 autobusových, k tomu ještě tři linky metra a jedna trolejbusová linka. Cena za roční kupón je tak sice podobná, ale rozsah MHD a komfort cestujícího jsou značně rozdílné.

Praha má tak levnější jízdné než většina krajských měst v Česku. Mnohem víc zaplatí lidé v Brně, Ostravě či Plzni, ale dokonce i ve výrazně menších městech, například v Ústí nad Labem.

Není však možné srovnávat základní jízdenky. Jejich cena se výrazně liší v závislosti na době platnosti jízdenky, rozdělení měst na zóny nebo v tom, zda se jedná o přestupní, či nepřestupní jízdenku.

Dotace 25 miliard

Praha každoročně dotuje tamní veřejnou dopravu částkou 25 miliard korun. „Tím, jak jezdíme víc, tak i ty náklady rostou. Co s tím, to je samozřejmě zajímavá otázka. My se snažíme hledat úsporná opatření, hlavně v té energetické oblasti,“ vysvětlil ředitel Dopravního podniku Praha (DPP) Petr Witowski.

A právě na otázku, co s tím, si musí nejpozději do konce roku vedení Prahy odpovědět. V prosinci totiž končí smlouva, kterou má s dopravním podnikem na provozování MHD. Uzavřít se musí nová, to ale za současných podmínek podle vedení města nejde.

„Každý se snaží být populární, aby byl znovu zvolen, ale realitě neutečeme. Pokud nebudeme řešit otázku financování, tak se dostaneme do situace, kdy budeme mít méně spojů, menší četnost spojů i nižší kvalitu vozidel,“ upozornil náměstek primátora pro oblast financí Zdeněk Kovářík (ODS).

Zastupitelstvo hlavního města také v roce 2019 schválilo, že do roku 2030 bude podíl výnosů z veřejné dopravy na nákladech 25 procent. Podle náměstka pro finance ale cíl neplní a jsou od něj daleko.

„Musím být poctivý a říct, že určitě v nějaké době bude muset být tato věc řešena, protože se zdražuje všechno, všechny vstupové náklady a pochopitelně se zdražují i vstupy do hromadné dopravy. Čili někdy na to budeme muset reagovat, ale teď to není na stole,“ řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Dvojnásobná cena?

Druhá část koalice ale tvrdí, že na stole se už něco málo objevilo. „Dorazilo mi od našich koaličních partnerů několik návrhů. Mohu potvrdit, že jsou tam i návrhy, které by měly spočívat v dvojnásobném zdražení ročního dlouhodobého kuponu. Já avizuju, že s takovým skokovým zdražením bych nemohl souhlasit,“ uvedl náměstek pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

Ceny jízdného Praha pravidelně diskutuje i se Středočeským krajem. Některé tarify totiž mají regiony v souvislosti s integrací dopravy společné. Ve středních Čechách se ale loni, na rozdíl od Prahy, cena veřejné dopravy zvyšovala.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 8 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 17 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...