Benešov – Do železničních tunelů u Votic vjely dnes dopoledne první vlaky. Tunely tvoří přeložku pražsko-budějovické trati, která prochází důkladnou rekonstrukcí. Mají pomoci ke zkrácení jízdních dob mezi Benešovem a Táborem. Celkem jsou dva nové tunely dlouhé přes kilometr, celá přeložka trati je zhruba dvoukilometrová. Její součástí jsou také dva mosty a tři propustky.
Tunely u Votic už jezdí vlaky
Po přeložce, která je oproti staré trati dvoukolejná, mohou vlaky jezdit o polovinu rychleji než dosud – zrychlí ze 100 na 150 kilometrů za hodinu, vlaky s naklápěcí technikou mohou cestovat ještě o deset kilometrů rychleji. „Přeložkou trati došlo ke zkrácení vzdálenosti o 122 metrů,“ doplnil pověřený ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta. Stavba nové trasy se dvěma tunely trvala přes dva roky.
Jde ale jenom o část stavby za 6,8 miliardy korun, která promění dosavadní pomalou jednokolejku mezi Benešovem a Voticemi na moderní koridor. Na osmnácti kilometrech dráhy vznikají další tři tunely, nejdelší z nich bude kilometrový Zahradnický tunel. Na všech třech už jsou hotovy hlavní práce, první vlaky by do nich měly vjet do jara 2013. V provozu je už dnes lichá skupina kolejí ve stanici Olbramovice a stavebníci dokončili i zabezpečovací zařízení v obou zastávkách.
Délka tunelů mezi Benešovem a Voticemi
- Votický tunel (dokončený): 590 metrů
- Olbramovický tunel (dokončený): 480 metrů
- Zahradnický tunel (rozestavěný): 1 044 metrů
- Tomický tunel I (rozestavěný): 324 metrů
- Tomický tunel II (rozestavěný): 252 metrů
Benešovsko-votický úsek je součást čtvrtého tranzitního železničního koridoru, který vede od německo-českých hranic v Děčíně přes Prahu, Tábor a České Budějovice na hranice s Rakouskem u Horního Dvořiště. Zatímco jeho severní část vede souběžně s prvním koridorem a rekonstrukci má už dávno za sebou, mezi Prahou a Českými Budějovicemi se nyní intenzivně pracuje. Rekonstrukce celé trati má skončit v roce 2016.