Ústí nad Labem - Na „švestkové dráze“, železniční trati, která vede Českým středohořím, znovu jezdí vlaky. Provoz na sto dvanáct let staré železnici zastavil před třemi lety Ústecký kraj. Obnovit se ho teď snaží obce, které leží podél trati. Ani kraj by však proti obnovení provozu na této turisticky zajímavé trati nebyl a začíná o tom vážně uvažovat.
„Švestková dráha“ má šanci znovu ožít
Místo švestkových alejí dnes trať lemují většinou bezinky. To je ale podle cestujících jediná vada „švestkové dráhy“. Je to krásná a příjemná cesta, je tady pěkná příroda,„ říká jeden z cestujících. “Teprve při jízdě tím vlakem jsme zjistili, jak je ta naše vlast hezká,„ přidává se druhý. “Je škoda, že ta trať byla zrušená," dodává třetí.
Ústecký kraj v roce 2007 rozhodl, že provoz lokálky je nerentabilní a dal přednost autobusům. Zastánci vlaků ale tvrdí, že ve chvíli, kdy na trať vyjede motorák, jezdí autobusy prázdné. Všichni, kteří se dnes po švestkové dráze svezli, mají podobný názor. „Kraj udělal chybu, protože to zrušení bylo předčasné,“ je přesvědčen místostarosta Litoměřic Jaroslav Tvrdík.
Letos se provoz na švestkové dráze rozšíří. Letní vlaky budou jezdit z Mostu až do Litoměřic. Přidat se chce i Litvínov. „Já si myslím, že by ji zachránil celoroční provoz. Lze ji využít pro cestu do práce, do školy, za zábavou, zkrátka po celý týden,“ je přesvědčen Michal Skála z Konzultační dopravní společnosti Plzeň. „Já jsem určitě zastáncem “švestkové dráhy„. Budeme uvažovat o tom, aby se na ni provoz vrátil,“ uvádí radní Ústeckého kraje Jana Ryšánková. „Chceme dokázat, že ta dráha má svoje opodstatnění,“ uzavírá Jaroslav Tvrdík.
Čím víc vlaků bude po „švestkové dráze“ jezdit, tím je větší naděje na její záchranu. Správci kolejí totiž budou muset trať udržovat. Zatím starostům pomáhají velké litvínovské podniky. Ty po „švestkové dráze“ vozí prázdné vagony z Lovosicka.