Senioři a děti dostanou od Karviné dárek. Dopravu městem zdarma

Děti do 15 let a senioři nad 65 let budou v Karviné jezdit městskou hromadnou dopravou zdarma. Bezplatná MHD pro tyto věkové skupiny začne platit od 10. června. Potvrdil to mluvčí magistrátu Lukáš Hudeček s tím, že tato změna bude město stát zhruba dva miliony korun ročně.

Přibližně 1,1 milionu korun připadne na děti do 15 let, zbývajících 900 000 korun na seniory. Letos ale budou náklady s ohledem na datum zavedení bezplatné MHD nižší, necelých 1,2 milionu korun. Loňské hospodaření města skončilo i po započtení všech splátek přebytkem přesahujícím 295 milionů korun.

K tomu kroku jsme přistoupili z několika důvodů. Městská hromadná doprava je ekologická, její využívání snižuje počet automobilů v ulicích. Jsem rád, že jsme mohli především díky dobrému hospodaření města dopravu zdarma dětem a seniorům poskytnout.
Jan Wolf (ČSSD)
primátor Karviné

Děti od šesti do 15 let dosud platily poloviční jízdné, což znamenalo pět korun. Senioři hradili plné jízdné – 10 korun.

V Karviné žije podle statistického úřadu přes 7000 dětí do 14 let, seniorů nad 65 let je více než 11 000. Lidé, kteří budou chtít využívat bezplatnou MHD, si budou muset vyřídit bezkontaktní čipovou kartu ODIS, která je nepřenosná.

Další novinkou v autobusové dopravě, která rovněž začne platit 10. června, tedy se změnou jízdních řádů, bude možnost platit jízdné bezkontaktní platební kartou. Platba platebními kartami už úspěšně funguje například v Ostravě.

Zadarmo se jezdí i ve Frýdku-Místku

Ve Frýdku-Místku, který má téměř 60 000 obyvatel, začal projekt bezplatné MHD fungovat už v roce 2011 a několikrát se již rozšiřoval. Podle náměstka primátora Karla Deutschera (ČSSD) se projekt osvědčil. K tomu, aby bylo možné cestovat městskými dopravními prostředky bez dalších nákladů, je třeba vlastnit speciální čipovou kartu.

Město v současnosti eviduje zhruba 25 000 jejích vlastníků. Zájemcům je vydávána na základě bezdlužnosti vůči městu. Za čipovou kartu zaplatí 299 korun a korunu pak za nabití ročního časového kuponu na přepravu zdarma.

Před zavedením projektu, tedy v roce 2010, jezdily autobusy jen po městě, a to v nižší frekvenci a kratší trasy. Evidováno tehdy bylo 3,8 milionu přepravených osob. V roce 2017 v nich bylo přepraveno 6,9 milionu lidí.
Karel Deutscher
náměstek primátora, Frýdek-Místek

Bezplatnou přepravu MHD zavedl Frýdek-Místek před sedmi lety především proto, aby do autobusů vrátil cestující a ulevil osobní dopravě v centru města. Frýdku-Místku stále chybí obchvat a je tak značně dopravně zatížen. V rámci projektu MHD zdarma nyní jezdí autobusy po městě mnohem častěji. Jezdí i delší trasy, a navíc zajíždí do 19 okolních obcí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 15 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 18 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...