Ostrava - Služba sdílení auta dorazila do Ostravy. Prostřednictvím družstva Autonapůl, které půjčuje vozy ke sdílení v Brně, Praze, Plzni a Liberci, může zatím oficiálně první společný automobil v Ostravě využívat až deset řidičů. Alternativa pro občasné řidiče, kteří chtějí ušetřit náklady, ale také pro ty, kteří se chtějí chovat ekologicky, se do Česka postupně rozšířila od západních hranic.
Sdílení aut se rozvíjí. Společné auto začíná jezdit i v Ostravě
Výhody sdíleného auta jsou pro řidiče, kteří jezdí jen občasně, jasné. Nemusí si auto kupovat, nemusí platit pojistky, servis, opravy ani dálniční známky. Je to také alternativa pro menší firmy či občanská sdružení. Nevýhodou je, že musejí cesty plánovat a pro auto si někam dojít. V Ostravě patří k prvním uživatelům společného auta právník Lukáš Prnka. „V Ostravě vystačím s hromadnou dopravou. Když potřebuji něco nebo někoho někam odvézt, je to výborné řešení,“ uvedl Prnka. Sdíleného auta chce využívat při cestách s rodinou mimo město, například na chatu, případně na nákupy.
Jedno auto stačí pro 10 občasných řidičů
Podle šéfů prvního carsharingu v Česku je tato služba vhodná pro řidiče, kteří najezdí ročně méně než 10 tisíc kilometrů. V družstvu Autonapůl si registrovaní zájemci mohou auto rezervovat na hodinu i na celý den. Za ujetý kilometr zaplatí 4 až 6 korun, za dobu užívání vozu 12 až 34 korun, cena záleží na stáří a velikosti auta. Objednané auto si odemknou čipovou kartou.
„Je to výhodné, jednoduché a ohleduplné vůči životnímu prostředí. Jeden sdílený vůz může nahradit až deset soukromých aut,“ uvedl Michal Šimoník z družstva Autonapůl. Původně občanské sdružení vzniklo roku 2003 v Brně. Byl to nápad několika rodin, které si vzaly příklad ze zahraničí. Jeden ze zakládajících členů prodal svůj vůz sdružení, které ho začalo využívat společně. Nyní má družstvo vozový park pro zájemce v pěti městech republiky. Ostrava se k nim zařadila nedávno.
Finanční podpora města ve výhledu
Podle vedoucího dopravního odboru ostravského magistrátu má sdílení aut perspektivu. „V budoucnu určitě dojde k tomu, že budeme tuto službu nějakým způsobem podporovat,“ uvedl Břetislav Glumbík. Některá města pomáhají provozovatelům zajištěním bezplatných parkovacích míst. Obrovským problémem center jsou emise i rostoucí počet aut, která nemají kde parkovat.
V Česku jezdí zatím kolem dvaceti oficiálně sdílených vozů. Například v Praze funguje vedle družstva Autonapůl společnost CAR4WAY, v Brně také AJO. Loni na podzim pražští zastupitelé podpořili projekt sdružení Future Age, které začíná jako první v zemi se sdílením bezemisních elektromobilů. Už letos by měly být elektromobily dostupné v Praze i v dalších krajských městech. Sdružení plánuje, že pořídí ke sdílení celkem až tři sta elektromobilů. Vedení ministerstva dopravy loni na podzim informovalo, že zahrnulo sdílení aut do strategických plánů. S finanční podporou ale zatím nepočítá.
Původ carsharingu se vztahuje k sedmdesátým rokům minulého století v Americe, kdy se lidé ze sousedství začali z ekonomických důvodů sdružovat při cestách do práce. V současné době se sdílení aut rozvíjí v Americe i jinde na západě. V Německu tuto službu využívají statisíce lidí, uplatňuje se v Belgii, Irsku a dalších zemích. Evropská unie podporuje energetické úspory všeho druhu. Do programu, který se zaměřuje na mobilitu, zařadila i sdílení automobilů.