S pátou tramvajovou výlukou začíná velké stěhování linek

Praha – V rámci výlukových opatření se s předstihem začínají pražské tramvajové linky stěhovat do tras, které odpovídají změnám připravovaným Ropidem k začátku září. Dopravní podnik zahájil dnes výluku v Dělnické ulici v Holešovicích. Čtvrť proto přichází o svoji tradiční linku 3, která výluku objíždí přes Karlín. Současně už nejezdí na Lehovec, nýbrž do Kobylis. Odkloněny jsou rovněž linky 1, 12, 14 a 24. Dochází také k úpravám na trati k hostivařskému nádraží, linka 22 nově končí v zastávce Nádraží Strašnice. Zda v nových trasách linky v září skutečně zůstanou, ještě není zcela jisté. Navrženou koncepcí metropolitní MHD se bude v srpnu zabývat rada, přihlédne k námitkám od městských čtvrtí i ke studii ČVUT, která poukazuje na nedostatky v návrhu.

Pět výluk naráz

Výluka tramvají v Dělnické ulici je pátá, která v Praze souběžně probíhá. Tramvaje nejezdí také mezi Letenským náměstím a Špejcharem, v okolí Flory, v Myslbekově ulici a mezi Nádražím Strašnice a Nádražím Hostivař. Většina výluk má trvat až do konce prázdnin, na Floře by se mělo začít jezdit 8. srpna. Už dříve došlo k dílčím změnám, které mohou zůstat v platnosti i po ukončení výluk v září – například zrušení linky 15. S holešovickou výlukou dochází k dalším změnám.

Pokud Ropid ještě nepřehodnotí svůj úmysl na razantní změnu ve vedení pražských tramvají, stane se linka 3 od září jednou z tzv. páteřních linek s krátkými intervaly. Její trasa prochází turisticky atraktivními částmi pražského centra. Nově však nedoveze cestující z Nového Města k Pražské tržnici ani libeňskému nádraží, nýbrž se částečně vrátí do své trasy z 80. let, pojede tedy přes Karlín a dále do Kobylis.

Po trase, kterou tramvajím číslo 3 přisoudilo nové schéma pražské MHD, však začíná linka jezdit s předstihem už nyní kvůli výluce v holešovické Dělnické ulici (v úseku Dělnická–Palmovka). Výluka se týká i dalších holešovických linek – 1, 5 a 12. Do trasy, která jim má připadnout se zářijovou změnou, se již nyní v Holešovicích přesouvají také linky 14 a 24, které jsou nově polookružní a otáčejí se na smyčce ze Strossmayerova náměstí přes Nádraží Holešovice a Pražskou tržnici.

Reportáž Jitky Szászové (zdroj: ČT24)

Vrátí se tramvaje zpět? Rozhodne polovina srpna

Není ovšem zcela jisté, zda se tramvaje v září po skončení výluk přece jenom nevrátí do původních tras. Primátor Bohuslav Svoboda dostal od dopravních odborníků z ČVUT hodnocení nové koncepce, která zavádí vyšší počet páteřních tramvajových i autobusových linek, ovšem na úkor méně vytížených autobusů. Posudek je vůči návrhům Ropidu skeptický. Podle informací České televize poukazuje, že připravované změny ušetří méně než plánovaných 400 milionů ročně, zato hrozí zvýšení počtu aut v ulicích.

Znepokojeni jsou také představitelé jednotlivých čtvrtí. Zatímco Holešovice přijdou o tramvaje, sídlišti Dědina se zase zhorší spojení k metru, Ropid chce zrušit přímé autobusy, lidé tak budou muset přestupovat na tramvaj. „Dostala spoustu dopisů, proseb a žádostí,“ poznamenala starostka Prahy 6 Marie Kousalíková.

Konečná podoba poprázdninové MHD bude známa až po srpnovém jednání rady. „Obdržel jsem připomínky od dopravní fakulty a ekonomů. Ty teď prodiskutujeme v koalici. O další podobě metropolitní sítě MHD bude rozhodnuto do 14. srpna,“ řekl primátor Svoboda.

Tramvajová doprava
Zdroj: ČT24