Rok od zřícení Trojské lávky: Zranění stále čekají na odškodnění, lidé na most

2 minuty
Události: Rok od zřícení lávky v Troji
Zdroj: ČT24

Ani rok po zřícení lávky přes Vltavu v pražské Troji se čtyři zranění nedočkali odškodnění. Dva z nich mají přitom trvalé následky. Policisté totiž stále nevyšetřili příčinu pádu. Místo mostu zatím spojuje břehy přívoz. Provizorní lávku chce město postavit příští rok, stavba nové je zatím v nedohlednu.

V sezoně chodily po lávce až stovky lidí a využívalo ji i mnoho cyklistů. Loni 2. prosince v době zřícení po ní procházeli jen čtyři lidé. Po vyproštění je záchranáři odvezli do nemocnice. Mezi zraněnými byli i Petr a Olga, ani jeden z nich si na okamžik pádu nepamatuje. I kvůli trvalým následkům odpovídají pouze telefonicky.

„Když jsem se probral asi druhý nebo třetí den, podvědomě mi vrátila paměť v jakémsi sluchovém vjemu, že jsem slyšel dvě prasknutí jako bičem,“ popisuje Petr. Měl roztříštěné kosti, zlomená žebra i zápěstí a embolii plic. 

Olga měla dvacet hodin trvající krvácení, potrhané vnitřnosti, rozbitou lebku, roztříštěnou pánev i nohu, kterou má teď kratší. „První, co si pamatuju z komunikace s lékaři, bylo, že mi řekli: My jsme vás vytáhli hrobníkovi z lopaty,“ vzpomíná Olga. S holí sice chodí, ale v běžných činnostech už bude napořád závislá na pomoci ostatních.

obrázek
Zdroj: ČT24

Krnáčová se chtěla vyfotit, pak zájem ochladl, říká zraněný

„V první řadě mě zarazily slova a činy magistrátu. První kontakt byl hned čtvrtý, pátý den, kdy se tehdejší paní primátorka (Adriana Krnáčová – pozn. red.) se mnou chtěla vyfotit u nemocniční postele. A pak zájem výrazně ochladl,“ říká Petr.

Od města dostali všichni zranění po 50 tisících korunách. „Padesát tisíc už dávno padlo například na zapůjčení rehabilitačních přístrojů,“ poznamenává Olga. Na další odškodnění teprve čekají. 

„V tuto chvíli probíhají jednání s pojišťovnou, která nás zastupuje, jestli bude možné odškodnit poškozené ještě dříve, než skončí vyšetřování,“ uvádí mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. Právě tato městská organizace měla Trojskou lávku na starost. 

Provizorní lávka má vyrůst příští rok

Zřícenou lávku vytáhli stavaři z Vltavy ještě loni v prosinci. Koncem roku pak začal lidi přes řeku převážet přívoz. V létě se na něj však čekalo i desítky minut, dopravce proto musel pořídit větší loď s kapacitou sto cestujících.

„Já tady denně jezdím do práce a přes lávku to bylo rychlejší než čekat na přívoz, který přes poledne jezdí jenom po dvaceti minutách,“ podotýká cestující Alena Holíková.

2 minuty
Do Troje vyplula Troja. Nová loď převeze čtyřikrát více cestujících
Zdroj: ČT24

Praha chce v lednu požádat o stavební povolení pro provizorní lávku a připravuje podklady k vypsání výběrového řízení na dodavatele stavby, uvedl tento týden mluvčí magistrátu Vít Hofman. Stavět by se podle předpokladu magistrátu mělo začít na začátku druhého čtvrtletí příštího roku. 

„Připravuji tisk do rady a následně na zastupitelstvo, kde bychom schválili investiční náklady na postavení nové lávky ve výši 90 milionů korun. Příští rok by měla být postavena,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Provizorium zajistí propojení mezi ulicí Pod Havránkou a Císařským ostrovem pro chodce a cyklisty. Po lávce budou moci jezdit i vozy záchranářů. Povrch bude dřevěný a v zábradlí bude umístěno osvětlení. Provizorní lávka má mít životnost až 30 let. Poté Praha vypíše architektonickou soutěž na finální podobu. Levý břeh s Trojou by měly časem propojit i další dvě lávky.

„Snad ten náš pád zabránil pádu dalších mostů,“ říká po roce od neštěstí Olga. Hned po něm se totiž v celém Česku začala důkladně kontrolovat všechna přemostění. Ukázalo se, že ve špatném stavu je mnoho z nich. Několik mostů a lávek se poté uzavřelo nebo už dokonce zbouralo, mnohé další čeká oprava.

  • Libeňský most: Kvůli havarijnímu stavu byl v lednu 2018 uzavřen pro auta i tramvaje. Znovu se otevřel po šesti týdnech, když stavbaři most podepřeli. Na mostě stále platí výrazně omezená rychlost a zákaz potkávání tramvají, nesmějí na něj vozy těžší než šest tun. Předchozí vedení města chtělo unikátní kubistický most zbourat, nové vedení ho chce opravit.
  • Hlávkův most a Vltavská: Konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede magistrála a tramvajová trať, je výrazně narušená. Do mostu zatéká a odpadávají z něj kusy betonu. Most u stanice metra Vltavská, který na Hlávkův most navazuje, byl uzavřen v říjnu 2018 a poté provizorně podepřen. Auta na něj ve směru z centra zatím nesmějí, zprovozněn bude jen omezeně. Podle TSK je most neopravitelný a časem ho čeká demolice.
  • Most Legií: Je ve špatném stavu, Technická správa komunikací rok trvajícím průzkumem zjišťuje přesný stav. Zahájení rekonstrukce odhaduje nejdříve na rok 2022.
  • Palackého most, Barrandovský most, Lanový most na Jižní spojce a další: Mosty jsou ve špatném stavu, připravuje se jejich diagnostika a v plánu je rozsáhlá rekonstrukce.
  • Železniční most pod Vyšehradem: Dvě lávky na mostě byly kvůli havarijnímu stavu uzavřeny loni v prosinci. Město jednu z nich v nechalo roce 2018 za 10 milionů korun opravit. Správa železnic, které památkově chráněný most patří, přitom zvažuje demolici – že je most neopravitelný uvádějí i dvě studie.
  • Lávka v Nových Butovicích: Most pro pěší byl v havarijním stavu, ve spodní části byly zrezivělé a uvolněné plechy a do konstrukce zatékalo. Lávka už byla zbourána a na jejím místě vyrostla nová.
  • Radotínská lávka přes Berounku: Ve špatném stavu je po dvou silných povodních, v roce 2014 musela být kvůli kritickému stavu ve dvou místech podepřena. Po mimořádné kontrole po pádu lávky v Troji byla dále zpevněna a zajištěna, aby v případě přetržení lan nespadla. Na lávku nesmí větší skupiny lidí, motocykly ani jedoucí cyklisté. Na lávku se nesmí ani při silnějším větru. Připravuje se stavba nové lávky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 42 mminutami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 15 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...