Vstup do druhé poloviny roku 2015 přináší změny tarifů městské hromadné dopravy v některých městech. Nejvíce diskutovanou změnou je zlevnění části předplatních jízdenek v Praze, drobné úpravy ale nastaly také v Ústí nad Labem a Liberci. Zejména ve větších městech navíc začíná prázdninový provoz, kdy jezdí méně spojů ve špičkách pracovních dnů a vůbec nejezdí školní linky či posilové školní spoje.
Pražská MHD lidem zlevnila, městu zdraží o stamiliony
Před loňskými komunálními volbami slibovaly některé politické strany, že Pražanům zlevní jízdné na MHD. Nakonec rozhodla nová koalice počátkem roku, že sníží cenu ročních jízdenek zhruba o tisíc korun. Výsledek 3650 Kč nakonec politici prezentovali jako cenu deset korun za den. Zatímco tato sleva platí pro celou Pražskou integrovanou dopravu s tím, že příplatky za vnější pásma se nemění, pouze na tradiční prostředky MHD se omezují další zvýhodnění, která v Praze nově také platí.
Kdo cestuje po městě železničními linkami S nebo jede příměstským autobusem za hranice Prahy, nemůže využít cestování zdarma pro doprovod dítěte mladšího tří let. Slevu lze tedy využít pouze v metru, tramvajích a autobusech PID na území Prahy. Aby doprovod malého dítěte nedostal pokutu, musí mít navíc buď občanský průkaz či cestovní pas dítěte, anebo průkaz pro doprovod s fotografií, jménem, příjmením a datem narození dítěte, který vydávají prodejní místa PID, stojí ovšem dvacet korun. "Je to opatření především proto, aby na krátkých cestách v rámci městských částí nebo v rámci víkendu rodiče používali MHD," řekl již dříve náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Zdarma je nově také cestování se psem, rovněž to však neplatí ve vlacích. V příměstských autobusech mohou se psem bez jízdenky cestovat pouze ti, kdo mají předplatní jízdenku pro vnější pásma.
Dopravní podnik začal zlevněné jízdenky prodávat dva týdny před zahájením platnosti prvních z nich. Za první den prodal zhruba pět stovek, po deseti dnech již přes osm tisíc – z toho tři čtvrtiny se prodaly u okének, zbytek na eshopu – a k počátku července již 20 tisíc lidí. Každoročně si v Praze kupuje celoroční kupon na 160 tisíc lidí, od loňského podzimu však část z nich kupon nezakoupila a čekala, až bude k dispozici levnější.
Praha očekává, že se díky zlevnění bude prodávat kuponů ještě více a stoupne i počet cestujících v MHD. Přesto ale bude muset zvýšit platby dopravcům. Jako kompenzaci za nižší výběr jízdného zaplatí město podle odhadů 400 milionů korun a v případě, že se počet cestujících opravdu zvýší, bude muset přidat další stovky milionů na posílení dopravy.