Praha se loučí se svým symbolem T3

Praha – Dopravní podnik uspořádal v rámci dne otevřených dveří oficiální rozloučení s tramvajemi T3. Ačkoli budou v ulicích nadále k vidění vylepšené typy T3M, T3SU a T3SUCS – z pohledu cestujícího takřka neodlišitelné od základní verze – s původním provedením „tétrojek“ už se cestující za běžných okolností nesetkají. Tramaje T3 opustí ulice takřka po půl století. Kromě oficiálního rozloučení a výstavy v ústředních dílnách bude dnes také na lince 7 jezdit dvojice vozů základní verze typu T3.

Vozy T3, které budou v Praze jezdit v den oficiálního rozloučení se svým typem, vznikly v rámci posledních sérií v 70. letech minulého století. V té době však už tramvaje T3 jezdily déle než deset let a postupně se staly dominantním typem. Prototyp vyrobila továrna Tatra (později ČKD-Tatra) Smíchov už v roce 1960. Sériová výroba začala o dva roky později, s prvními stroji ale bylo mnoho problémů. Největší představovala jejich energetická náročnost – stárnoucí trolejová síť nedokázala tramvaje T3 napájet, stávalo se tak proto, že vozidlo zůstalo stát na trati. Navíc se ani „tétrojkám“ nevyhnuly dětské nemoci, problémy byly například s větráním nebo s převinovacími navigacemi oznamujícími číslo linky a konečnou stanici, které z tramvají nakonec zmizely a byly nahrazeny pevnými cedulemi.

Pro cestující znamenaly tramvaje T3 zásadní přelom. Oproti dvounápravovým vozům, ale i oproti větším tramvajím Tatra TI byly větší a mnohem kapacitnější. Novinkou bylo také rozmístění sedaček tak, že cestující seděli čelem dopředu. Avšak zprvu nebyly v tramvajích T3 známé červené a šedé laminátové židličky, nýbrž polstrované sedáky potažené koženkou. Postupně byly nahrazeny novějším typem méně náročným na údržbu. Naopak příjemněji postupně začalo vypadat vnitřní obložení.

Tramvaje T3 (první prototyp jezdil ještě se starým označením TIII) pro Prahu se sériově vyráběly v letech 1962 až 1976, vzniklo 890 vozů, v provozu jezdily také dva prototypy. Stovky dalších „tétrojek“ základního typu byly v provozu v řadě dalších měst Československa. Jednalo se o jednosměrné čtyřnápravové vozy s celokovovou karosérií, čela ovšem byla tvarována ze sklolaminátu. Tatře se tak podařilo zbavit hlavního problému předchozího typu TII, který byl příliš těžký. Typ T3 byl také vybaven úspornější elektrickou výzbrojí TR37. Přesto právě její modernizace vedla k ukončení produkce první verze T3 a vzniku modernizované varianty T3M, která bude od neděle nejstarším typem vozidla v pražské tramvajové síti.

Typ T3M lze na první pohled odlišit podle výrazné skříně s elektrickou výzbrojí umístěné na střeše, verzi T3SU, resp. SUCS potom od prvních „tétrojek“ charakterizuje složitější konstrukce čelní orientace nebo plně uzavřená kabina řidiče s posuvnými dveřmi (kterou však během provozu dostaly i některé vozy starších verzí). Tramvaje těchto subtypů budou ještě několik let připomínat slávu strojů T3. V provozu zůstanou také zrekonstruované tramvaje T3P, z nichž některé mají původ v originální verzi „tétrojky“. I ony by ale postupně měly ustoupit novým tramvajím 15T od Škody, jejichž konstrukce je skoro o 50 let novější.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
před 1 hhodinou

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 3 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 4 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 6 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 20 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 23 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
včera v 13:44
Načítání...