Praha se loučí se svým symbolem T3

Praha – Dopravní podnik uspořádal v rámci dne otevřených dveří oficiální rozloučení s tramvajemi T3. Ačkoli budou v ulicích nadále k vidění vylepšené typy T3M, T3SU a T3SUCS – z pohledu cestujícího takřka neodlišitelné od základní verze – s původním provedením „tétrojek“ už se cestující za běžných okolností nesetkají. Tramaje T3 opustí ulice takřka po půl století. Kromě oficiálního rozloučení a výstavy v ústředních dílnách bude dnes také na lince 7 jezdit dvojice vozů základní verze typu T3.

Vozy T3, které budou v Praze jezdit v den oficiálního rozloučení se svým typem, vznikly v rámci posledních sérií v 70. letech minulého století. V té době však už tramvaje T3 jezdily déle než deset let a postupně se staly dominantním typem. Prototyp vyrobila továrna Tatra (později ČKD-Tatra) Smíchov už v roce 1960. Sériová výroba začala o dva roky později, s prvními stroji ale bylo mnoho problémů. Největší představovala jejich energetická náročnost – stárnoucí trolejová síť nedokázala tramvaje T3 napájet, stávalo se tak proto, že vozidlo zůstalo stát na trati. Navíc se ani „tétrojkám“ nevyhnuly dětské nemoci, problémy byly například s větráním nebo s převinovacími navigacemi oznamujícími číslo linky a konečnou stanici, které z tramvají nakonec zmizely a byly nahrazeny pevnými cedulemi.

Pro cestující znamenaly tramvaje T3 zásadní přelom. Oproti dvounápravovým vozům, ale i oproti větším tramvajím Tatra TI byly větší a mnohem kapacitnější. Novinkou bylo také rozmístění sedaček tak, že cestující seděli čelem dopředu. Avšak zprvu nebyly v tramvajích T3 známé červené a šedé laminátové židličky, nýbrž polstrované sedáky potažené koženkou. Postupně byly nahrazeny novějším typem méně náročným na údržbu. Naopak příjemněji postupně začalo vypadat vnitřní obložení.

Tramvaje T3 (první prototyp jezdil ještě se starým označením TIII) pro Prahu se sériově vyráběly v letech 1962 až 1976, vzniklo 890 vozů, v provozu jezdily také dva prototypy. Stovky dalších „tétrojek“ základního typu byly v provozu v řadě dalších měst Československa. Jednalo se o jednosměrné čtyřnápravové vozy s celokovovou karosérií, čela ovšem byla tvarována ze sklolaminátu. Tatře se tak podařilo zbavit hlavního problému předchozího typu TII, který byl příliš těžký. Typ T3 byl také vybaven úspornější elektrickou výzbrojí TR37. Přesto právě její modernizace vedla k ukončení produkce první verze T3 a vzniku modernizované varianty T3M, která bude od neděle nejstarším typem vozidla v pražské tramvajové síti.

Typ T3M lze na první pohled odlišit podle výrazné skříně s elektrickou výzbrojí umístěné na střeše, verzi T3SU, resp. SUCS potom od prvních „tétrojek“ charakterizuje složitější konstrukce čelní orientace nebo plně uzavřená kabina řidiče s posuvnými dveřmi (kterou však během provozu dostaly i některé vozy starších verzí). Tramvaje těchto subtypů budou ještě několik let připomínat slávu strojů T3. V provozu zůstanou také zrekonstruované tramvaje T3P, z nichž některé mají původ v originální verzi „tétrojky“. I ony by ale postupně měly ustoupit novým tramvajím 15T od Škody, jejichž konstrukce je skoro o 50 let novější.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 13 mminutami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 9 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 10 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 10 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 11 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 19 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025
Načítání...