Stavba jezu na Labi za čtyři miliardy má pomoci udržet řeku splavnou i při nedostatku vody a podpořit tak lodní dopravu. Zároveň by ale vyrostla ve vzácné přírodní lokalitě. Vypjatou debatu kolem děčínského jezu by nakonec mohlo rozhodnout referendum. Při prvním veřejném projednávání stavby to v Děčíně řekl ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO).
Postavit, nebo nepostavit. O děčínském jezu by mohlo rozhodnout referendum
„Tady jde o to, abychom našli kompromis mezi tím, jak chránit přírodu, tak užívat vodní cestu, která je kromě tohoto úseku v podstatě celá připravená,“ uvedl Ťok na schůzce, kam přišlo o jezu diskutovat na dvě stovky lidí.
Primátorka Děčína Marie Blažková (ANO) ale říká, že referendum je zbytečné. Kdyby bylo nakonec vyhlášeno, primátorka věří, že by většina volila variantu stavby jezu. „Ale za těch 20 let spousta lidí na toto téma rezignovala,“ uvedla Blažková.
Jez by pomohl v případě, kdy by byla hladina Labe příliš nízká. Tak jako například loni, kdy byl extrémně suchý rok a hladina řeky se držela na hranici sucha přes 150 dní a lodě tím pádem nemohly plout. Přitom právě přes Děčín vede hlavní vodní cesta ze země k moři.
„Jde o mimořádně potřebný a užitečný projekt,“ dodává Pavel Fošumpaur z katedry hydrotechniky ze stavební fakulty ČVUT. A dodává, že vodní doprava je vůbec tou nejekologičtější volbou.
Problém je ale v tom, že má jez vyrůst v unikátní přírodní oblasti, labský kaňon je totiž na hranici národního parku. Vláda ho ale před časem odmítla vyhlásit evropsky významnou lokalitou, od Bruselu jí za to hrozí sankce. Podle Ťoka by to ale stavbu jezu ohrozit nemělo.
Nová Evropsky významná lokalita Porta Bohemica měla navázat na lokalitu Labské údolí, návrh ale podle předkládací zprávy kvůli záměru výstavby Plavebního stupně Děčín rozporovala tři ministerstva, Ústecký kraj a například i Svaz měst a obcí.
Pro vybudování jezu je dlouhodobě Ústecký kraj. „Jednoznačně podporujeme stavbu jezu a odmítáme vyhlásit evropsky významnou lokalitu Porta Bohemica,“ uvedl hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM). Stejné stanovisko má i město Děčín.
Ještě asi rok bude trvat posuzování vlivu na životní prostředí. Dokumentaci bude posuzovat ministerstvo životního prostředí už potřetí. V minulosti se zvažoval jeden jez na Děčínsku a jeden nedaleko Ústí nad Labem. „Varianta jednoho jezu je varianta kompromisu, abychom životní prostředí příliš nezatížili,“ řekl ministr s tím, že by stavba mohla být hotová v roce 2025.
Území vyblokovaná pro kanál Dunaj-Odra-Labe
Děčínský jez ale není jedinou vodní stavbou, která budí rozporuplné reakce. Další je například plavební kanál Dunaj-Odra-Labe, který propaguje prezident Miloš Zeman a který by mohli postavit čínští investoři. Zamýšlená trasa kanálu vede od Přerova, Olomouce, k Moravské a České Třebové, k Chocni a k Pardubicím.
O podrobnostech této stavby obce v Pardubickém kraji sice vůbec nic nevědí, ale v územních plánech už mají zakreslenou její trasu a na ní se tak nesmí stavět. „Bohužel to negativně ovlivňuje náš rozvoj, protože toto území je blokováno proti jakékoliv výstavbě,“ uvedl starosta Rybníka u České Třebové Jiří Hrdlička (nestr.).
Prezidenti Česka a Číny podepsali v minulém týdnu dohodu o případné spolupráci obou zemí na projektu. Ministerstvo dopravy teď hledá firmu, která zpracuje studii proveditelnosti.