Plány pro stavbu velkého jezu na Labi u Děčína jsou hotové, teď začalo posuzování jeho vlivu na životní prostředí. Stavba za čtyři miliardy korun by měla udržet vyšší hladinu řeky a umožnit nákladním lodím plout dál do českého vnitrozemí. Teď to po velkou část roku není možné. Jenže stavba zároveň vyvolává spory – stavět se má totiž v ceněné přírodní oblasti.
Jez na Labi dráždí ekology - ŘVC teď představilo nové plány
Vláda nedávno odmítla labský kaňon vyhlásit evropsky významnou lokalitou. Stavbu jezu by to totiž mohlo zkomplikovat. Od Bruselu za to teď Česku hrozí pokuta.
Labský kaňon je i v rámci Evropy unikátním místem. Řeku tam obklopují až 300 metrů vysoké skály, na březích řeky žijí bobři a migrují tudy lososi. Právě ekologická opatření mají spolknout čtvrtinu celkových nákladů, tedy asi miliardu. Stavba má mít turbíny, které migrujícím lososům neublíží, a v jezu budou také tři rybí přechody – ten největší jako řeka Ploučnice.
„Jestliže je příroda cenná, tak nesmí být ohrožena, a pokud existuje jiná možnost, což jsou jiné lodě, tak jez není potřeba stavět,“ tvrdí ovšem předseda správní rady společnosti Přátelé přírody Marian Páleník. Podle něj totiž po Labi jezdí lodě, které na řeku nejsou vhodné.
O stavbě jezů se mluví přes dvacet let. Ředitelství vodních cest se pokusilo získat takzvanou EIU (neboli posouzení vlivu na životní prostředí) už dvakrát, ale pokaždé neúspěšně. Teď prý ředitelství zohlednilo všechny připomínky ministerstva životního prostředí i německé strany. Další posuzování vlivu na životní prostředí potrvá nejméně rok. Pokud získá všechna povolení, bude stavba hotová za šest let.
Příštích pár let tedy musí lodě spoléhat na dostatek vody v řece a doufat, že se nebude opakovat loňský extrémně suchý rok, kdy se hladina Labe držela na hranici sucha přes 150 dní, lodě tím pádem nemohly plout. Přitom právě přes Děčín vede hlavní vodní cesta ze země k moři.
O jezech na Labi točil reportáž Jan Moláček z Reportérů ČT, který upozornil na zajímavé souvislosti: Podniky ministra financí Andreje Babiše jsou jedněmi z nejvýznamnějších zákazníků lodní dopravy a čtyřmiliardový projekt na stavbu labského jezu u Děčína by jim velmi pomohl. Plány na jez sice zatím pokaždé ztroskotaly na nechuti ministerstva životního prostředí – to ale dnes vede Richard Brabec z Babišova hnutí ANO, který zároveň léta šéfoval firmě Lovochemie, jež by na jezu také profitovala.