Prosadí ministři za ANO jez na Labi? Agrofertu by se to hodilo

Praha – Podniky Andreje Babiše jsou jedněmi z nejvýznamnějších zákazníků lodní dopravy a čtyřmiliardový projekt na stavbu labského jezu u Děčína by jim velmi pomohl. Plány na jez zatím pokaždé ztroskotaly na nechuti ministerstva životního prostředí – to ale dnes vede Richard Brabec z Babišova hnutí ANO, který zároveň léta šéfoval firmě Lovochemie, jež by na jezu také profitovala. Proti se zřejmě nepostaví ani další ministr za ANO, Antonín Prachař, který vede dopravu. Labskému jezu se v Reportérech ČT věnoval Jan Moláček.

Debatu o výstavbě jezu, jež by reguloval Labe mezi Ústím nad Labem a německou hranicí, vedou politici, ochránci životního prostředí a místní občané už dvacet let. Jádrem problému, kvůli kterému se lidé k projektu neustále vrací, je skutečnost, že když korytem protéká málo vody, nemohou po řece plout velké nákladní lodě. „Pakliže se nevyřeší splavnost úseku mezi Ústím nad Labem, Střekovem a státní hranicí, tak prakticky hrozí likvidace celé české lodní dopravy,“ vysvětluje redaktor Dopravních novin Tomáš Johánek.

Proti jezu ale dlouhodobě vystupují ekologické organizace. Kritizují i aktuální verzi projektu, která místo dvou jezů počítá jen s jedním, a to kousek po proudu za Děčínem. „Jestliže uděláme jez, tak je to nepřekročitelná nebo obtížně překročitelná bariéra pro celou řadu vodních živočichů jako jsou ryby, savci, třeba bobr evropský, který je zákonem chráněný, vydra říční nebo losos, kterého se podařilo vrátit do Labe, a celá řada tažných ryb. K tomu mění charakter řeky z proudné řeky na de facto stojatou vodu,“ uvádí Marian Páleník, ředitel společnosti Přátelé přírody.

Ředitelství vodních cest:

"Vlivy plánované stavby na přírodu posuzovalo ministerstvo životního prostředí v procesu známém pod zkratkou EIA už dvakrát. Pokaždé žádost Ředitelství vodních cest vrátilo. O projektu se skoro přestalo mluvit, teď je ale znovu na stole."

To, že se o projektu začalo opět mluvit, ale musí mít svůj důvod. „Změnila se politická konstelace. Ministr dopravy a ministr životního prostředí jsou ze stejné strany, dokázali se domluvit, mluví stejným jazykem. To znamená, že už asi nebude v nejbližších letech lepší konstelace,“ myslí si Johánek.

Oba klíčoví ministři, jak Brabec, tak Prachař jsou sice z jedné politické strany, ale co je ještě důležitější – jsou z politické strany řízené Andrejem Babišem. Nelze se tak vyhnout spekulacím, zda není labský jez u Děčína dalším střetem zájmů ministra financí a podnikatele v jedné osobě. Babiš totiž sice odešel ze statutárních orgánů Agrofertu, ale stále je jeho stoprocentním vlastníkem.

Vodní cestou se přepravuje zejména zboží jako potraviny, obilí, chemické produkty nebo stavební materiál. Využívá ho tedy nejen Agrofert, ale také například chemička Lovosice, která po Labi přepravuje velkou část své produkce hnojiv a shodou okolností také patří ministru financí. „Vždycky plavaly lodě do chemičky do Lovosic a z chemičky z Lovosic. Zásobování ještě za minulé éry vždycky probíhalo ve velké míře na lodích. Dneska tomu tak není a jestli tu chemičku vlastní pan Babiš, nebo ji vlastní někdo jiný, to je v současné době pro mě úplně jedno,“ uvádí poslanec za ANO Stanislav Pfléger.

Chemička Lovosice:

"Vzhledem k tomu, že jsme přesvědčeni, že Vaším záměrem pravděpodobně není objektivně informovat veřejnost o vlivech splavnění Labe na region, ekonomiku, firmy, zaměstnanost obyvatel či životní prostředí, nýbrž pouze řešit údajný střet zájmů pana Andreje Babiše, je nám líto, ale takovou reportáž nemáme v úmyslu podporovat a ani v ní aktivně vystupovat."

Rozšíření lodní dopravy by chemičce pomohlo i jinak. Mohla by totiž touto levnější formou dopravy dovážet klíčovou surovinu – čpavek, který dnes musí přepravovat po železnici z chemičky v německém Piesteritzu, která shodou okolností patří také Babišovi a rovněž leží na Labi. Konkurence by navíc tlačila dolů i ceny za železniční dopravu.

Ke všem těmto vazbám se ještě přidává fakt, že samotný ministr Brabec, který bude mít ohledně jezu rozhodující slovo, býval generálním ředitelem chemičky Lovosice.

Pomyslnou třešničkou na dortu je již zmiňovaný poslanec Pfléger a jeho asistent Miroslav Šefara, který byl sedm let ředitelem Ředitelství vodních cest – tedy organizace, která o stavbu jezu usiluje. V roce 2011 ale musel odejít kvůli předražené zakázce na most přes Labe u Kolína, kterou tehdy kritizoval i Brusel a bylo dokonce ohroženo čerpání eurodotací.

Oba dva navíc dostali letos v září na první pohled nevýznamné funkce – Pfléger je členem dozorčí rady státního podniku Povodí Ohře, Šefara má stejnou funkci, ale tentokrát v Povodí Labe. Malý háček je v tom, že podle oficiálního rozdělení České republiky spadá Labe u Děčína trochu paradoxně pod správu Povodí Ohře. Pokud tedy někdo chce prosadit děčínský jez, je pro něj důležité mít své lidi jak v Povodí Labe, tak i v Povodí Ohře.

Reportéři ČT je publicistický pořad, který mapuje aktuální politické i společenské kauzy. Vysílá se pravidelně každé pondělí od 21:30 na ČT1. Tým reportérů České televize v tomto týdnu přibližuje kromě budování děčínského jezu i výhodný byznys sociálního demokrata Jiřího Hájka či příběh faráře z Třebíčska, který zachránil příbuzné Jana Kubiše.

Reportéři ČT (zdroj: ČT24)